Inlägg från: glasvas |Visa alla inlägg
  • glasvas

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Ja, det är jättejobbigt när de vaknar i otakt! Man blir ju helt off hela dagen, och får aldrig en andningspaus själv. Vi kommer att ha dem i eget rum när vi flyttar, kanske inte omedelbart, men efter ett tag. Det är ju mycket som händer med både flytt och ett syskon så jag vill inte stressa dem för mycket. D vaknade inatt vid 1 och var klarvaken, och ville leka. Satt och sa mamma hela tiden

Här har det också varit lite bajsfontäner, men bara hos V, tänder och förkylning har gjort sitt till... Han blir dock så fruktansvärt röd i rumpan trots att man byter omedelbart på honom.

Annars känner jag mig ärligt talat lite less, jag är inget annat än mamma, 24h om dygnet. Längtar efter att bara får vara mig ibland också. Och det är långt kvar till jobbstart... Jag älskar det såklart med, men när min sambo klär upp sig i kostym och åker till jobbet, särskilt nu när de är på mässa och får prata med 'vanligt' folk som inte pratar bajs eller barnmat så känner jag mig lite deppig.

• glasvas

Vi har också killarna i vårt rum. De kommer att få dela rum när vi flyttar, men vill inte störa dem genom att både flytta och lägga dem i eget rum till en början så vi kommer nog fortsätta sova ihop ett tag till... Kanske även när småsyskonet kommer i mars. Lite mysigt tycker jag att det är ändå.

De är också hårdhänta, men ska gärna pussa på varandra, även om det är hårt. De bråkar ofta om leksakerna, men det brukar lösa sig.

Båda står bra själva, V reser sig från golvet och tar ca fyra steg utan stöd! D tar något steg mellan ett bord och en stol kanske. Men det är inte långt kvar till de går. Troligtvis innan jul.

Var på 10månaders kontroll i fredags; V är 73 cm och väger 9,6 kg, D är 75 och väger 10,3.

Vi var förresten på dop igår, de skötte sig jättebra! Vi hade laddat med välling och tysta leksaker, men det var så mycket att titta på och så mycket musik att sjunga med i så det hanns inte med. Härligt när det funkar, man är ju lite nervös när man ska ut så, vi har inte ens varit på öppen förskola än! Bara tvillingträff, och där har ju alla samma förutsättningar...

Ja, håller med för ett år sen satt man där och hade precis kommit hem från sjukhuset där de lyckats stoppa förlossningen, då trodde man inte att man skulle kunna knipa i två månader till! Och nu sitter man här igen, med foglossning, men med något mindre mage... Nej, nu måste jag sova!

• glasvas

Usch! Era stackare! Det är ju hemskt med magsjuka. Det är kletigt tillräckligt med småbarn för att man ska behöva stå ut med sånt också... Håller tummarna att det fort går över.

Är sällan inne och skriver, men läser ibland. Här händer så mycket med flytt och killarna och graviditet att jag inte har riktigt sinnesro att sätta mig vid datorn så ofta. Killarna har varit väldigt knäliga den sista veckan, stora utvecklingssprång tror jag. Ska konstant vara i famnen, eller slåss med varandra.

Och där var de vakna igen! Vi hörs...

• glasvas

Oj, ett år redan! Det slog mig idag att vi kanske skulle planera nåt för födelsedagen, det är ju inte så himla långt kvar. Grattis!

Fröken F: förstår att det kan vara slitigt när man har olika syn på uppfostran och allt det där. Och sen finns det ju knappt nån tid att sitta ner och prata för det är så intensivt hela tiden. MIn sambo och jag hade inga problem när det gäller relationen, men hade det lite jobbigt för några veckor sen i husköpssvängen. Vi fick liksom inte tid att diskutera hur vi ville ha det, och jag fick inte ens grepp om han ville flytta alls, han var bara tyst och negativ. Till slut fick jag skriva ett mail till honom! Kändes konstigt men jag kunde formulera mig när jag hade tid och möjlighet, och kunde ge honom några ordentliga "jagbudskap"... Vi flyttar nästa helg

Verymuch: Har haft det omvända när det gäller huvudet, David har hoppat upp en kurva på huvudomfånget, och fontanellen har börjat växa ihop, så vi går på extra kontroller för det.

