Inlägg från: Pigeon |Visa alla inlägg
  • Pigeon

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Eisa skrev 2010-04-26 22:10:42 följande:
    Det är sjukt att kräva att ens gäster ska ha vissa kläder. Då struntar man ju egentligen i gästerna och i gemenskapen, man vill bara ha ett arrangemang som ser bra ut. Jag skulle aldrig tvinga mina vänner att välja mellan aftonklänning eller stanna hemma. Jag tror att man har en störning om man väljer dresscode smoking, på riktigt. En empatistörning.
    Ja det tror jag med!! Tycker det är sååå töntigt med dresscodes, låt folk klä sig som de vill!! So what om nån kommer i jeans, det är väl deras eget problem? En fest ska vara rolig och man ska umgås och ha kul ihop. Vad folk har på sig är deras egen ensak.

Snacka om att ha en utseendefixerad inställning med en sån dresscode... nästa steg är väl fester med dresscode där man måste vara "smal" eller dresscode "stora bröst/stora muskler".
    Här kan man visst skriva något.
  • Pigeon
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 23:01:41 följande:
    Ja ibland känns det lite så. Att svenska bröllop handlar enbart om brudparet, att gästerna ska komma och göra det här för brudparet så att deras bröllop blir som de önskar. Känns lite som att man har missat glädjen med att fira sin kärlek och helt fokuserat på att få uppfylla en egen fantasi. Mindre fest mer skådespel.
    Mycket klokt sagt!!
    Bröllop idag har blivit som en slags enormt påkostad teaterföreställning.
    Något som gör att vissa drar sig för att gifta sig för de tycks tro att om man inte gör det lika dyrt och fint som alla andra är det mindre värt...

Vi hade ett lågbudgetbröllop med valfri klädsel och helt ärligt har jag inte en aning om hur folk var klädda, jag fokuserade på min man, på vår kärlek, på att mer än 100 av våra vänner kom och ville dela vår glädje trots att det inte var ett mångmiljonbröllop...
    Alla var glada och nöjda efteråt och många sa att det var det roligaste bröllop de varit på för att det inte var så gravallvarligt och elegant, talen var okonstlade och humoristiska (och inte allvarliga och dödsseriösa som på fina bröllop), vi hade KUL!
  • Pigeon
    Colisa skrev 2010-04-27 20:49:05 följande:
    Ja, det är förjävligt, som om det inte är nog besvär att pallra sig dit och bli bjuden på gratis fest liksom! Folk som bjuder in folk till sina bröllop borde verkligen skämmas. Att de bara har mage!
    GRATIS fest? Har du glömt att bröllopspresenterna enligt samma "koder" som dresscode ska kosta ungefär lika mycket som bröllopet kostar?
  • Pigeon

Klädkoder och många andra seder och bruk kring bröllop är för mig något förlegat, som rimmar väldigt illa med dagens könsneutrala samhälle... Var finns genusperspektivet när det kommer till bröllop?

Samma människor som pungar ut hundratusentals kronor för ett sagobröllop med dresscode som är olika för herrar och damer, och de själva som en sagpoprinsessa-brud, sitter sen efter några år när de fått barn och ojar sig över att det finns en tjejavdelning med rosa och glitter och en killavdelning med blått och coolt...

Min pappa som är präst brukar förresten berätta att brudparen ibland har önskemål om att brudens far ska lämna över bruden som i amerikanska bröllop. Pappa brukar upplysa dem om att denna sed betyder att brudens far "ger" bruden till brudgummen, som en ägodel som byter ägare. Jämför slavhandel.  
    Efter att ha hört det brukar de flesta ändra sig och vilja ha ett vanligt svenskt bröllop.

