Inlägg från: glasvas |Visa alla inlägg
  • glasvas

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Hej!

Nu har jag hittat hit också... Idag blev killarna 4 månader! Tänk vad fort det går, samtidigt som jag knappt kommer ihåg vårt liv innan de föddes. 
    De har varit förkylda båda två ett par veckor, först den ena och sen den andra, men är friska igen nu. Skönt, det är ju lite jobbigt när det är tungt att andas för dem. Men de har varit fantastiskt duktiga med näsdroppar och hela köret.
    Vi har kört BabySemp 1 och 2 blandat i några dagar, men nu är 1an slut så vi kör bara 2an, det verkar funka fint. Ska på koll hos BVC imorn och tänkte diskutera mat och smakportioner då med henne. Någon som vet hur länge man håller på med en tesked smakportioner? Innan man kan öka på det och byta ut hela mål med ersättning/amning till 'riktig' mat?
    Vi var på tvillingträff i torsdags. Det är riktigt roligt, tre mammor som fått tvillingar inom en månad av varandra, och en som är ca 6 månader äldre. Skönt att få ventilera lite tankar om lite av varje tycker jag.
  • glasvas
    Mysan31; det är lugnt. Ja, visst är det jobbigt när de är sjuka. Första gången för mig som mamma och det har varit jättejobbigt! De har haft det en i taget, och jag hoppas att de inte ska bolla det tillbaka mellan sig... Stackare med öroninfektion, hoppas att lillan slipper det!
    Hur gör ni med sovrutiner på dagarna? Nätterna har vi inga större problem, de somnar senast 20 och sover till ca 0530. Sen varierar det rätt mycket om de somnar om båda två, då sover de oftast till 9 och får mat igen. Men under dagen sen har jag svårt att få in nån sovrutin, eller, ärligt talat så har jag ju inte direkt försökt heller. Men den ena killen sover nästan inget alls på dagarna tills han är övertrött och bara gråter. Då räcker det med nappen och filten så slocknar han direkt, men det kan dröja ända till sent på eftermiddagen. Den andra killen sover lite mer på dagarna men fortfarande som han själv vill. Han har tex sovit ett par timmar på morgonen, och nu är han på väg att slockna igen. Hans bror har däremot inte sovit sen han fick mat vid halv 6, och visar inga större tecken på att somna nu heller... Han försöker snarare äta upp sin snuttefilt för tillfället. Han kanske får för lite fibrer? Jag hade tänkt att jag skulle försöka få in lite mat och sovrutiner här hemma...
    David har vänt sig från mage till rygg nu, på 'riktigt'. De vände sig ju båda på samma dag när de var tre månader, men BVC hävdade att det var alldeles för tidigt och att det var en olyckshändelse för att huvudet var så tungt. Märklig olyckshändelse som hände tre gånger i rad... Viktor dröjer lite med vändandet, han blir lite frustrerad, men det är inte långt kvar nu. Han kör dessutom nån slags ryggsim, där han ligger på rygg och skjuter ifrån med fötterna. Väldigt gulligt
  • glasvas

Oj, vad olika det är. Våra killar somnade redan vid 19 idag, utan knot och var nästan lyckliga över att få komma i säng... Å andra sidan har de varit lite knöliga under dagen, de vill ha mycket uppmärksamhet och fysisk närhet, och jag ger dem allt jag kan, men byter man på den ene så får ju den andra vänta. De har dessutom haft lite mer sömn under dagen idag, så det kändes rätt normalt. Vi började med smakportioner igår och det är populärt, men aningen kladdigt. Hela händerna ska ju in samtidigt...

Vår ena kille, David, har skrattat i princip sen han föddes, han är oerhört kittlig och gapskrattar när man tar på honom kläderna. Viktor ler jättemycket, och har bara precis börjat skratta lite grann, han är också kittlig, men inte fullt så gapskrattande
    Kontroll igår, nu ligger de lika på vikten, 70 g som skiljer, och 1 mm på längden. Det har tidigare skilt ca 300 g och ett par cm. Men de är olika, en är lik pappa och en är mer lik mamma
  • glasvas

