Inlägg från: barnsäng |Visa alla inlägg
  • barnsäng

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Hej alla härliga tvillingmammor

Det var länge sedan men jag ska försöka vara lite mer aktiv härinne. Leo och Luna föddes ju den 8 januari och har alltså nyligen fyllt 7 månader. Leo har två tänder i nederkäken men Luna har inte fått sina ännu. Hon är lite mörk och har bruna stooora ögon. Han är ljusare och har blå ögon. Det skiljer ungefär 1kg mellan dom. Dom är lugna och jättesnälla men skriker såklart om de är hungriga eller vill något annat.

Dom kryper inte riktigt ännu men gör bra försök. Dom är stadiga i ryggen sedan länge men dom ramlar åt sidorna om jag sätter dom upp. Dom håller sina vällingflaskor själva nu. Storesyrran fyller 4 om 1,5 vecka och hon tycker att det är jätteroligt med sina syskon även fast hon leker lite väl hårt med dom ibland. Hon är också skrikig emellanåt men jag tror att det beror på att hon VET att vi plockar upp bebisarna om dom skriker så hon testar samma sak för att få uppmärksamhet. Svårt det där....

Problemet som jag har är att min sambo jobbar riktigt, riktigt mycket och sedan inte orkar hjälpa till med barnen. Så jag har barnen själv plus städning, mat, tvätt, handling osv. Jäkligt tungt och stressigt måste jag säga. Visst hjälper han till men han är oftast så slut när han kommer hem att han inte orkar. Jag och barnen åker med min bror och hans familj till Spanien om några veckor. Då får jag förhoppningsvis lite avlastning och kanske kan sätta mig en stund UTAN BARN och bara andas. Man behöver nog det ibland. Dom ska vara där i en vecka och jag plus barnen stannar i tre veckor hos min pappa och resten av släkten. Jag ska försöka att bara vara och också hitta på en massa saker med min dotter. Tyvärr får man ju inte resa ensam med tre barn om två av dom är spädisar så min pappa måste följa med oss tillbaka till Sverige.
    Nog om detta.
    Hur har ni det allihopa?
    KRAM!

Åh förresten, vi träffade en gammal klasskamrat till min sambo för någon månad sedan. Hon har trillingar som fyllde 1 år i maj (två enäggs och en tvåäggs) och även en 8-årig pojke. Coolt!

• barnsäng
    Mammat3 skrev 2010-08-12 08:19:21 följande:
    Här har det inte kommit några tänder heller ännu men sonen fick sina tänder sent också så jag hade inte förväntat mej att dom här ska få det tidigt. Men man går ju och känner efter för de är ju så gulligt med dom små sandkornen :) här har man varit valen sen 5 dom små ville inte somna om.. Men när man väl.slutade försöka och gick upp så somnade
    Dom minsann och dom sover fortfarande :/ barnsängen: kul att du är tillbaka läste om hur du har det hemma och jag kan säga att jag har det Samma här. Sambon är oftast bara hemman en stund på kvällen innan man ska sova så här gör jag allt med. Visst är det konstigt att man hinner med allt men vilken stress. Sonen fyller 3 den 27 så jag har kallat om hjälp den dagen för att hinna med allt då :)

Har fått en tid nu till magnetröntgen så det ska bli skönt att äntligen få veta om det är nått fel åå mitt hjärta eller inte
    Ja visst är det konstigt att man hinner men det är ju jättestressigt som du säger. Man behöver ju lite egen-tid men den finns ju inte. Min dotter fyller den 22:e och jag kommer bara blåsa massor av ballonger tills hon vaknar och sen göra en tårta och ge present. På eftermiddagen kommer farmor, farfar och mormor och hennes sambo. Vi gör nog ingenting speciellt mer av det för sen åker vi till Mallorca och då firar vi hennes dag där.
    Min sambo jobbar ju dubbelt hela sommaren och just hennes födelsedag är han ledig men det är också enda dagen. Han kommer nog vara zombie då. Det är också så mycket som ska ordnas innan vi åker utomlands. Jag får hjärtklappning bara jag tänker på det
    Det är ingen dans på rosor om man glömmer att handla mjölk eller något för då ska tre barn och en hund in i bilen. Ryggen är rätt slut kan jag säga. Men, det är en jäkla massa kärlek
  • barnsäng

Jag ger också mat med varannan sked....eller hur jag ska uttrycka det - disträ som jag är. Först mat och sen fruktpuré.

