Inlägg från: frökenmumin |Visa alla inlägg
  • frökenmumin

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Mysan31 skrev 2010-06-06 07:42:44 följande:
    Hej Allesammans!

Här rullar allt på som vanligt. Sandra älskar gröt hihi O det har gjort att hon slutat o vakna flera gånger per natt. Ger henne gröt vid 19 sen ersättning vid läggdax. Hon sover då från 20.30 -3.30 Ger henne en flaska sen sover hon vidare till kl 7.30 ca. Alicia  är inte allt intresserad av gröten.

Nu är det prick ett år sen stickan visa plus. Herregud var tar tiden vägen?? Va var det första ni tänkte när ni fick veta att det var två?
    Jag fick heller inget veta först på RUL i vecka 17+6 och det var en CHOCK! Vi skulle "bara" skaffa barn nummer 2 (om ni förstår hur jag menar) och nu skulle vi plötsligt ha barn nummer 2 och 3.

Men det värsta var nog att jag var själv på ultraljudet. I vårt landsting hade dom nämligen beslutat att endast mamman fick gå in eftersom risken för svininfluensan var så stor. Alltså....jag var helt SJÄLV!!!!

Först när barnmorskan sa att det var två tittade jag bara frågande på henne och sa typ Va, vadå...näe det är bara en!

Hon tittade på mig igen och sa sen " Jaaa, men det är faktiskt två, titta här!" och så visade hon mig på skärmen. Jag minns att jag satt och skrattade och grät om vartannat. Och att jag sen skulle ut i bilen och berätta för min man gjorde inte det hela lättare. Jag upplevde att jag var i chock i flera dagar, alla omkring oss tyckte det var helt fantastiskt men själv var jag fortfarande i chock som sagt. men efter några dagar hade nyheten sjunkit in och vi kunde glädjas åt beskedet. Och nu skulle jag inte vilja ha det på något annat sätt
  • frökenmumin
    hanide skrev 2010-06-07 20:33:11 följande:
    Nu testade vi mild havrevälling med det gick inte heller. Det får nog bli ersättning.....
    Min dotter var heller inte så förtjust i vällingen i början, tror det var mest själva den lite tjockare konsistensen hon hade svårt för. Men då gjorde jag som så att jag blandade ut den med lite ersättning så att det blir lite lösare och då gick det galant. Kanske kunde vara något?
  • frökenmumin
    hanide skrev 2010-06-08 13:13:23 följande:
    Tack snälla för alla tips! I morse kom jag på att jag hade glömt att att ställa in ersättningen i kylen ( hade en tetrapack kvar) . Ja ja, det var bara att gilla läget och om Lukas inte åt vällingen skulle han få vara utan. Men han slukade hela flaskan! Och ville nog ha mer verkade det som haha! Så är han tillräckligt hungrig så äter han det säkert

Idag blir de 6 månader! Gud så tiden går fort! GRATTIS SIMON OCH LUKAS
    Grattis killar!!!
  • frökenmumin

Har ni märkt om era småttingar har någon favoritmat? Den har mina, både Max och Melvin föredrar matpure framför gröt. Majs och morotspurer står högt i kurs här
    Mina äter lätt en liten burk var plus lite efterrätt i form av någon fruktpure.
    Hur mycket äter era, äter dom en hel burk mer eller mindre?

• frökenmumin
    Mysan31 skrev 2010-06-09 06:53:00 följande:
    Nope mina tjejer är fortfarande på smakstadiet! Sandra är intresserad, Alicia nope där får man truga.

Förresten, hur har ni det med kvällarna?? Måste ni hålla  era vakna en stund eller är det vakna en viss tid? Jag brukar försöka hålla mina vakna 2 timmar för att de ska sova gott sen.... Kanske i onödan...
    Jag lägger mina om dom börjar bli gnälliga, exempelvis igår så började dom gnälla redan vid halv sex då gav jag dom varsin flaska ersättning och sen la jag dom i sängen. Båda killarna sov inom 5 minuter...hahaha...riktig trötta var dom.
    sen sover dom till någonstans mellan 3-4, äter igen och sover sen till cirka 6. Beror lite på när storasyster vaknar, hon brukar nämligen vara rätt pratglad på morgonen vilket ofta resulterar i att hon väcker killarna
  • frökenmumin

Vi har nyss kommit hem från BVC, vi hade ju tid till barnläkaren angående Max platta huvud. Enligt läkarn fanns ingen anledning till oro, Max är absolut inte stel på något sätt han har tydligen bara en riktigt favvo sida
    Så läkaren ansåg inte att vi behövde gå till någon sjukgymnat heller för som sagt Max var inte alls stel. Så han sa bara till mig att fortsätta som jag hade gjort, alltså locka Max åt vänster sida på diverse uppfinningsrika sätt jag kommit på .

Känns så skönt att iallafall fått en läkare att titta på honom

• frökenmumin
    hanide skrev 2010-06-09 18:49:35 följande:
    Jag frågade oxå läkaren om Lukas platta huvud och det var inte heller nån fara . Det kan formas fram tills dom är 18 månader sa hon.
    Skönt! Jag tyckte det var skönt att någon tittade på det iaf, för att försäkra mig om att det inte var något annat så som torticollis eller nåt. Men som tur var så var det ju inget sånt

förresten, mina killar har börjat "prutta" med munnen så det liksom sprutar dregel överallt. Först tyckte jag det var sååå gulligt, men det är mindre kul när dom gör det med mat i munnen
    Jag har tvätt i massor!!
  • frökenmumin
    nillan82 skrev 2010-06-09 20:17:10 följande:
    Hej!!

