Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Eisa skrev 2010-04-26 22:10:42 följande:
     Jag tror att man har en störning om man väljer dresscode smoking, på riktigt. En empatistörning.
    Haha bra sagt =)
  • jaghopparhögt
    danei skrev 2010-04-26 22:16:14 följande:
    Varför måste man ha en störning? Man betalar ganska mycket för ett bröllop och har man då valt den dresscoden så är det väl för att man vill ha lite "finare" fest. Vissa kommer ju till bröllop iklädda jeans... ring och fråga om du kan ha en finare klänning istället.
    Där är den svenska kulturen rätt weird, här så vill vi att bröllopet ska vara på ett visst sätt för vår egen skull så man gör gästerna till någon sorts spelpjäser som man bygger upp sitt fina bröllop med. I andra kulturer så brukar det mer handla om att man bjuder så många männiksor man tycker som som möjligt för att man vill ha de där under sin stora dag och festa och fira med dem.
  • jaghopparhögt
    Sarah84 skrev 2010-04-26 22:42:05 följande:
    Ne fy va trist.. Jag hade blivit lite lätt förbannad ärlig talat om någon kommit i jeans på vårt bröllop.
    Varför? Är du inte glad att folk ville komma för att fira ert bröllop?
  • jaghopparhögt
    Sarah84 skrev 2010-04-26 22:45:20 följande:
    Jo, men skriver jag kavaj förutsätter jag att de klär sig efter de & kollar upp vad klädkoden betyder. Tycker faktsikt inte att kostym är att begära för mkt på ett bröllop. jeans är en vardagsklädsel & jag tycker inte man klär sig i det till ett bröllop, där de bjuds på fest, 3 rättersmiddag & tårta.
    Jag är bara nyfiken på hur festen blir sämre för att vissa inte är klädda på ett visst sätt.
  • jaghopparhögt
    danei skrev 2010-04-26 22:50:34 följande:
    Vill man att folk ska komm ai jeans så kan man ju skriva val fri klädsel..annars så tycker jag nog att man kollar upp vad det betyder ifall man inte vet eller ringer och hör efter ifall det är ok att man har nåt fint men enklare på sig...lite fest klätt
    Jo men jag är mest nyfiken varför man vill att folk ska vara klädda på ett visst sätt.
  • jaghopparhögt
    Sarah84 skrev 2010-04-26 22:53:50 följande:
    Följer man inte anvisningar som står? Kommer du med dina barn till ett bröllop där personerna inte vill ha barn? Struntar du i övrigt vad personer runt om dig tycker?Då jag gifter mig är det jag & min man som står i centrum & då "kräver" jag att de som kommer är klädd i det jag önskat.
    Det handlar inte om mig, jag bara undrar varför folk sätter upp regler sådär.
    Varför man önskar att ens gäster ser ut på ett visst sätt istället för att bara önska att de kommer och är glada. Jag har besökt flera bröllop det senaste året som har varit i lite olika kulturer och funderat lite över skillnaderna. Jag är väldigt nyfiken på varför man vill att ens gäster ska ha en viss dresscode.
  • jaghopparhögt
    Takhiza skrev 2010-04-26 22:57:21 följande:
    För att få sitt dröm bröllop?
    Ja ibland känns det lite så. Att svenska bröllop handlar enbart om brudparet, att gästerna ska komma och göra det här för brudparet så att deras bröllop blir som de önskar. Känns lite som att man har missat glädjen med att fira sin kärlek och helt fokuserat på att få uppfylla en egen fantasi. Mindre fest mer skådespel.
  • jaghopparhögt
    Bedan skrev 2010-04-26 23:03:58 följande:
    Du tror att gäster utomlands kommer i trasiga, skitiga paltor till sina vänner och släktningars bröllop? Det är definitivt inte min erfarenhet. Varför är du så fientlig mot svenska människors bröllop?
    Jag har aldrig varit på bröllop utomlands men jag har varit på flera bröllop i Sverige där människor i andra kulturer har gift sig. De bröllopen har varit så annorlunda, där har fokus varit mer på att få dit så många människor som möjligt att fira med istället för att bröllopet skulle se ut på ett särskilt sätt. Bar fascinerande att det kan vara så annorlunda.
  • jaghopparhögt
    lollsanT skrev 2010-04-27 19:03:12 följande:
    Nu vet inte jag vad du gillar för färg eller vad du har för storlek men kolla tradera. Sökte lite snabbt och hittade bla detta: www.tradera.com/Morgan-Co-Mycket-vacker-balkl... www.tradera.com/NY-Festklanning-Balklanning-m... www.tradera.com/Gra-festklanning-strl-M-aukti... www.tradera.com/Rosa-festklanning-strl-M-aukt... www.tradera.com/Svart-balklanning-festklannin... www.tradera.com/Snygg-svart-festklanning-aukt... Det finns en hel del snyggt där till hyfsat billig penning. Själv ska jag på bröllop där klädkoden är "Lavandellila"....
    Omg det var den sämsta dresscode jag hört =D
  • jaghopparhögt
    Colisa skrev 2010-04-27 20:40:56 följande:
    Det är inte ens en klädkod, nästan mer ett maskeradtema. En riktig klädkod är ju till för att gästerna ska få en vägledning om vilken nivå de ska klä sig i för att passa in, en hjälp alltså. Smoking är helt okej, många har något passande, andra kan hyra, men att detaljstyra gästernas klädsel så där, och tvinga de allra flesta att köpa nya kläder är bara löjligt. Det är ju inte många som har något lavendellila hemma! En sådan "kod" skulle jag struntat i.
    Det som undrar över är om det gäller herrerna också :D
Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??