Inlägg från: frökenmumin |Visa alla inlägg
  • frökenmumin

Vi som hade Bf januari/februari 2010

När det gäller prat är mest bara som du beskriver det Bananflugan82 dvs gagaga, bababa och så vidare. Dom säger iofs "däääär" och pekar på lampan om jag frågar vart lampan är

När det gäller sovning en gång om dagen går det väl lite fram och tillbaka. Vissa dagar sover M&M en gång och andra två gånger. Jag märker ingen skillnad nattentid eller hur tidigt dom vaknar dagen därpå utifrån hur många gånger dom sovit dagen innan. Det verkar inte spela någon roll.

Däremot har jag bestämt att innan dom börjar dagis (i april) då ska dom ha börjat sova 1 gång om dagen. Så vi har fortfarande dryga 1,5 månad kvar

Mina killar älskar damsugaren, den är tydligen någon typ av klätterställning som dom kan klättare och klänga på. Däremot var storasyster sjukt rädd för damsugaren när hon var liten

• frökenmumin

Här traskas det runt för fullt, killarna kryper väldigt sällan numera. Däremot har dom inte hajat hur man ska gå när man har stora klumpiga vinterskor på sig

Jag har inte märkt av någon känslighet mot någon särskild mat. Killarna äter det mesta och med god aptit, däremot visade senaste vägning ingen jätteuppgång. Läkarna trodde dock att det berodde på det faktum att dom nyligen har börjat gå och det i sin tur gör att dom förbränner mera.

Idag har vi varit på ytterligare ett sånt där uppföljningsmöte (korrigerad  1års kontroll, dom skulle ju ha kommit 9 mars). Killarna fick massor med beröm och vår läkare sa att vi nästintill kunde sluta korrigera ålder. (Vi har sedan tidigare blivit tillsagda att korrigera ålder fram till killarna blir 1,5 år).

Killarna vägdes och mättes. Sen gjordes det en vanlig läkarundersökning och sist men inte minst diskuterade vi det här med grabbarnas (mest Melvins) otäcka hosta som han oftast får så fort han blir förkyld. Läkaren tyckte att vi skulle fortsätta ge Airomir vid behov eftersom vi upplevde att det hjälpte och han sa även att vi bokstavligen kunde slänga Ventolinet eftersom det uppenbarligen inte verkade hjälpa grabbarna (något jag tidigare har nämnt vid ett flertal gånger på BVC, men där har dom bara sagt typ "Ventoline är bra för små barn med hosta, kör på. Det hjälper säkert fast ni inte riktigt märker det..."). Så jag kände mig väldigt nöjd med undersökningen och läkarsamtalet idag, jag har stort förtroende för läkarna där, förmodligen för att läkarna på Barnkliniken är dom som har träffat mina killar sen start och vet deras bakgrund (särskilt då Melvins lungproblematik han hade vid födseln).

Orsino, förstår att det känns lite märkligt att börja att fundera i tankar om kejsarsnitt när du mentalt redan börjat förbereda dig för en vaginal förlossning.

• frökenmumin

Hej alla!

Hur är det med tänder hos era? Anledningen till att jag frågar är att jag blev ordentlig förvånad när jag under ett blöjbyte igår tittade i munnen på båda två och upptäckte 2 nya tänder på båda grabbarna. Det i sig är väl egentligen inget att förvånas över men det faktum att det inte "rätt" tand i ordningen som kikat fram medförde förvåningen hos mig. Dom har som sagt 4 tänder i vadera käke. Dom nya tänderna som nu titta fram är i överkäken, det är tand nummer 4 på vadera sida. Fattar ni hur jag menar? Tand 1 och 2 på vadera sida finns sedan tidigare, jag trodde givetvis att nästa tand som skulle titta fram var nummer 3. Men så är det alltså inte här, det är tand nummer 4 som kikat fram.

Någon som vet om det är vanligt att det blir så?

• frökenmumin

Nu har vi äntligen fått besked om dagisplatserna . Tidigare i år sa kommunen att det skulle bli svårt att få in killarna på samma dagis som storasyster. Killarna skulle få börja på ett annat och sen byta efter sommaren. Men har dom fixat platser på storasysters dagis iallafall . Jag är sååå glad och nöjd!

Så den 4 april börjar inskolningen!

• frökenmumin

Grattis till bröllopet!
    Hålls oss uppdaterade Orsino

Killarna äter oftast gröt till frukost men ibland blir det youghurt och macka. Sen äter dom mat till lunch, mellis vid 14-15, middag vid 17-18 och sen välling vid läggning. Max brukar vanligtvis sova natten igenom utan någon mer välling medans Melvin brukar vilja ha en flaska. Vilken tid varierar däremot från natt till natt.

Vi får fortfarande springa upp någon gång per natt för att sticka i nappar mest på Melvin som brukar ha svårt att hitta sin napp på egen hand i mörkret

Nästa vecka ska killarna skolas in på dagis, vi skulle egentligen skolat in den här veckan men killarna blev genomförkylda så blev bara till att planera om :-S

• frökenmumin

Jag brukar låta killarna leka med zinksalvaburken och liknande, då brukar det gå rätt lätt att byta blöja. Det gäller dock att vara snabb eftersom både två är ruggigt snabba på att stoppna ner handen i kladdet

Sansad, har du varit till läkaren och fått ryggen kollad? Om inte kanske det är dags, låter som du har ordentligt ont.

• frökenmumin
    Euphoria85 skrev 2011-04-08 18:19:31 följande:
    Här har vi sorg.

Vi förlorade vår hund Neo i Onsdes,
    han sprang framför tåget på kaninjakt....

På tal om nått annat
    så fick killarna varsit vykort igår
    från dagiset de ska börja på
    Gulligt tycker jag :)
    Det var en stor smile gubbe på och killarn gillade verkligen
    dem :)
    Men fy då

Beklagar sorgen....
  • frökenmumin
    Mammat3 skrev 2011-04-12 17:26:14 följande:
    Åhh här har vi fått maginfluensa igen kan inte alla sjukdomar ta slut någon jäkla gång.... Tror jag blir galen snart !!!' ( var tvungen att avreagera mig lite)
    Nämen fy, stackare . Krya på er!

Här är Max sjuk eller egentligen så är han inte överdrivet sjuk men han har ögoninflammation (tror jag iaf) och då får dom ju inte vara på dagis. Det är ju grymt smittsamt. Det är så himla typiskt, jag hann ju lagom skola in dom på dagis så blev dom sjuka. Så här vabbas det för fullt.
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010