Ja nog är det kämpigt att ha ett barn till när man har twins. Min dotter är i sin värsta trots också så det blir mycket man ska hinna med. Det kan vara klurigt att vara pedagogisk när alla skriker samtidigt men på något vis så grejar man ju det här

• barnsäng
    Fröken Fajans skrev 2010-08-12 11:45:32 följande:
    Jag tycker mina killar äter dåligt med mat. De äter några skedar gröt eller pure men sedan blir de arga efter ett tag. Inbillar mig att det har gått lättare de gånger jag fått hjälp och bara matat den ene. Hur matar ni två?
    Så kan mina också bli men jag har fått för mig att dom inte fick det de ville ha. Så då brukar jag gå och göra varsin vällingflaska och då blir dom helnöjda. Jag kan också göra så som mysan31 skriver, att om jag ger gröt och dom verkar missnöjda så öppnar jag en fruktpuré och har hälften gröt och hälften puré på skeden. Det funkar. Sen får dom ett varsit fullkorns-smörgåsrån ibland och det älskar dom. Det smälter ju i munnen men man måste ju ändå hålla koll så att det inte fastnar i halsen.

verymuch: Ja precis! Jag är också iväg väldigt mycket med barnen och dels så är det ju en avslappning i sig att köra bilen för då brukar de sova. Men sen blir dottern glad när vi gör en massa saker. Däremot så är det ju massor av packning som ska med, blöjor som ska bytas, nerkladdade kläder som ska bytas...så visst blir det lite rörigt men man vänjer sig.

Nillan82: Det var många barn det. Vi har inte heller någon i närheten som kan hjälpa oss med barnen. Jag har en moster som jag åker till någon gång varannan månad (hon jobbar mycket) och då brukar ju jag kunna ta en kaffe utan att behöva springa arslet av mig. Hon är jättesnäll så det betyder mycket för mig. Jag har också en kusin som älskar mina barn. Hon ställde upp och följde med mig till Stockholm för några dagar sedan och har även tagit hand om twinsen två gånger när jag velat göra någonting med dottern. Men nu börjar hon på universitetet så hon har ju såklart inte tid.

Min bror och hans familj jobbar extremt mycket och har hästar och fotboll att ta hänsyn till med sina egna barn men lite längre fram så kanske mina twins kan vara där lite.
    Min pappa bor på Mallorca men han kom hit för några veckor sedan när vi hade namngivning och då hjälpte han mig från 8 på morgonen tills det var dags att sova. Ovärderligt för mig!!! Men som sagt, han bor ju inte här
    Nu ska vi ju åka till honom och resten av familjen om två veckor så där kommer jag förhoppningsvis kunna slappna av lite och göra saker med dottern som jag inte hinner annars.

Oj, det blev detaljerad info om mina familjeförhållanden Sorry men det är rätt skönt att skriva av sig

Nillan82: Skönt att han jobbar hemifrån. Även om han jobbar så kan du ju släppa lite på stressen för om ena barnet ramlar och slår sig och du är på toaletten så finns ju din sambo där.
  • barnsäng

frökenmumin: Åh så skönt att du har den hjälpen. Det betyder ju verkligen jättemycket.

Vilket vackert foto och vilka vackra barn

• barnsäng

Jag är lite slarvig för jag har inget skydd alls och vill inte...KAN inte skaffa fler barn för jag är dels för gammal och sen har jag ju tre små att fokusera på. Visst är det säkert svårare att bli gravid nu men jag borde ändå skydda mig

• barnsäng

Jo visst måste man skydda sig men jag vill inte peta i mig några p-piller för det är ju inte speciellt bra för kroppen. Och spiral har jag haft förr och mått skit av det. Abort har jag också gjort för hundra år sedan och det skulle jag aldrig få för mig att göra igen. Så visst, om det händer en "olycka" så är den välkommen till familjen.