Viktor går riktigt bra nu, han går hellre än kryper! Han är så stolt, det riktigt lyser om honom! Han har fått en tand, David har inga än. Men han är så gullig, han har börjat hålla upp en telefonlur och säger hallå hallå, och sen håller han upp lite av varje och säger hallå hallå. Han kryper inte på knäna än, men har börjat resa sig mot möbler och i sängen. Kan inte sätta sig upp från golvet heller än.

Imorn ska jag vara helt själv med killarna från fredag lunch till lördag eftermiddag, i svärföräldrarnas hus. Lite nervöst, särskilt som David verkar ha feber och kanske en förkylning på gång. Hoppas inte att vi blir insnöade eller avloppet fryser eller att en galen älg försöker stånga sig in i huset...

• glasvas

Jag lever... Men det är knappt. Skulle ju vara själv med killarna fredag till lördag, båda blev kanonförkylda på fredag eftermiddag, och sen blev det bara värre, med tandsprickning och allt på en gång. Fredag kväll gick bra, men på natten fick jag ca 4 timmar uppdelat i 20-minutersintervaller, och lördagen var katastrof från början till slut. Som tur var kom min sambo hem nästan 3 timmar tidigare än beräknat och då var jag fullkomligt nedbruten. Inte så himla bra för självförtroendet att inte kunna ta hand om sina egna barn. Suck. Skyller på jobbiga omständigheter. Dessutom har jag börjat få sammandragningar redan, känns inte så bra när jag bara är i v23. Tänkte att vi inte skulle ha en upprepning av förra övningen eftersom det bara är ett barn denna gången. Nåja, det kommer väl fler chanser!

Alla stackare som har magsjuka, jag lider med er! Hoppas att det går över snart, känner tyvärr inte till något ang smittrisk etc.

VI var förresten på öppna förskolan för första gången förra veckan, jag var helt genomsvettig när vi var klara. Alla som bara hade ett barn med sig tittade lite medlidande på mig som inte fick sitta stilla en sekund Som tur var så fick jag bärhjälp av kvinnan som höll i det. Det var ju snöstorm och allt. Dessutom trappor upp och ner, inte så himla genomtänkt. Tror nog att förkylningen kom därifrån.

Flytt på lördag/söndag förresten! Ska bli såå roligt att äntligen få komma in i huset. Blir flytt till metropolen Värnamo, ingen som bor i närheten?

• glasvas

Hej alla!

Nu är vi installerade i vårt hus och lever i totalkaos, precis som om det inte var rörigt innan Men det är underbart, killarna stortrivs och det är ett himla springande till trappan som är den nya bästa leksaken. De klättrar blixtfort om man inte fångar dem. Jag får också mycket 'hjälp' att packa i kökslådorna. Hela köket ser ut som en tromb har dragit fram! Men vi har domherrar i trädgården, tre minuter till 'stan' och ska nog få hyfs på insidan med vad det lider...

Alla mår bra igen efter förkylningar, David är väldigt frustrerad över att han inte går medan Viktor springer runt rätt obehindrat.

Grattis till födelsedagsbarnen förresten. För vår del blir det julafton, nyårsafton och barnkalas tre helger i rad, lite mysigt tycker jag! Matförslag har jag inga just nu, men en tjälknöl och rotsaksgratäng är ju sånt man kan förbereda, även pannacotta till efterrätt och nån typ av minipaj med mozzarella och körsbärstomater till förrätt? Oj, hungrig igen. Konstant hungrig i denna graviditeten tycker jag. Ska till BM och läkare på måndag för att kolla att sammndragningarna inte haft nån negativ effekt. Hoppas att jag slipper sängläge. Är lite orolig för att killarna ska börja kalla svärmor för mamma och komma till henne för tröst. Vi har ju bott hos dem i ett par månader och fått mycket hjälp såklart så det är inte det, men där är jag nog lite självisk... De är ju mina liksom...

• glasvas

Hanide, vad gott! Det får det nog bli till middag idag! Rullar man som en rulltårta eller är all köttfärs i mitten? Och hur många grader? Och hur länge?

Tjälknöl är en stek som man sätter in i ugnen när den är djupfryst. Stek i ca 10 timmar på runt 80-100 grader dvs över natten. Sen lägger man den i en lag med vatten, salt och örter i några timmar. Sen skivar man tunt och äter den kall till typ gratäng eller nåt. Minimalt med arbete och mycket mört och gott. Kanske bra att provlaga innan så ni vet om ni gillar det...

