nillan82 skrev 2010-06-09 20:17:10 följande:
Hej!!
Idag var vi hos en sjukgymnast för att kolla på killarnas platta/sneda huvuden.
Hon graderade på en skala 0-3 hurpass platt huvudet var, samt på vilken sida. Samma skala använde hon för att gradera om pannan var framskjuten på någon sida samt om något öra satt längre fram än det andra. Hon kollade om ögonen satt på olika höjd. Dessutom kollade hon hurpass bra de kunde hålla upp sina huvuden när hon höll dem horisontellt över marken, men utan att stödja huvudet. Hon kände efter om de var stela i nacken när hon vred deras huvuden åt höger och vänster, samt lutade huvudet åt sidorna.
Resultatet blev att båda är platta på höger sida av bakhuvudet. Erik till skala 2 och Isak blev graderad 1,5. Pannan var lite framskjuten på båda men öronen sitter i ungefär samma "linje". Ögonen är inte assymetriska. Båda kunde hålla sina huvuden bra, men Erik är lite svagare på sin vänstra sida. Dessutom var Erik väldigt stel i nacken när hon vred hans huvud åt vänster.
Hon kollade när de låg på magen, om de höll upp sina huvuden rakt eller om huvudet var lutat p.g.a. stelhet i nacken. Båda höll huvudena rakt.
Ingen fara för någon av killarna annat än att det kan bli kosmetiska följder. Därför fick vi ett litet övningsschema att följa.
- Killarna ska ligga MASSOR på mage. Bra att låta dem ligga och kolla på varandra eller i en golvspegel.
- Vid blöjbyten så ska killarna ligga på sin vänstra sida utan stöd för huvudet, fem sekunders intervall 3-5ggr per blöjbyte.
- En gång per dag ska vi låta Erik rotera sitt huvud så långt åt vänster som går. Sätt honom i knät, håll i höger axel samtidigt som vi roterar huvudet så långt åt vänster som går. Håll i 20 sekunder
- Lägg Erik i knät med vänster sida ned. Håll vänster axel fixerad och dra mjukt men bestämt huvudet uppåt. Håll i 20 sekunder
- Vid läggdags - Lägg dem på sin vänstra sida.
- Bär killarna på axeln så att de aktivt tittar åt sin vänstra sida (anv tex spegel, eller den andra föräldern kan stå så att de vrider sig åt vänter)
Detta var alltså de övningar vi ska göra. Kanske något som kan vara värt att testa för er andra som har barn med sneda huvuden :)
Om 1,5 månad ska vi tillbaka för att se om det har blivit någon förbättring :)
Men det var väl ett jättebra schema! Ska nog ta och prova några av sakerna på Max. Vet inte om du läste längre upp att vi var till barnläkaren igår angående Max platta huvud. Läkaren ansåg inte att det var så farligt eftersom Max inte verkade det minsta stel åt vänster. Så vi behövde inte träffa någon sjukgymnast, däremot skulle jag försöka få honom att titta/ligga mera åt vänster (vilket jag redan gör iofs). Jag försöker lägga båda killarna så mycket det bara går på mage. Det jobbiga är att dom verkligen inte gillar det

men men...
Sen har jag rulla en handduk lägger den liksom runt Max huvud(höger sida) för att motverka hans vilja att lägga huvudet åt höger. I sängen lägger jag dom så långt ut åt vänster som möjligt och liksom viker upp kudde så att det ska bli naturligt att lägga huvudet åt höger och som pricken över iet så har jag satt upp mobilen till höger så att Max kollar åt höger (i sängen)
När vi ligger på golvet, så brukar jag tänka på att lägga killarna så att dom tvingas vrida huvudet åt höger för att titta på mig...hahaha....det gäller verkligen att vara uppfinningsrik
Men jag ska verkligen testa några av övningarna! Tack för informationen!
Jo förresten, ska du göra övningarna med båda killarna?
vad sa sjukgymnasten om "tillfrisknad" alltså hur lång tid det kunde ta innan det "går bort"?