Jag tycker också att det kan vara svårt med tålamodet ibland, men jag tyckte att det var värst i början, när man själv var så grön. Jag hade ju knappt hållit i ett så litet barn innan och allt var så nytt, och det var så stort hela grejen. Att graviditeten dessutom varit jobbig på slutet gjorde nog att det var tungt i början. Jag gick hela graviditeten och var så fokuserad på just GRAVIDITETEN och tänkte mest på förlossningen som ett slut på den och inte som en början på något annat, livsomvälvande... Sen har jag läst rätt mycket i en bok som heter Växa och upptäcka världen som handlar om olika utvecklingssprång som barnet gör det första året och under de sprången är de extra gnälliga. Det känns rätt bra att kunna hänga upp det på något sånt tycker jag. Men självklart tryter tålamodet, det måste det ju nästan, vi är ju bara människor! Och det är två på en gång! Klart att det är jobbigt. Men jag håller med Mysan, det fanns nog en anledning till att det var vi som fick två

Håller med om rättvisetänket också Det är lite jobbigt, särskilt på morgonen när sambon gått till jobbet och jag ligger kvar med barnen i sängen, då har jag oftast en i vår säng, och en kvar i sin precis bredvid, och då får jag ibland ligga med ryggen mot en... Eller så inbillar jag mig att den ena tittar lite förebrående när jag har den andra i knät och då måste jag lägga ner och ta upp honom istället. Men jag tror inte att de känner av det själva, jag tror att de känner att man har så mycket kärlek att det räcker och blir över till båda två. Millimeterrättvisa kan man ju inte hålla på med i längden heller, det blir ju ohållbart. Behoven växlar ju...
    Vi har inte heller DNA-testat våra. De är väldigt olika, hade fyra hinnor och två moderkakor så det är rätt sannolikt att de är tvåäggstvillingar. Barnmorskan på BB sa att om man har svårt att skilja sina egna barn åt i treårsåldern så är det sannolikt enäggstvillingar, så vi väntar ett tag.
  • glasvas

Åh, vilka fina bilder Tycker också att det kan vara knepigt att få till det ibland, särskilt när båda är glada samtidigt. 

Mina är lite olika stadiga, Viktor är väldigt stadig i nacken och har varit länge, David verkar bli trött fortare, men är ändå rätt stadig. Han är den som vände sig först från mage till rygg. Nu har båda gjort det, men det sitter långt inne. De blir oerhört frustrerade av att ligga på mage. David spänner hela kroppen, lyfter rumpan och sätter i tårna och skjuter ifrån, ålar som en liten larv! Det ser otroligt roligt ut... Vi har dem sittande i matstolar när de äter sina smakportioner och det funkar bra. Viktor blir helt överlycklig när man sätter honom där för då vet han var som är på G. De älskar maten, men jag har lite problem med att hålla Viktors händer ur munnen, de ska in samtidigt. Igår hade han mer gröt på kroppen än i magen. David kör en lite mer laid-back stil, lutar sig tillbaka och lägger upp ena handen bakom nacken när man matar honom. På tal om att stå så gör David så också, viker sig efter ett tag, men Viktor vill helst bara stå hela tiden. Han krullar också in tårna under foten, och stampar lite med höger fot.
    Vi brukar inte heller gå upp förrän runt 9, men idag ville Viktor vara vaken. Han sitter bredvid mig i babysittern och pratar för fullt. Härligt med en kille på sånt strålande humör.
    Jag tycker förresten att det kunde vara lite roligt om vi kunde få in allas 'födda' info i trådstarten, det är lite lättare att följa då? Så här tex:
    orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v 39+4
    Eller vad tycker ni?
    Ok, nu är det slut på friden hör jag. Nu är båda vakna
    Ha en fin dag alla, jag hoppas också på att värmen ska komma! Men Jönköping är alltid kallt tycker jag. Får bli en förmiddagspromenad och sen förbereda på fika och skvaller med kollegerna som kommer på besök i eftermiddag...
  • glasvas

Mina killar rullar också, men som Hanide säger, verkar glömma bort det lite emellanåt. Men de är i alla fall inte så hysteriskt arga när man har dem på mage längre, vilket är en skön omväxling för just nu tycker jag att de är ovanligt gnälliga. De borde ju vara ur sin senaste utvecklingsfas, men inte på väg in i nästa än tycker jag. Vi har också slappat idag, jag har provat att lägga dem att sova middag i sina sängar när de varit vakna i ca 2 timmar. det har funkat bra, problemet är bara att David sov i 2 timmar och Viktor bara en dryg halvtimma så de var ju rätt osynkade sen. Vi har också riktigt trist väder så vi har stannat inne idag, dessutom har det varit en kräkas-ikapp-på-mamma-dag idag så om vi skulle gå ut så skulle jag få gå naken i princip, jag har inga kläder!

