• Flissi

Räätigheter med FP med barn över två år

Finns dessa regler för hur man får vara föräldraledig på FK:s sida & hur är det min arbetsplats som styr?

Jag har begärt fp två dagar i veckan i ett par månader framåt.
    Har en dag "beviljat" sen tidigare,  och det verkade inte vara problem att få en till.

Jag har erbjudit mig jobba fyra dagar under "kritiska veckor" under semesterperioden.
    Jag trodde det handlade om 3 veckor, nu vill chefen att jag jobbar fyra dagar nästan hela sommaren.

Han sa nåt om att jag bara har rätt att vara ledig 25% men han okejar 40% de flesta veckorna.

Det finns ju nån regel efter barnet är 18 månader (?) men hittar ej var reglerna står.

Min son blir två i juni.

• Svar på tråden Räätigheter med FP med barn över två år
  • Barbabok

Har du FP-dagar att ta ut kan du inte bli nekad ledighet alls innan barnet fyllt 8, men... detta gäller för 3perioder/år.
    Arbetsgivaren kan neka fler perioder och hur en period ska räknas är en tolkningsfråga. De flesta är generösa men man kan också räkna 1dag/v i 3 veckor som årets uttag. Vet ingen som varit så "snål" men det går.
    Hur som helst, 75% har du rätt att jobba utan ngt FP-uttag alls, mer kräver FP-uttag.

• Billabong

Det står inte hos FK utan det är Föräldraledighetslagen som styr rätten till föräldraledighet (Försäkringskassan är bara ombud/utbetalare av föräldrapenning som en den av socialsförsäkringen).

Man har ALLTID rätten att gå ner i tid till 75% UTAN att man tar ut FP på de 25%.

Utöver det har man ALLTID rätten att gå ner ytterligare i tid - under förutsättning att man täcker upp den minskningen i motsvarande grad med FP.

Så om du jobbar 60% måste du ta ut 15% FP. MEN, du bör så klart ta ut 40% för att skydda din SGI!

Arbetsgivaren kan aldrig neka dig detta, ffa inte om du anmält i tid (enligt lag 2 månader före, vissa kollektivavtal har andra regler).

Det du ska läsa särskilt i Föräldraledighetslagen är 3 § (punkterna 3 och 4) samt 6 och 7 §§. Men även 10, 12, 13 och 14 §§ är aktuella för dig.
    http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM

• Billabong

Som sagt, det jag skrev om att man ALLTID har denna rätten, det gäller bara så länge man har Fp-dagar att ta ut för barnet dvs 8 år/slutar första klass. MEN, det finns kollektivavtal som låter en ha rättigheten även med äldre barn, upp till 12 års ålder känner jag till inom vissa (alla?) kommuner och landsting.

• Flissi

Lite klarare blev det :)

Jag har ej gått ner i tid, utan tar tar ut FP på fredagar när jag är ledig. 
    Maj-september  ta ut måndagar också.
    (min sambo jobbar till 8-18:00 de flesta dagar + söndagar sommartid, vi får absolut inget gjort hemma eller med barnen så jag tyckte jag behövde vara hemma en dag extra denna period)

Alltås kan de räkna att jag redan "förbrukat" mina perioder då jag tar ut en dag i veckan sen januari?!

Jobbar inte på nåt snålt företag så vi kommer nog lösa situationen :)
    Tack för länkarna!

• Billabong
    Flissi skrev 2010-04-27 08:24:00 följande:
    Alltås kan de räkna att jag redan "förbrukat" mina perioder då jag tar ut en dag i veckan sen januari?!
    Nej... du har nog misuppfattat. Du har rätt till TRE olika perioder/nivåer av föräldraledighet per kalenderår. Du kan alltså ändra minst två ggr under innevarande år. Och sträcker sig en föräldraledighetsperiod över ett årsskifte så tillhör den det kalenderår föräldraledigheten påbörjas.

Har du hittills bara haft en ledig dag i veckan i en följd sedan januari är det en föräldraledighetsperiod. Vill du nu ändra till två lediga dagar istället så är du inne på föräldraledighetsperiod två - eftersom du ändrar din sysselsättningsgrad genom att gå ner i tid ytterligare. Vill du så kan du alltså göra ännu en förändring under 2010 och ändå klara att max ta tre perioder.
  • Flissi

Aha...
    Jag har haft 1 dag i veckan sen dec -09 & den gäller tillvidare hela -10

Poletten trillade ner :) Tack!

• Billabong

Så bra att du är med på det hela nu!

OK, då var du fortf. på 2009 fram tills nu när du vill ändra och vara ledig en dag till i veckan. Alltså påbörjas 2010-års första period när du ändrar från en ledig dag till två lediga dagar.

• Ms Leia

Jag jobbar heltid och ville gå ner lite i tid. Istället för att sätta ner tjänsten så föreslog min arbetsgivare att ta förädraledigt. Jag har tre månaders shema och lägger in om FP för tre månader i taget. Ibland 1 dag/månad och ibland 2 eller 3.
    Men jag tar ingen ersättning från försäkringskassan, utan förlorar den inkomsten istället. Jag har frågat FK och de säger att det behöver man inte, utan det enda jag ska tänka på att om jag gör såhär mer än 6 månader så sänks min SGI.
    Kan detta stämma? Eller gör jag något fel?

• Anne69
    Ms Leia skrev 2010-04-27 19:08:19 följande:
    Jag jobbar heltid och ville gå ner lite i tid. Istället för att sätta ner tjänsten så föreslog min arbetsgivare att ta förädraledigt. Jag har tre månaders shema och lägger in om FP för tre månader i taget. Ibland 1 dag/månad och ibland 2 eller 3.Men jag tar ingen ersättning från försäkringskassan, utan förlorar den inkomsten istället. Jag har frågat FK och de säger att det behöver man inte, utan det enda jag ska tänka på att om jag gör såhär mer än 6 månader så sänks min SGI.Kan detta stämma? Eller gör jag något fel?
    Det där tycker jag låter osäkert.......inget jag skulle chansa på att sänka sgi:n. Jag trodde att det var 3 mån eftersskydd som gällde, inte 6 - men kanske vet någon annan bättre?

Annars är det ju egentligen ingen skillnad om du lägger in föräldralediga dagar allteftersom eller om du är fl i andel av din tjänst. Så gör det som blir smidigast för dig och arbetsgivaren. Men fyll ut med fp-dagar, åtminstone lägstanivådagar efter tre månader.
Svar på tråden Räätigheter med FP med barn över två år