• Pigeon
    giftgrodan skrev 2010-04-28 13:04:45 följande:
    Nej, det är inte alls sant, det är en myt.
    Jag tror nog många gäster tänker så. Ett påkostat bröllop tar man med dyrare presenter till, och vice versa.
  • Pigeon
    giftgrodan skrev 2010-04-28 13:04:45 följande:
    Nej, det är inte alls sant, det är en myt.
    Och i vilket fall som helst kan man ju inte säga att man är bjuden på en gratis fest om det förväntas att man har en viss sorts (dyra) kläder OCH en (dyr) present med sig. Därmed inte sagt att det är fel att ha med sig presenter eller så. Men gratis är det ju inte. Ville bara undvika lite direkta felaktigheter.
  • Pigeon
    JBC skrev 2010-04-28 13:52:25 följande:
     Eh, ok.....! Jag skulle hellre ha ett bröllop med smoking där folk klär sig i det för mig och min man än att gamla ingifta farbrorn kommer i svettig gammal tröja och bakvänd keps för att vi serverar gratis sprit. Ska han dricka spriten så kan han gott klä upp sig också. Visst är det ok att klä "ner" sig ett snäpp och ändå se proper ut, men annar har man som sagt alltid valet att inte gå. 
    Om du inte vill ha ditt svettiga farbrorn kan du väl strunta i att bjuda honom? Varför ska alla andra gäster tvingas köpa dyra smokingar som de kanske inte har råd med, för att du inte vill ha ditt en farbror i bakåtvänd keps?
  • Pigeon

De som kommer tillbröllop i jeans tror jag inte skulle dra sig för att göra det även om det stod smoking i inbjudan... så att ha det som "argument" för att välja en viss dresscode är nog inte så troligt.

Nej, jag tror att brudpar som väljer bröllop med smoking eller högtidsdräkt gör det för att allt ska vara extremt högtidligt och fint. För att festen ska kännas extra festlig, liksom.

Och där tror jag tyvärr att det kan slå tillbaka på dem själva i slutänden...

Dels för att de riskerar att många tackar nej samtidigt som dessa är lite besvikna för att en dresscode hindrade dem från att komma.  Brudparet kan med andra ord även få en ansträngd vänskap med dessa framöver.
    Dessutom kanske de gäster som trots allt kommer är lite sura innerst inne på alla pengar de fått lägga ut.
    Dessutom kanske stämningen blir så "fin" och allvarlig att det kan bli snudd på tråkigt.

En annan aspekt är att bröllop idag är så väldigt fokuserade på själva festen at man glömmer bort att det kommer en vardag efteråt. Det är inte helt ovanligt att äktenskap spricker relativt kort tid efter bröllopet, då kan det ändå handla om par som varit tillsammans otal antal år innan bröllopet. Deras förväntningar är så högt ställda på bröllopet att när vardagen väl infinner sig efteråt blir de besvikna på att allt är som förut, i gamla hjulspår...

Min kusin gifte sig med sin sambo, som han varit ihop med många många år. Ett halvår efteråt skilde de sig.
    En annan släkting hade ett riktigt sagobröllop som kostade multum och var så fint och högtidigt att alla efteråt var jättebesvikna för att det hade varit så tråkigt och allvarligt. Och brudparets familjer som betalat kalaset stod där med skulder till ingen större nytta...

