Inlägg från: Catti41 |Visa alla inlägg
  • Catti41

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Jag tänker att man också kan fundera lite på var man är i livet, om det finns andra tillfällen då man behöver en smoking eller aftonklänning de närmaste åren.

Min sambo har både en frack och en smoking. Båda inköpta för typ tio år sedan på Myrorna för en spottstyver, därefter ändrade av min sykunniga mor så de ser ut som skräddade åt honom. För tio år sedan studerade vi och då var det flera tillfällen per år som det var läge att lufta fracken eller smokingen. Och jag hade ett gäng aftonklänningar, också köpta på Myrorna, i 50-60tals stil. (Klänningarna håller än, men jag kan tyvärr inte ha dem eftersom jag har fått bröst och höfter sedan dess tack vare barnafödande...)

Sen var det stiltje i några år, men nuförtiden när vi börjar närma oss de 40 och folk gifter sig i vår bekantskapskrets så har folk lite mer pengar och ställer till med större fester (eller 40årskalas, för den delen) så då är smokingstassen användbar igen, även fracken har luftats nån gång de senaste åren, senast på nyårsafton. Jag får köpa nya klänningar  förstås, men det går ju att hitta 50-60tals stil secondhand eller på Tradera för hundralappar. Och återigen får min mor skrädda till dem. Skorna kan jag ha, fortfarande. :)

Så om man befinner sig på en plats i livet där man kan tänka sig att det kommer dyka upp en del festligheter av den här arten så är det faktiskt en investering att äga en egen smoking och en egen festklänning. (och man MÅSTE inte ha lackskor till smokingen, senast sambon hade smoking så hade han röda skinnskor till, som en grej, liksom. Det beror ju förstås på hur konservativ festen är. Det funkar ju inte på Nobelfesten...)

• Catti41

NÄr jag läser den här tråden så reagerar jag på att det bara verkar vara mina vänner som har smoking som dresscode på andra tillställningar utöver bröllop. Som typ 40årsfester, eller nyårsaftonsmiddagar och liknande. (Inte grillfest i trädgården...) Eller iallafall allraminst mörk kostym (nuförtiden har de flesta småbarn så mörk kostym blir vanligare eftersom snor på smoking inte är så snyggt...)

Men såna tillfällen då man hyrt lokal, t ex. Och det är inte bara mina akademikervänner som har finfest, utan även "arbetarklassen".

Märkligt hur det kan vara.

• Catti41
    Faber skrev 2010-04-29 11:40:39 följande:
    Viktigaste måste vara hel och ren. Om en vän skulle komma i välstrukna jeans och en vanlig fin tröja skulle jag inte säga ett ord.
    Nä inte jag heller, eftersom det skulle vara extremt oartigt. Men det jag reagerade på var mer att i mina bekantskapskretser, både de akademiska och de andra är det relativt vanligt med partyn med dresscode från mörk kostym och uppåt. Och det verkar de flesta andra i den här tråden tycka är jätteovanligt.
  • Catti41

Jag pluggade också i Gbg och på min institution hade vi en del sittningar med dresscode, särskilt examensfesten. Dessutom var man ju på en del disputationer och då är det ju alltid snajdigt. Men även idag bland vanliga vänner som inte har en akademisk tradition händer det att man bjuds på smokingparty. Just 40årskalasen som det är många av i min bekantskapskrets just nu tenderar att ha mörk kostym eller smoking som dresscode. För mig känns det väldigt normalt men jag inser att det nog är väldigt ovanligt.

Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??