• Anonym (Men då...)

Seriöst, gravid av försats?

Kan man verkligen bli gravid av försats om man kör avbrutet samlag?

Jag och min man har under 5 års tid kört med avbrutet samlag och aldrig har jag tvivlat på att jag skulle blivit gravid heller. Nu körde vi avbrutet samlag förra söndagen men sedan visade det sig att jag fick äl redan dagen efter istället för på fredagen som jag skulle ha den. Nu i går, 7 dagar efter äl fick jag mensliknande värk, molnade i äggstockarna, svullen i hela kroppen och mådde illa. Sprang även på toaletten flera gånger i går för att kissa. Kände mig även väldigt konstigt under hela dagen, en kraftig svaghetskänsla i hela kroppen dök upp 2 gånger. Detta plusade jag ihop i går kväll, för jag blev plötsligt rädd för att jag skulle vara gravid, sist jag kände så här var jag nämligen gravid.

Men inte kan man väl bli gravid av försats, av experter på området, har jag hört att det krävs stora mängder spermier för att man skall kunna bli gravid. Min man är alltid väldigt noga med att dra ut innan han faktiskt kommer, så risken att han skall ha sprutat (om än så väldigt lite) i mig, är nästan obefintlig.

• Svar på tråden Seriöst, gravid av försats?
  • Hannah76

Visst kan man blir gravid av försatsen. Vi hade ett väldigt tidigt avbrutet sex och vi fick barn nummer två..

• Anonym (jo)

det krävs bara en ända spermie för att du ska bli gravid.. så ja du kan bli gravis av avrutet sex.
    Min son kom till på det viset så jag vet.

• Familytime

Mig veterligen behövs det bara en endaste liten jävla spermie.............

• Anonym (Men då...)

Men det är ju så skrattretande om jag nu skulle vara gravid. Vi jobbade hårt i många månaders tid på att bli gravida förra året, men jag fick bara missfall på missfall för att sedan upptäcka att jag har PCOS. Det sista halvåret har jag bara haft äl 1-2 gånger, vi bestämde oss för att inte skaffa fler barn för att det tär så mycket på psyket att försöka bli gravida när man nästan aldrig har äl. Nu har vi vant oss vid tanken att bara ha ett barn och är väldigt nöjda med det beslutet.

• Anonym (Mo)

Fast om man inte vill bli med barn finns det ju preventivmedel. Avbrutet samlag är ju en myt, det förhindrar ju verkligen inte graviditet. Jag förstår chocken, men det måste ju ändå ha funnits i baktanken? Man vet ju idag att avbrutet samlag inte räcker som skydd.

• Anonym (Men då...)
    Anonym (Mo) skrev 2010-04-27 09:42:42 följande:
    Fast om man inte vill bli med barn finns det ju preventivmedel. Avbrutet samlag är ju en myt, det förhindrar ju verkligen inte graviditet. Jag förstår chocken, men det måste ju ändå ha funnits i baktanken? Man vet ju idag att avbrutet samlag inte räcker som skydd.
    Vi har gått på den egna erfarenheten, att det aldrig har hänt tidigare. Och sedan har jag som sagt, hört experter, säga att det krävs en stor mängd spermier för att det skall gå. Att ett par små rackare skall lyckas när man t.o.m. har PCOS känns skrattretande. Men visst skall man skydda sig helt om man inte vill ha fler barn, självklart.
  • Anonym (Men då...)
    Hannah76 skrev 2010-04-27 09:51:59 följande:
    Kanske var meningen att det skulle bli ett barn till? =)
    Ja, det lär vi väl märka om en vecka eller så i sådana fall. Nu får jag försöka skaka av mig det hela och lägga tankar och energi på något annat. Men jag mår illa, men förhoppningsvis så är det bara för att jag inte har hunnit dricka vatten ännu i dag.
  • Anonym
    Anonym (Men då...) skrev 2010-04-27 09:47:18 följande:
    Vi har gått på den egna erfarenheten, att det aldrig har hänt tidigare. Och sedan har jag som sagt, hört experter, säga att det krävs en stor mängd spermier för att det skall gå. Att ett par små rackare skall lyckas när man t.o.m. har PCOS känns skrattretande. Men visst skall man skydda sig helt om man inte vill ha fler barn, självklart.
    Vad för experter då? Det krävs bara en spermie.
    Visst, chansen (risken) att bli gravid ökar naturligtvis med många spermier men det behövs bara en för att bli gravid.

Risken låter ju väldigt liten i erat fall så jag förstår att det känns skrattretande. Ta det lugnt i några dagar och gör ett test.
    Hoppas att det visar det ni vill.
  • Anonym (Men då...)
    Anonym skrev 2010-04-27 09:56:29 följande:
    Vad för experter då? Det krävs bara en spermie.Visst, chansen (risken) att bli gravid ökar naturligtvis med många spermier men det behövs bara en för att bli gravid.Risken låter ju väldigt liten i erat fall så jag förstår att det känns skrattretande. Ta det lugnt i några dagar och gör ett test.Hoppas att det visar det ni vill.
    Tack snälla du!

Experten är delvis Olle från Fråga Olle och sedan är det en del fackmänniskor (läkare, barnmorskor) på nätet som säger samma sak.
Svar på tråden Seriöst, gravid av försats?