Inlägg från: frökenmumin |Visa alla inlägg
  • frökenmumin

Vi som hade Bf januari/februari 2010

bananflugan82 skrev 2010-05-20 10:54:18 följande:
    Jag fick sova till 9 idag! Brukar vakna nånstans mellan 8 och 9.. vi har hängt upp ett mörkt skynke för killarnas fönster för å fort det blir ljust, så vill dom inte somna om och sova mer. Men sen vi gjorde det så lurar vi dom. Men har dom bestämt sig för att gå pp så ska dom gå upp, det går inte att "lura" dom längre. Innan kunde jag ta över dom till vår säng när dom ätit morgonmålet så kunde vi sova två timmar till, men det funkar inte längre! Dom ska upp i sina liftar (jag har dom där dagtid), och med mig ut i köket när jag fixar frukost till mig och så. Något annat går inte. Jag fortsätter listanSansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Ååå vad jag är avundsjuk, mina killar är riktigt morgonpigga precis som sin storasyster. Imorse slog Melvin upp ögonen halv sex och var sådär härligt glad. Det var bara att kliva upp , men jag ska inte klaga, jag lägger dom ju mellan 18-19 på kvällen, dom vaknar en gång för mat och vaknar sen runt 6 på morgonen. Men 9, in my dreams skulle jag säga ....hahahaha...

Och nu fortsätter jag

Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
  • frökenmumin

Gud vad jag tycker det är svårt med kläder på småttingarna just nu, exempelvis idag.

Här har vi haft jättefint väder idag, det har nog varit 30 grader (om inte mer) i solen. På förmiddagen låg killarna så snällt i vagnen och sov, till en början hade dom kortärmad body, jeans, luvtröja och solhatt. Efter en stund märkte jag att Max var alldeles rosig om kinderna så då tog jag av tröjan. Efter en stund åkte hatten. Framåt lunch hade dom bara bodysarna kvar och trots det var dom alldeles svettiga. Jag hade visserligen aldrig gått iväg med vagnen någonstans om dom hade haft så lite kläder på sig, men hemma i trädgården tycker jag det går bra.

Efter lunch försökte jag få killarna att somna i vagnen, men det blev för varmt, vi fick gå in och där somnade dom så snällt.

hur gör ni?? Åååå vad tycker det här med kläder är svårt, man är ju så himla rädd att dom ska gå och bli förkylda eller nåt. Men samtidigt vill jag ju inte att dom ska svettas bort

• frökenmumin
    nillan82 skrev 2010-05-21 20:03:48 följande:
    Hej!Påtal om kläder... jag inser att jag kanske har på mina för lite kläder när jag läser era kommentarer? Jag brukar bara ha på dem t-shirt och shorts eller tunna byxor när de ligger i vagnen. De ligger i en mjuklift, så där inne blir det varmt. Ibland får de ha en tunn filt på sig, men ofta struntar jag i den också. Alltså, detta har varit den senaste veckan när det har varit så himla varmt. Killarna har ju absolut inte varit kalla, snarare svettiga, men de kanske kan bli förkylda ändå?Fyller på listan...Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Det verkar vara så himla individuellt det här med kläder, beror nog mycket på hur varmt man har i trädgården osv och hur varma barnen i sig är.

Mina killar är väldigt varma av sig, nu dom senaste dagarna när det har varit så himla varmt så har dom fått ligga i bara body i vagnen på eftermiddagarna (vår baksida på trädgården är äckligt varm ).

Så igår när jag bara gick runt kvarteret så hade jag på killarna kortärmad body och byxor och solhatt. Sen hade jag ett påslakan (inget täcke i) på dom som skydd mot vinden. I vilket fall som helst så var jag ute och gick och möter då en granne som är ute och går med sin 1 åring. Den här 1 åringen hade då på sig vad som såg ut att vara en rätt så tjock munkjacka, jeans och mössa.

min första tanke då var ju, jisses har jag alldeles för lite kläder på mina (men jag kunde verkligen inte mer för då svettas dom ihjäl). Men man får ju verkligen dåligt samvete.....
    Visserligen så satt ju den här lilla killen i en sittvagn och mina låg skyddade i en liggvagn
    Men gissa en gång om jag blev fundersam...hahahaha....
  • frökenmumin
    Fröken Fajans skrev 2010-05-22 15:20:24 följande:
    Hej. Jag har verkligen inte fått sömnen att fungera, eller läggningen rättare sagt. Vi tar varsin när de blir trötta, jag försöker amma en till sömns eller bära i mjukliften och min sambo lägger den andre i vagnen och kör över tröskeln. Mitt sätt tar ibland längre tid än hans, men barnet i vagnen skriker nästan hela tiden tills det somnar. Jag hatar det och får så dåligt samvete för det barnet. Sambon tycker att "lite kan de väl skrika". Jag hatar nästan honom också när jag hör skriket. Hade jag bara haft ett barn hade jag kunnat göra allt, men nu går det inte. Jag är beroende av någon som inte är "lika bra" som jag på att ta hand om barnen. Känns som att jag alltid måste offra en:( Sambon har också ont i nacken så han kan inte bära så mycket och ofta på kvällarna är det det enda som gäller. Vi har det inte så bra. Vill inte låta dem skrika tills de somnar, tips?
    Vet inte om mitt sätt fungerar för alla, men jag kan iaf berätta hur jag/vi gör.