Men jag måste hitta något annat att skydda mig med. Vi får väl sluta ha sex helt enkelt

• barnsäng

Och eftersom jag är 41 så kommer det inte vara en enkel match för mina gamla ägg att bli befruktade. Men jag ska ändå lösa den biten.

• barnsäng

Sofie 98: Ja tiden bara rinner iväg.

Om 11 dagar åker jag och barnen till Spanien i 3 veckor medan sambon jobbar häcken av sig här hemma. Visste ni att man inte får åka själv med två spädisar? I efterhand så känns det ju rätt logiskt med tanke på att man har dom i knäet med ett extra bälte på så ur säkerhetssynpunkt så funkar det ju inte med två i ens knä. Men det finns väl många ensamstående med tvillingar och hur gör dom?

Nu åker vi med min bror och hans familj så nervägen funkar. Men dom stannar bara i 6 dagar och jag stannar 3 veckor med barnen så nu måste min pappa (som bor där) följa med tillbaka för att sedan resa hem efter tre dagar igen. Rörigt och en aning dyrare men det ska förhoppningsvis bli väldigt skönt. Inte minst kommer det att bli roligt för dottern att träffa morfar, bada på stranden och göra en massa skoj.

• barnsäng
    bananflugan82 skrev 2010-08-19 11:00:33 följande:
    Aha, vad det under 35.. ja, det verkar väl rimlgit iofs, för då är kanske äggen "piggare".
    Nej, det är ju inte så att man fött ett barn som man sen lämnat bort. Det är ju någin anna som burit och fött det. Men jag vet inte.. tänk om det dyker upp någon på trappan som liknar en själv.. fast man har ju inga band ändå.. nej, det är svårt det där!
    Eller så får man blommor och en tv-kamera i ansiktet när "spårlöst försvunnen"- teamet dyker upp för att hitta den biologiske mamman

Generellt så tycker jag det är jättebra med äggdonation för det finns väldigt många som behöver just ägg. Jag är ju äldre än 35 så jag skulle inte kunna lämna några men jag hoppas att andra som kan/orkar/vill gör det.
    Bara känslan av att kunna hjälpa någon annan att få uppleva ett barn är ju överväldigande
  • barnsäng

Mina är också lite snörvliga eftersom Vida börjat dagis igen. Men idag var sista dagen på dagis innan vi åker till Mallorca nästa torsdag. Vill inte att hon ska bli sjuk och att twinsen ska bli sjuka nu innan vi åker för då blir det riktigt jobbigt att vara utomlands i tre veckor.

Jag testade idag att ge macka men kommer nog inte göra det på ett tag igen. Dels är det ju salt och sånt i bröd som kanske inte är så bra nu när de är små och sen är jag lite skraj för att de ska sätta i halsen. Jag har ju ett barn till så ibland har man inte full koll på allt som händer. Men jag ger fullkorns-smörgåsrån till dom för det smälter ju i munnen. Och de älskar det Luna har inte fått tänder ännu men Leo har två i nederkäken.

Vi var på BVC i tisdags och allt var prima. De är 7 månader och Leo väger 8,3kg och Luna väger 7,1kg. Han är 69 lång och hon 65. De har ökat ca 1kg på en månad och följer kurvan. Det dröjer inte många dagar innan de kryper obehindrat. Nu släpar de sig fram och försöker med benen och hela kroppen så snart åker hagen fram.

Angående min egen vikt så hade jag ett jäkla problem att få bort de första kilona. I normala fall väger jag runt 56kg. På inskrivningen vägde jag 62. Jag tror att jag var uppe på 72 i slutet av graviditeten. För två månader sedan vägde jag fortfarande 68kg. Sen började jag träna styrka och powerwalking och körde ca 4-5 gånger i veckan. Det hände inte mycket men några få kilo gick jag ner. Nu har jag haft en månads träningsledigt för det hinns inte med då sambon jobbar konstant och konstigt nog har jag rasat i vikt nu så nu väger jag 61kg. 4kg kvar till 57 vilket är helt ok och det kommer säkert att ta tid. Är det någon mer som det tar extra tid för att gå ner till ursprungsvikten?