Har inte reflekterat över det där med att man inte kan ta ledigt från att vara föräldraledig, men ditt resonemang håller ju bananflugan! Inte undra på att jag är så trött hela tiden. Dock har jag haft lyxen att få barnvakt och komma iväg och klippa mig ibland, sen låg jag ju på sjukhus vid ett par tillfällen men det var ju inte precis att komma iväg lite... Dessutom är min sambo sån också, vi gör lika mycket hemma, och jag känner verkligen inte att jag har hela ansvaret för hushållet. Men å andra sidan flyttade vi inte ihop förrän jag var i femte månaden så vi kanske har smekmånad fortfarande... Nej, han är inte typen, han är precis lika bra som jag på att 'läsa' barnen och se vad de behöver. Vi är lika mycket noviser...

Jag älskar västkusten! Är lite sotis faktiskt, bor i Småland nu men är från Göteborg från början, har seglat på västkusten sen 70-talet. Sambon och jag jobbar hårt på att kunna flytta tillbaka västerut, men det är inte helt lätt att hitta två nya jobb och bostad etc. Skulle lätt kunna bo i Bohuslän... Det blir nog inte så mycket segling i sommar, känns knöligt med tvillingvagn och hela det köret.

Ok, slut på friden, fattar inte vad som är fel idag, klagas friskt gör det!

• glasvas

Mysan: ja, det är spooky! Jag hade en känsla av att jag var gravid innan jag testade, och jag hade en känsla av att det var två, men jag hade en känsla av att det var en tjej och en kille och det var det ju inte, men två av tre är ju inte så illa...

Jag kommer nog aldrig att glömma beskedet om tvillingar, det kom den 1 juli när vi var på KUB ul i v 11. Vi var helt tysta i flera timmar, var och tittade på möbler och kunde inte fokusera på något alls, vi bara gick omkring i ett töcken... Men som någon sa, nu är det svårt att tänka sig att inte ha tvillingar, det är så självklart, jag kan knappt tänka mig att vara gravid med bara ett barn... Samtidigt är jag lite orolig att få tvillingar nästa graviditet, om det blir någon, även om det skulle vara otroligt roligt!

När det gäller matschema ser vårt ut så här:

0530-0600 Amning

0900-1000 Ersättning

1200-1300 Smakportioner av grönsaker och frukt och sen amning efter

1500-1600 Ersättning

1800-1900 Gröt, hel portion och sen amning

Vi har hållit på med smakportioner i snart en månad och det går bra, vet inte riktigt när vi ska gå upp till hela portioner, David får i sig maten jättefint, men Viktor äter med hela kroppen och har ju hälften i magen och hälften lite varstans! De har börjat slarva lite när de ammar, har varit lite svårt att få dem att fokusera på sista tiden. Dessutom kräks Viktor rätt mycket, särskilt efter ersättningen, inga kaskader, men det kommer mycket och ibland kan det komma nån timma efter maten, men ändå vara osmält mat som överskott typ. Jag vet inte vad vi ska göra, är lite less på att vara konstant nerspydd och alltid behöva byta kläder på honom, det är ju inte det bästa han vet... Han kräks inte efter gröt och puré, och väldigt lite efter amning, så jag antar att det är ersättningen som är boven i huvudsak, vi har provat BabySemp 2 och Nan 2 i tetra, verkar inte vara någon skillnad, och vissa dagar är mer än andra. Vet inte vad jag ska göra, vi rapar noga under matningen, håller inte på och lattjar runt med honom allt för mycket efter maten, ger lite mat ofta eller mycket mat sällan, han kräks på allt... Råd, någon?

• glasvas

Tack för råd! Jag har ju trott att Viktor fått för mycket ersättning eftersom han sällan slutar äta självmant innan maten är slut, men även när han får lite i taget kommer det upp :-S Vi provade lemolac på Babysemp1 och det kräktes David mer av, men han har ju slutat kräkas nästan helt nu så vi kanske ska testa det med Babysemp2. Vi har ju inget att förlora om man säger så... Jo, David kan ju börja kräkas igen, men det är ju inte svårare än att man får förbereda båda sorterna. Hur gör ni för att det inte ska bli klumpar i det, eller så skummigt, det tyckte jag var svårt att bli av med sist? Tycker så synd om honom... Och mig kan jag väl tillägga lite tyst.