Mina killar äter ju ersättning så dom somnar inte vid matning (som min nu 3 åriga dotter alltid gjorde när jag ammande inför natten). Så i början när vi kom hem från sjukhuset så matade jag dom och sen la jag dom i varsin babysitter och sen satt jag och guppade. Oftast blev det att jag hade en i knäet och en i babysittern och sen "guppade" jag frenetiskt . Och när dom väl hade somnat bar jag in dom till sängen, men nu för kanske 4 veckor sedan eller nåt så har jag börjat lägga dom direkt i sängen efter kvällsmatningen. I början blev det lite gnäll och skrik, men jag gick bara in och satte i nappen och klappade lite på rumpan och sen ut.

Vissa dagar fick jag hålla på en timma och andra dagar 5 minuter, men nu verkar båda killarna ha fattat rutinen och allt som oftast så somnar dom inom 5-15 minuter. Jag låter dom aldrig ligga och gallskrika för då plockar jag upp dom, men jag upplever att dom oftast bara ligger och smågnäller och då brukar det räcka med att jag står bredvid sängen och klappar lite på dom.

Så nu känner jag att rutiner inför natten fungerar bra, men visst har vi våra dåliga dagar emellanåt men oftast är jag väldigt nöjd

Vet inte om det hjälper något, men håll ut. Erat sätt kommer snart bli en rutin för era småttingar och då lugnar det ner sig..
  • frökenmumin
    Fröken Fajans skrev 2010-05-23 07:15:29 följande:
    Egentligen kanske det är relationen som är det större problemet :(
    Men gumman då

Hur menar du, relationen mellan dig och barnen eller relationan mellan dig och din man
  • frökenmumin

Som både Mysan 31 och hanide skrev så är det jobbigt med små barn och särskilt med två (det kan jag verkligen säga eftersom jag har ett barn sen tidigare och det är verkligen skillnad) så att försöka få en paus är inte helt fel. Själv har jag börjat jogga för att få en paus och få ventilera/prata med min joggingkompis. Jag brukar passa på att spy galla över allt och alla på lilla joggingrundan, sen känns det jättebra att komma hem igen

Det där med tålamod skiljer sig här hemma också. Jag har mycket mera tålamod med killarna än vad min man har. Så vi har gjort som så att det till största del är jag som matar och lägger killarna, min man får lägga 3 åringen och fixa med välling/ersättning och sånt.

Överlag är det nog jag som tar största ansvaret med killarna och han som tar dottern och annat hushållsgöra här hemma.

Vi gjorde likdant när dottern kom, min man säger att han tycker det är lite svårt med spädbarn och med tålamodet. Som tröst kan jag säga att min man är världens bästa pappa till 3 åringen idag. Det blev liksom bättre och bättre allt eftersom dottern blev äldre.

Jag tycker nog det var dom första 4-5 månaderna som var jobbigast, sen börjar ju barnet tydligare tala om vad den vill och det gjorde att min man upplevde att det liksom blev lättare att komunicera med henne (om ni förstår )

Gud vad jag babblar, men jag ville försöka förklara

• frökenmumin

Jaha...då har mannen min dragit iväg på jobb och kommer antagligen inte hem först på fredag

Så nu är jag själv hela veckan lång med hela barnaskaran. Undra om det finns en påse tålamod och sisådär 2 dygns sömn att köpa billigt någonstans. Lär behövas

• frökenmumin
    Euphoria85 skrev 2010-05-25 09:06:46 följande:
    godmorgon alla!härhar det skrivits sen jag var inne sist!kul!hemma hos oss har vi trillat in i fördelningensanna gör alltkrille klipper gräsetkanske inte riktigt men typom han ska göra nåttså måste jag beoch det blir ju direkt kallat tjatbarnen säger han hej till när han kommer hem från jobbsen måste han vila, han har ju jobbat hela dagen....nu har jag dessutom en 11 veckors valp att ta hand om och kissa medoch passa på....inte riktigt läge tyckte jagmenmen nu är den härjag gillar honommen han är jobbigså nu har jag 3 bebisar och en latmask låter nog värre än vad det är när jag skriver det här :)jag har förresten tatt alla nätter heela tidenså nu fick jagberättat det mednätterna har varit mycket bra här ett tagkillarna läggs in 19-20med lite matning sen brukar dom ligga och snacka lite till dom somnarsen sover dom till 01-04 och vill ätasen vidare till 06-08 nångång...nu har det dock varit lite si och så senaste 3 nätterna,Melwin vaknar och är ledsen , x antal gångerdet är tänderna som spökarnog inte kul att vara han just nu...menmenvet ni hur det ärska man börja så smått med tandborsten så fort det tittar fram små riskorn eller hur är det?ja just detM&E blev 6 månader igar!tiden bara springer iväg!
    Hahahaha...3 bebisar och latmask...det var roligt sagt
    Men jag förstår vad du menar, jag tycker du ska säga åt mannen din att det inte är en dans på rosor att vara hemma med spädbarn (och för dig en liten hundvalp också). Du kanske skulle låta han testa en hel dag (under helgen kanske )

När det gäller tandborstning så är svaret ja! Du ska börja borsta så fort du ser en tand

Grattis till killarna förresten!
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010