• Pigeon
    NorrVimpel skrev 2010-04-28 13:58:54 följande:
    Straw2008: Du känner ingen som du kan låna en folkdräkt av? Wikipedia: Bröllop [redigera] En viktig regel vid västerländska bröllop är att ingen kvinna, utom bruden, bär helvit klädsel. Det är dock accepterat att kvinnliga gäster bär delvis vit klädsel, så länge det vita inte är klädselns dominerande färg. Bröllopsgäster skall inte heller bära sorgkläder, för även vid sorg skall glädjen ta över, om än tillfälligt, under bröllopet. Oavsett bröllopets klädkod är det möjligt att använda hembygdsdräkt.
    Det där är lite småkomiskt, brudparet som drömmer om ett sagobröllop med alla i smoking/frack och vackra balklänningar skulle nog bli en aaaaaning snopna om 95% av gästerna dök upp i folkdräkt!
  • Pigeon
    Viccy skrev 2010-04-28 17:34:51 följande:
    Jag tycker att smoking kanske är lite väl mycket (för oss vanliga fattiga människor), men det är ju inte så kul om folk dyker upp i gråmelerade mysbyxor och en gammal urtvättad t-shirt. Vi hade medeltidsklädsel (jag och min man) men alla andra fick klä sig i vad de ville...och en kom faktiskt i blåställ och jobbkeps (fast han inte hade jobbat på 2 dagar)!  Det hade varit trevligt om h*n hade ansträngt sig bara pyttelite till! Är det fest så är det, men smoking hade jag kanske tyckt var lite i mesta laget.
    Fast den personen med blåställ, jag menar en så nonchalant person hade ju säkert haft en ful, smutsig och mossig gammal kostym om det stod nån dresscode... och hade inte brytt sig om att ta reda på vad dresscoden betydde... och hade säkert ingen fin present heller.
    Jag menar, knäppskallar och nonchalanta typer finns det ju alltid, och dem kan man nog tyvärr inte värja sig mot...
    Dresscoden medför bara besvär för övriga gäster (om det nu inte är en dresscode som alla kan uppfylla ganska lätt, som t.ex kavaj).
  • Pigeon
    funfactory skrev 2010-04-28 20:40:12 följande:
    Man kan ju hyra kläder. Man behöver inte köpa om man inte vill. ;) 
    Hyra tycker jag är ett dåligt alternativ, är man ett par så kan det gå på tusentals kronor att hyra smoking och klänning och då fpr man inte ens behålla dem sen och använda fler gånger...
  • Pigeon

Fortfarande är 1500 mycket mycket pengar för t.ex en student eller en arbetslös. Själv skulle jag aldrig lägga så mycket på en klänning trots att vi har god ekonomi!
    Jag skulle nog göra som många tipsat, letat second hand eller köpt en billigare på HM som ser ut som en aftonklänning.

Att stanna hemma tycker jag är det sämsta alternativet - förutsatt att man är goda vänner till brudparet. Så tråkigt för dem om folk inte kommer till deras bröllop.   Snarare skulle jag då (om jag var fattig student typ) prata med dem och förklara min ekonomiska situation och ursäkta mitt klädval, kanske beskriva vad jag tänkt ha och fråga om det är ok.

• Pigeon
    Catti41 skrev 2010-04-29 13:41:54 följande:
    Nä inte jag heller, eftersom det skulle vara extremt oartigt. Men det jag reagerade på var mer att i mina bekantskapskretser, både de akademiska och de andra är det relativt vanligt med partyn med dresscode från mörk kostym och uppåt. Och det verkar de flesta andra i den här tråden tycka är jätteovanligt.
    Jag har också akademikervänner men vi har pluggat i Gbg, kanske inte lika "noga" med sånt där? Vänner jag har som pluggat i Lund, Uppsala och Stockholm är mycket mer vana vid "fina" sittningar.

Under min studenttid var jag på två baler men det var på Chalmers, Gbgs universitet hade inget sånt för sig.
  • Pigeon

Glömde, sittningar hade vi många även på Gbg uni, men då var det ingen dresscode utan folk kom i vilka kläder som helst (ja, jeans också. )

• Pigeon
    Catti41 skrev 2010-04-29 15:24:01 följande:
    Jag pluggade också i Gbg och på min institution hade vi en del sittningar med dresscode, särskilt examensfesten. Dessutom var man ju på en del disputationer och då är det ju alltid snajdigt. Men även idag bland vanliga vänner som inte har en akademisk tradition händer det att man bjuds på smokingparty. Just 40årskalasen som det är många av i min bekantskapskrets just nu tenderar att ha mörk kostym eller smoking som dresscode. För mig känns det väldigt normalt men jag inser att det nog är väldigt ovanligt.
    Det kan ju vara en generationsfråga också, i min bekantskapskrets är alla runt 30. Kanske något hände med dresscoderna påde 10 åren?
  • Pigeon
    Glitter2 skrev 2010-04-29 23:40:08 följande:
     Ot Jemima, heter du det eller är det bara ett nick? Det är ju inte så vanligt och jag heter det också
    Ja det heter jag. Kul och "träffa" en till, det är i princip första gången.  
Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??