• barnsäng
    frökenmumin skrev 2010-08-20 07:55:16 följande:
    Å det där med vikten är ju ett kapitel för sig
    Jag gick inte upp alls mycket när jag väntade grabbarna och efter förlossningen gick jag till och med ner ytterligare lite. Men sen...
    Nu när jag är hemma själv med 3 barn hela dagarna är det ju inte direkt så att jag sätter mig själv i första rum så att säga. Jag själv ligger liksom längst ner på prioriteringslistan. Så nu har jag "plötsligt" gått upp 4 kg.
    Kan väl egentligen inte säga plötsligt för jag vet att jag har slarvat än del men jag har ändå börjat öka min träning (löptränar) en hel del dom senaste veckor, men vad händer? NADA!!!!
    Blir lagom trött på det här, men det är väl bara att fortsätta träna och tänka på vad man äter så hoppas jag att för eller senare vara tillbaka där jag startade så att säga
    Jag tror att huvudsaken är att man har viljan och drivkraften att kämpa. Sen får det väl ta lite tid. :-s
  • barnsäng

Jag fick också...eller har fortfarande väldiga problem med ryggen efter graviditeten. Nu är det ännu värre när jag inte kunnat träna den här månaden. När jag åker till Spanien lär det bli långpromenader varje dag för min pappa gör det och vi ska ju bo hos honom så då får man lite extra inspiration.

Magen ja. Jag har alltid haft platt mage även att jag fött barn tidigare. Men den här gången....ja vad ska man säga? Den är fortfarande lite degig. Lovehandles har jag också fått och det retar ihjäl mig. Nu är det betydligt mindre än för några månader sedan men de ska bort om jag så ska amputera bort det Jag har också alltid varit lite musklig på armar och mage men det spelar ingen roll hur mycket jag än letar för jag hittar dom inte längre

Men det är ju så att barnen kommer i första hand och så får man fila på kroppen när tid finns
    Nu ska jag ge mig iväg och shoppa med alla tre barn. Orka!!!!

• barnsäng

Jag är (i normala fall) som du verymuch att jag har extremt lätt att gå ner i vikt. Men den här gången när jag verkligen vill gå ner så är det inte lika enkelt. Jag har hemskt hög förbränning och måste i vanliga fall äta väldigt mycket och ofta för att inte gå ner i vikt. Det är många gånger jag har blivit frågad om jag har problem med maten men det har jag ju inte. Jo att jag måste äta mycket men vissa har trott att jag har kräkts upp maten igen men det har jag aldrig gjort i hela mitt liv.

Just nu tvättar jag två par nya jeans i 90 grader för de är för stora. Ena paret köpte jag för tusen spänn på JC för en månad sedan och då fick jag knappt på mig dom. Känns som att kasta pengar i sjön. Nu hänger dom på mig så nog har det funkat lite i alla fall. Det andra paret köpte jag för en vecka sedan och nu är dom säkert 4-5cm för stora i midjan. Fast nu äter jag väldigt dåligt och lite. Jag hinner ju inte äta som vanligt eftersom jag alltid är ensam med tre barn och en hund och så häver jag i mig kaffe Inte bra men jäkla gott. Ja vi får se hur det går med resten av kilona. Eftersom jag passerat det magiska 40-strecket så ska det ju tydligen vara svårare.

Hoppas verkligen att jag får lite avlastning hos familjen i Spanien för jag behöver det. Jag behöver göra lite roliga saker enbart med äldsta dottern så att hon får känna sig speciell. Det ska bli underbart...önskar jag i alla fall.
    Just nu ligger det ett berg av kläder som ska strykas inför packningen. När sjutton ska man ha tid med det då? Nu sover alla kids men det här är enda tiden jag har för mig själv och den tiden vill man ju ta tillvara på. Sambon kommer hem ifrån jobbet om 1 timma och då har han varit där sedan 8 imorse. Städningen blev jag färdig med för 10 minuter sedan. Vad sjutton gjorde man innan man fick barn? 

• barnsäng

Ja Plankan är skitjobbig. Det är knappt jag klarar 30 sekunder för min rygg skriker AJ direkt. Men med lite envishet så funkar ju allt

• barnsäng

Men vad sjutton, är det dags att byta stol redan? Herregud vad tiden går fort. Ja jag vill också slippa bära de jäkla stolarna för min rygg är rätt paj.

