Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
Många verkar missa att klädkoden på inbjudan är till för gästernas skull, för att de inte skall känna sig obekväma om de kommer under- eller överklädda. Jag skulle känna mig rätt dum om jag dök upp i jeans till ett bröllop där alla andra gled runt i högtidsdräkt - och tvärtom, faktiskt. Påhittade klädkoder som "sommarfin" eller liknande är ju inte till någon hjälp alls för gästerna, eftersom var och en kan tolka dem som de vill.
Smoking kanske inte är den vanligaste klädkoden, men som flera skrivit innebör den ju rätt stor valfrihet för klänningsbiten. Den behöver inte alls bli lika kostsam som koden "högtidsdräkt", eftersom du inte behöver lägga pengar på en balklänning. En knälång, ärmlösklänning i lite festligare tyg kanske du redan äger?
Att hyra en smoking går på runt en tusenlapp, och givetvis är det en trist utgift om man inte hade väntat sig den. Man får väl dock förutätta att brudparet har räknat med att en del gäster kommer att tacka nej till bröllopet när de har valt en så pass "ovanlig" klädkod (och med ovanlig menar jag att det i dagsläget förmodligen inte är så många som har en smoking hängande hemma).