Inbkad fläskfilé låter också gott, vi ska också ha nyår hos oss, så jag läser tips med nyfikenhet!

I övrigt är det bra med barnen, det händer mycket i utvecklingen nu, David har äntligen börjat sätta sig upp från golvet. Annars leker han mest tittut med allt han kan hitta... Och nu är de vakna igen...

• glasvas

Hej alla!

Låter som om de flesta haft en lyckad jul och nyår! Samma här, vi firade jul i vårt nya hus, en aning kaotiskt med alla flyttlådor nergömda i källaren, men det blev gran, julbord och klappar. Och en liten brasa i öppna spisen Nyår firades också hellyckat, killarna somnade vid 1930 och sov sen igenom alla fyrverkerier och grannarnas festande till 05!

De har börjat sova jättebra, ta i trä, somnar runt 19 och sover till 06, får välling och somnar igen ibland i ett par timmar. I alla fall sen den senaste veckan. David tog sina första steg igår, jättestolt, men vill helst rusa framåt, inte riktigt invänta stabiliteten utan bara kliva på. Viktor går ju sen ett par månader tillbaka, det tycker jag är rätt skönt eftersom man slipper lyfta honom från golvet när han vill upp.

Angående syskon har vi ju 'funderat klart' på det. Nu är jag i v 28! Kan dock rekommendera att vänta för kroppens skull, jag har foglossning sen runt v10 och har fått nån typ av gravidklåda, troligtvis puppp, som är ofarligt men rent ut skitjobbigt! Det drabbar oftast tvillinggravida eller förstagångsgravida, men läkaren sa att graviditeten kom så tätt inpå att man är nästan som konstant gravid... Dessutom är det ju detta med sammandragningarna. Kan vara skönt att låta kroppen återhämta sig lite efter en sån tung graviditet som det ju faktiskt är med tvillingar. Så nu står jag under kontroll med leverprover och gallsyror, jag som verkligen hatar nålar!

Längtar lite till jobbet också, det är ju lååångt kvar tills dess. Det är lite tungt att vara föräldraledig, särskilt när kroppen inte riktigt vill vara med i matchen. Min sambo kommer att ta några månader ledigt i samband med syskonets födelse, och troligtvis över semestern med så då är vi i alla fall två hemma.

Hur har ni det med vagn förresten, vet att vi pratat tidigare om det, men funderar starkt på att skaffa nån typ av sulky. Vi har en teutonia idag, och den börjar bli tung att lyfta in och ut i bilen, plus att den ju tar massor av plats i bagaget. Vad använder ni?

• glasvas

Grattis till Max och Melvin!

David och Viktor fyllde ju igår och vi hade en väldigt lyckad födelsedagsfest Jag minns också födelsedagen mycket väl, de föddes ju vid 4 på morgonen så hela dagen gick ju till återhämtning och snusande av de ljuvliga ungarna Dagen innan däremot, med hela förlossningen, där har jag fortfarande minnesluckor... Jag fattar bara inte vart året har tagit vägen, det känns ju som igår vi åkte hem från sjukhuset! Och nu går de, och leker själva, och bara busar, inte små hjälplösa knyten längre.

Hoppas ni får en fin dag!

• glasvas

Grattis alla ettåringar! Lite uppdatering, har inte så mycket att skriva egentligen, killarna är förkylda så alla rutiner är lite lösa just nu. När de är friska igen tänkte vi flytta över dem till eget rum så att det vänjer sig vid det i god tid innan syskonet kommer. Bara 10 veckor kvar till beräknat! Hjälp...

De har börjat äta mer och mer av hemlagad mat, men nu under förkylningen är det inte så mycket som passar, det bästa är att sitta i någons knä och äta gurkbitar, jag antar att det lindrar lite i ömma halsar.

Fröken F: Vad jobbigt! Jag har snittat ca 4 timmar sömn per natt den senaste veckan, men uppdelat på tvåtimmarspass, dessutom har iaf Viktor börjat sova längre på morgonen (innan förkylningen) och då bara sovit en gång per dag. Jag lider med dig! Jag har inte heller några bra tips, äter de välling på kvällen? Isf kanske man kan peta i honom lite extra. Mina killar har också börjat sova bättre när de fick riktiga täcken, de hade filtar innan men sparkade bara av sig hela tiden. Jag hoppas att det är en fas som går över snart!

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010