Igår - som alla andra dagar - var jag ensam med våra tre barn. Nu är det extra jobbigt för min nyss fyllda 4-åring har återgått till dagis efter semestern och det märks kan jag säga. Hon blir så busig och har benen fulla av spring. Hon har lyft syskonen flera gånger och jag blir ju smått hysterisk då. Hon vill ju bara hjälpa mig och vara delaktig men det blir lite fel ibland.

Men igår så var jag så jäkla trött. Ungarna har blivit förkylda och vi åker ju till Spanien i övermorgon. Jag var tvungen att åka och köpa en "seat in sack" , eller vad dom nu heter,  till resan. In med alla ungar i bilen. Jättevarmt ute vad det just då. Dottern jättesnorig och helt loj, tvillingarna gråtiga. Väl i stan så fick jag undvika att gå förbi andra barn för att de inte ska bli förkylda. Sen ramlar dottern och slår i rumpan, gråter hejdlöst, spiller ut mjölk på hela sätet i bilen och hela hennes klänning. Grät och skrek heeeeeeeeeela tiden. Ena tvillingen hade bajsat så det stank i hela bilen och den andra hade kräkts så det låg grönsaker på bodyn. Jag har kollat henne på bvc och de säger att hon bara är ett kräk-barn och att det är överskott och går över ju längre tiden går. Och de är inte magsjuka, bara förkylda. När vi sedan kom hem så skrek och grät alla tre mer eller mindre i flera timmar. Det var bara att räkna till 10 ett gäng gånger. Till slut - efter att jag fick ge dom Alvedon - så somnade dom vid 21:30 och då satte jag igång att göra iordning här hemma. När sambon kom vid 23 så var jag precis färdig med allt. Somnade vid 01 och gick upp vid 06:30 och så börjar hela kalaset igen. Härligt det är med barn

• barnsäng

Jag kan säga att när det gäller babyskydden så bär jag båda samtidigt ifrån bilen ner till vårt hus, plus väska, plus skötväska, plus eventuellt någon matkasse. Sen gör jag om det när jag ska till bilen. Men sen har jag stora vagnen hemma och sulkyn i bagaget på bilen.

När båda skriker och vill bli burna så tar jag upp båda två och sätter mig med dom i knäet och håller om dom. Det enda kruxet är att äldsta dottern känner sig utanför då och gärna ska sitta i mitten. Ja först testar jag att leka med dom samtidigt och blir dom glada då så är ju det det bästa.

Om detta inte funkar så brukar jag bada dom samtidigt. Alla tre alltså. En ligger i en sån där plastgrej i en balja och den andra håller jag i på sidan. Sen har jag deras babysitters med mig in i badrummet så jag kan lägga den ena där och bytas av liksom så att båda får ligga och plaska i den där plastgrejen. 4-åringen badar ju själv i en egen balja bredvid. Men faktiskt så bär jag på dom samtidigt oftare än jag borde. Kan meddela att jag idag har fått ryggskott och det är inte så konstigt. Dessutom jobbar sambon på två ställen idag så han kommer inte förrän runt 23 ikväll. Kul!

• barnsäng

Jag var hos kiropraktikern idag och han sa att jag tydligen har nackspärr och sedan någon slags inflammation i bröstryggen. Detta var stressrelaterat och han nämnde inte ens något om jag jag burit för mycket men nog tror jag att det spelar in.

Angående mjuklift så har jag aldrig använt såna. Inte ens till min äldre dotter. Jag har fått höra ifrån bland annat Babyproffsen att de egentligen är onödiga för om man har en bra vagn med fullt liggläge så bäddar man bara ner kidsen där. Så det är onödiga pengar faktiskt. Sen går det ju att bära dom men det är ju lika lätt att bära babyskydden. Ja inte nu när de är så stora kanske :-/ Du får väl köpa en tvillingbärsele?

Bor man i lägenhet så blir det ju ett jäkla bök och jag skulle absolut inte rekommendera att bära båda samtidigt utan sele just för att ryggen tar stryk. Men i övrigt, att lyfta båda går jättebra bara man får in kruxet. Men som sagt, ryggen blir ledsen

Smulan: Hej

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010