Vi har förresten köpt IKEAs banmatstolar till killarna, gjorde det för ca 3 veckor sen, det funkade fint med Viktor direkt, men det är nog först nu som David inte hänger fram över kanten. Det har varit lättare att mata honom i knät. Men båda har verkligen gillat att komma upp i samma höjd som oss vid matbordet!

Hur gillar era små att bada? Våra har alltid njutit av det lite lugnt och stillsamt, blivit lite arga när man plcokat upp dem och så, men nu på sista tiden har det verkligen varit fullt ös i badkaret! Viktor sprattlar och skvätter så man får sanera hela golvet efteråt, och Daivd är inte långt efteråt. Lite positivt kanske eftersom man inte precis prioriterar att torka badrumsgolvet alltid

• glasvas

Jag har bara en sak att säga: Lemolac!!! Viktor har fått två mål med det nu och det enda han har fått upp hittills är lite överskott! Håll tummarna att det håller i sig. Han har haft samma tröja på sig i flera timmar nu...

Sömnen är lite knepig, de vill inte gärna somna i vagnen längre, förut var det ett tvärsäkert sätt att få dem lugna och somna, men nu behöver de vara trötta och 'tajmade' för att somna i vagnen. Å andra sidan sover de ofta vidare även när man stannar vagnen och det är ju skönt.

På dagarna märker jag att de brukar orka vara vakna ca 2 timmar och sen sover de igen, allt från 30 till 90 minuter. Har börjat söva dem i sina sängar även på dagen för jag märker att de får mest ro där. På eftermiddagarna brukar de vara lite vaknare så när pappa kommer hem vid 17-1730 är de i full gas, men inte så uthålliga. Brukar bli gröt strax efter 18, sen oftast blir det helsanering av en eller båda för gröt är så gott att man gärna vill ha alla händer och kanske också en fot eller två i munnen samtidigt! De äter en hel portion gröt, och lite katrinplommon för VIktors mage. Igår var det så vansinnigt gott att det var en smärre katastrof för David när det var slut, stackarn för helt förstörd! Efter sanering och kanske lite mys med mamma och pappa så ammar jag i sängen och sen lägger vi dem. De tar nappen, filten och sover oftast inom fem minuter. Sen sover de till runt halv 6, jag ammar igen och oftast somnar de om nån timma till. Passar väl in i vårt schema rätt bra eftersom min sambo åker till jobbet vid 0645 så de är lite vakna när han är hemma även på morgonen. Han får ju kort tid med dem ändå.

Ang flaskan så gör mina så med, fast de blir arga när den inte är i munnen, men ut ska den! De har även fått börja hålla den själva lite mer och det är populärt, och smidigt när man ska mata båda samtidigt, det blir ju mindre skrik då.

Nu har David somnat, och Viktor tacklar av rätt rejält, jag ska lägga honom, och kanske krypa ner en sväng själv också, här ösregnar så promenaden hoppar vi nog över idag...

• glasvas

Tycker också att du gjorde helt rätt, man ska faktiskt inte leka med barnens häls, särskilt när de är två, och kan studsa tillbaka sjukdomar mellan sig. Jag ser inte fram emot magsjuketider på dagis tex. Vi var oförsiktiga och åkte till min bror när killarna var nästan 3 månader och min brorsdotter hade hostat under natten. Hon gör ofta det, och vi tänkte att vi håller henne borta från dem så är det inte mer med det, båda killarna blev rejält förkylda efter det och när det dessutom visade sig att hon hade RS var jag skärrad i flera dagar innan killarna blev friska igen! Tyvärr är hon inte riktigt bra än, stackars liten.

Igår var det dags för femmånaderskontroll och vaccin. Viktor väger 7,1 och är 64,5 lång, David väger 7 och är 65,5, vilket innebär att han vuxit om Viktor på längden! Vaccinet tog lite olika och David fick nästan 40 graders feber, den har gått ner till 38,5 nu, men han sover mest och är lite nere. På Viktor verkade den mest som ett uppåttjack, han somnade vid 19 som vanligt, men vaknade efter två timmar och tillbringade resten av kvällen med att bubbla och prata som bara den! Sen har natten mest bestått av att försöka svalka David och stoppa in nappen på båda. De sov sen till 6, ammade och sov till 10! Det har inte hänt förut. Nu sover de igen...

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010