Idag var vi hos en sjukgymnast för att kolla på killarnas platta/sneda huvuden.

Hon graderade på en skala 0-3 hurpass platt huvudet var, samt på vilken sida. Samma skala använde hon för att gradera om pannan var framskjuten på någon sida samt om något öra satt längre fram än det andra. Hon kollade om ögonen satt på olika höjd. Dessutom kollade hon hurpass bra de kunde hålla upp sina huvuden när hon höll dem horisontellt över marken, men utan att stödja huvudet. Hon kände efter om de var stela i nacken när hon vred deras huvuden åt höger och vänster, samt lutade huvudet åt sidorna.

Resultatet blev att båda är platta på höger sida av bakhuvudet. Erik till skala 2 och Isak blev graderad 1,5. Pannan var lite framskjuten på båda men öronen sitter i ungefär samma "linje". Ögonen är inte assymetriska. Båda kunde hålla sina huvuden bra, men Erik är lite svagare på sin vänstra sida. Dessutom var Erik väldigt stel i nacken när hon vred hans huvud åt vänster.

Hon kollade när de låg på magen, om de höll upp sina huvuden rakt eller om huvudet var lutat p.g.a. stelhet i nacken. Båda höll huvudena rakt.

Ingen fara för någon av killarna annat än att det kan bli kosmetiska följder. Därför fick vi ett litet övningsschema att följa.

- Killarna ska ligga MASSOR på mage. Bra att låta dem ligga och kolla på varandra eller i en golvspegel.

- Vid blöjbyten så ska killarna ligga på sin vänstra sida utan stöd för huvudet, fem sekunders intervall 3-5ggr per blöjbyte.

- En gång per dag ska vi låta Erik rotera sitt huvud så långt åt vänster som går. Sätt honom i knät, håll i höger axel samtidigt som vi roterar huvudet så långt åt vänster som går. Håll i 20 sekunder

- Lägg Erik i knät med vänster sida ned. Håll vänster axel fixerad och dra mjukt men bestämt huvudet uppåt. Håll i 20 sekunder

- Vid läggdags - Lägg dem på sin vänstra sida.

- Bär killarna på axeln så att de aktivt tittar åt sin vänstra sida (anv tex spegel, eller den andra föräldern kan stå så att de vrider sig åt vänter)

Detta var alltså de övningar vi ska göra. Kanske något som kan vara värt att testa för er andra som har barn med sneda huvuden :)

Om 1,5 månad ska vi tillbaka för att se om det har blivit någon förbättring :)
    Men det var väl ett jättebra schema! Ska nog ta och prova några av sakerna på Max. Vet inte om du läste längre upp att vi var till barnläkaren igår angående Max platta huvud. Läkaren ansåg inte att det var så farligt eftersom Max inte verkade det minsta stel åt vänster. Så vi behövde inte träffa någon sjukgymnast, däremot skulle jag försöka få honom att titta/ligga mera åt vänster (vilket jag redan gör iofs). Jag försöker lägga båda killarna så mycket det bara går på mage. Det jobbiga är att dom verkligen inte gillar det men men...

Sen har jag rulla en handduk lägger den liksom runt Max huvud(höger sida) för att motverka hans vilja att lägga huvudet åt höger. I sängen lägger jag dom så långt ut åt vänster som möjligt och liksom viker upp kudde så att det ska bli naturligt att lägga huvudet åt höger och som pricken över iet så har jag satt upp mobilen till höger så att Max kollar åt höger (i sängen)

När vi ligger på golvet, så brukar jag tänka på att lägga killarna så att dom tvingas vrida huvudet åt höger för att titta på mig...hahaha....det gäller verkligen att vara uppfinningsrik

Men jag ska verkligen testa några av övningarna! Tack för informationen!
    Jo förresten, ska du göra övningarna med båda killarna?
    vad sa sjukgymnasten om "tillfrisknad" alltså hur lång tid det kunde ta innan det "går bort"?
  • frökenmumin

Idag pratade jag med gäster som skulle komma på dop till helgen (dom skulle komma till oss idag) och tydligen så är deras barn rejält fökylda. Till och med så dåliga att dom varit in till akuten med minstingen ( snart 1 år) i förrgår natt. Han hade då fått andas in adrenalin mot häftig andning och fått en pencillinkur mot ögon och öroninflammation.

Dom tyckte att barnen var rätt skapliga men själv blev jag jätteorolig eftersom jag har Melvin var allvarligt lungsjuk när han föddes. Jag vill ju verkligen inte att mina små ska bli sjuka, jag blir verkligen jätterädd. Efter massa om och men så sa jag till sist åt dom att jag inte ville att dom skulle komma. Och nu sitter jag har här med världens sämsta samvete, hur ska jag förklara för dom...
    Känner mig så ledsen det dåliga samvete gnager på mig, fast jag vet att det inte borde det

• frökenmumin

Tack alla för era fina stöttande ord! Jag hoppas och tror att gästerna förstod varför jag var tvungen att säga ifrån. Men det kändes i vilket fall som helst jättejobbigt att neka dem att komma. Jag hade verkligen sett fram emot att träffa dom, men nu är det som det är. Bara att gilla läget liksom

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010