Inlägg från: Bedan |Visa alla inlägg
  • Bedan

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Eisa skrev 2010-04-26 22:10:42 följande:
    Det är sjukt att kräva att ens gäster ska ha vissa kläder. Då struntar man ju egentligen i gästerna och i gemenskapen, man vill bara ha ett arrangemang som ser bra ut. Jag skulle aldrig tvinga mina vänner att välja mellan aftonklänning eller stanna hemma. Jag tror att man har en störning om man väljer dresscode smoking, på riktigt. En empatistörning.
    Jag tycker att det är ohyfsat att INTE skriva ut klädkod. Då vet man ju inte vilken nivå man ska lägga sig på. Var på en sån fest i lördags och gästerna kom i allt från kostym till slappa vardagskläder. Det är inte roligt varken för de som känner att de klätt upp sig för mycket eller för de som känner sig nedklädda.
    Däremot kan man ju sätta klädkoden till kavaj (vilket betyder enfärgad kostym, mörk förutom möjligtvis på högsommaren då den kan vara ljus, inte kavaj till jeans eller andra avvikande brallor). De flesta människor har ju en kostym de kan ha eller en knälång klänning/fin knälång kjol och top och behöver således inte hyra detta för stora summor.
  • Bedan
    danei skrev 2010-04-26 22:25:39 följande:
    Ja men de vill kanske ha det så, hade de skrivit kavaj så hade det kanske kommit folk med jeans och det vill man kanske inte ha. men som sagt ring och fråga vissa skriver ju så för att folk ska klä upp sig och då inte nödvändigtvis ha smoking och balklänning. Är ju bara o ringa istället för o gnälla
    Det är just därför folk har börjat skriva ut "mörk kostym" istället för "kavaj" som klädkod, just för att folk inte vet att kavaj betyder kostym. Tänk att det ska vara så svårt att ta reda på vad en liten klädkod betyder när man ska på fest, det räcker ju med att googla.
  • Bedan
    Eisa skrev 2010-04-26 22:52:53 följande:
    Man kan väl bara skriva "ha ej jeans för det kan bli pinsamt för de som inte har det" eller liknande. Man måste inte vara så formell.
    Det håller jag verkligen inte med om, men det beror kanske på att jag jobbat som festfixare och har anordnat baler o.s.v. där jag stoppat folk i dörren och de vackert fått gå hem och byta om ifall de inte har rätt kläder på sig.
    Det är väl jättesmidigt för gästerna att få veta exakt vad som förväntas av dem i klädväg. Varför skriva en hel uppsats när det finns klädkoder som förklarar alldeles utmärkt?
  • Bedan
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 23:01:41 följande:
    Ja ibland känns det lite så. Att svenska bröllop handlar enbart om brudparet, att gästerna ska komma och göra det här för brudparet så att deras bröllop blir som de önskar. Känns lite som att man har missat glädjen med att fira sin kärlek och helt fokuserat på att få uppfylla en egen fantasi. Mindre fest mer skådespel.
    Du tror att gäster utomlands kommer i trasiga, skitiga paltor till sina vänner och släktningars bröllop? Det är definitivt inte min erfarenhet. Varför är du så fientlig mot svenska människors bröllop?
  • Bedan
    Eisa skrev 2010-04-26 23:02:40 följande:
    Äsch, det är sjukt att kräva klädkoder. Det enda kärleksfulla är att skriva "kom som du är för vi gillar dig bäst så". Allt annat är mycket elakt.
    Nej
  • Bedan
    Önskan skrev 2010-04-26 23:05:08 följande:
    Jag tycker snarare det är jobbigt och förvirrande när man INTE skriver klädkod. Då undrar man ju ändå vad man ska ha på sig och måste fråga brudparet.
    Samma här. Och hur kul är det för brudparet om 50 människor ringer och frågar vad de förväntar sig för klädkod, för även om man skulle vara flummig och "kärleksfull" och skriva "kom som du är" så vill de flesta veta på vilken nivå de ska lägga sig på i klädseln. Som sagt var, det är varken kul att vara för fin eller för slapp.
  • Bedan
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 23:09:11 följande:
    Jag har aldrig varit på bröllop utomlands men jag har varit på flera bröllop i Sverige där människor i andra kulturer har gift sig. De bröllopen har varit så annorlunda, där har fokus varit mer på att få dit så många människor som möjligt att fira med istället för att bröllopet skulle se ut på ett särskilt sätt. Bar fascinerande att det kan vara så annorlunda.
    Alla mina utländska vänner förväntas spendera tusentals kronor på speciella klänningar på sina släktingars fester. Det är därför jag blir så förvånad över ditt uttalande om att det skulle vara ett svenskt etniskt fenomen.
  • Bedan
    Åsa skrev 2010-04-26 23:28:33 följande:
    Nu är "utlandet" ganska stort och varierat så jag tror det är ganska omöjligt att uttala sig enhetligt om det. Är det tyska grönavågare eller iransk medelklass man talar om liksom. Jag har varit på ett bröllop (ett med tämligen internationell gästblandning för övrigt) där önskemålet om klädkod faktiskt ändrades av brudparet efter att många av gästerna frankt förklarat att de inte hade resurser att lägga på frack och långklänning och inte kunde komma om det krävdes. Mer än en hade varit ganska upprörd över att brudparet skulle bestämma vad de skulle sätta på sig hörde jag (inte inskolade i dresscodeinstruktioner uppenbarligen). Alla gäster kom finklädda vad jag kunde se men i varierande stil.
    Själv tycker jag att det är rätt fascinerande att uttala sig negativt om svenska bröllop som att de är enhetliga och i särart från utländska. Som den personen vars inlägg jag svarade på.
  • Bedan
    Pigeon skrev 2010-04-29 15:09:59 följande:
    Jag har också akademikervänner men vi har pluggat i Gbg, kanske inte lika "noga" med sånt där? Vänner jag har som pluggat i Lund, Uppsala och Stockholm är mycket mer vana vid "fina" sittningar. Under min studenttid var jag på två baler men det var på Chalmers, Gbgs universitet hade inget sånt för sig.
    Hehe, jag har varit clubmästare på juridiska föreningen i Lund, alltså anordnat novischsittningar, balen och sånt... kan erkänna att jag är lite överspänd när det gäller etikett och klädkod, men det beror nog på att jag tycker att det är så roligt också. Det är kul att klä upp sig och få ha "finare" fest ibland.
Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??