Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Vi som hade Bf januari/februari 2010

frökenmumin skrev 2010-06-21 21:07:37 följande:
    Hahaha...ååå då hoppas jag verkligen att dom fungerar även för er
    Jag hoppas det med. Ska bli skönt om det gör det! Att kunna äta utan gnäll hade varit trevligt.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-06-22 21:46:07 följande:
    Idag lyckades jag filma en härlig men rätt typisk situation för oss tvillingföräldar (antar jag iallafall ). Det är det här med synkade/osynkade sömnrutiner. Oftast sover mina killar rätt så lika på dagarna men inte just idag.
    Jag lyckades filma Melvin när han kämpar med att inte somna i sin nya gunga, samtidigt har jag Max i knäet som är hur pigg som helst

Om ni vill se så har jag lagt upp ett filmklipp på min blogg
    Hehehe, så är det här med ibland. Blir lite tokigt när dom hamnar i ofas och dom sover i skift, då får man inget gjort.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82

Våra killar är 5 månader och äter 160ml varannan timme ungefär. Vissa mål äter dom allt, vissa äter dom mindre. Men då äter dom mer vid nästa mål igen istället. Dom ät "matfria" från 19-20 på kvällen till 05 ungefär, då dom äter runt 240ml och somnar om igen. Har börjat ge gröt vid ett mål nu, och ersättning. Ska ta bort ersättningen helt så fort dom äter ett helt mål gröt.
    Säger som frökenmumin, kan du inte ge mer puré, eller gröt? Dom är ju ändå så stora nu att man kan börja så smått att fasa ut. Det finns ju t.o.m. mat från 5-6 månader, det kanske han tycker bättre om?

• bananflugan82
    nillan82 skrev 2010-06-24 20:53:45 följande:
    Hej!

Nu har jag inte varit inne på ett tag. Vi har tagit med killarna ner till mina föräldrar, 45 mil bort. Bilresan gick hur bra som helst. Vi åkte vid 19 som är deras normala "läggningstid", så sov de hela resan. Det var inget problem att sova vidare när vi flyttade över dem till säng väl framme. Så att åka kvällstid kan jag rekommendera för er som ska ut på lite längre turer. Solig

På tal om mat...
    Vi har precis tagit bort en måltid, eftersom vi märkte att de åt så olika. Vissa gånger bara 100ml, och sedan började de spotta ut flaskan och fick kväljningar när vi försökte ge mer... då blev den som bara åt 100ml hungrig mycket tidigare än den andra killen (om han åt upp...)

Så nu ser vårt matschema ut så här:
    ca 06.30 "Frukost"-ersättning i sängen
    11.00 Ersättning (ska även börja ge gröt här om ett par veckor har jag tänkt)
    15.00 Ersättning + smakis
    18.30 "Kvällsmat"-Ersättning

Vi blandar till ungefär 250ml (färdig vätska) per gång och de äter upp nästan varje mål. Ibland vill de till och med ha mer. En måltid åt Erik 350 ml (!!). 

När började ni/tänker ni börja med gröt? Vad är det för gröt man ska starta upp med? Bara havre?

Killarna svälter inte i alla fall...... vid fem-månaders kontrollen var deras mått:

Erik: 64,5cm och 7752gram
    Isak: 65,5cm och 7768gram

Mina små knubbisar :)

Hoppas att ni alla får en härlig första midsommar med era små!
    Vi har börjat med gröt nu, ska snart utesluta ett mål ersättning. Vi provade Sempers milda gröt, den gick inte hem. Banangröten däremot gillar dom! Båda är från 4 månader. Sen har jag fruktpuré i också. Så igår fick dom dela på en smakportion, och idag fick dom varsin smakportion som dom åt upp, det är nästan 1dl vatten och 3msk pulver. Så jag ska öka nu, och se hur mycket dom orkar äta.
  • bananflugan82

Trevligt midsommar alla tjejer (o barn)

Oliver vänder nog snart sig från rygg till mage. Han kommer enkelt upp på sidan nu och ligger där, helst när han ska äta, vilket ju gör det jättelätt.... Ludvig visar inget än, men han är ju också lite "efter" Oliver. Mage till rygg, njae... dom tar i ibland med runt kommer dom inte än. Oliver har börjat sträcka sig lite efter leksaker som hänger ovanför dom nu, och det är ju positivt, med tanke på att vi inte vet hur bra dom ser!

• bananflugan82

Ja, sysselsättning är inte det lättaste. Våra killar vill ha ombyte också, annars blir dom uttråkade = gnäll. Men det går att busa med dom, vilket är underbart! Dom gillar när man lyfter upp dom så dom "flyger", när man kittlas och busar med leksakerna, älskar olika ljud och pratar tillbaks.

Oliver rullar nu från rygg till mage! Från att han började visa tendens till att vilja göra det, till att verkligen göra det, gick otroligt snabbt! Får väl se om mage till rygg kommer sen också. Ludvig trivs bäst på rygg pillandes på sina leksaker.

Vi har nu börjat fasa in lite välling. Ska byta ut morgonmålet till välling så småningom. Köpte havrevälling och det gick hem! Har bytt gröt också. Hade Sempers banangröt innan från 4 månader men det var så himla rinnig! Köpte Nestlés havregröt från 6 månader och den är mycket bättre! Killarna älskade den.

frökenmumin: Så gör våra också. Dom kämpar på som bara den när dom ligger på mage, har dom alltid gjort. Även när dom ligger på rygg så skjuter dom ifrån med fötterna så ibland hittar jag dom utanför filten.

• bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-06-29 20:55:01 följande:
    Hahaha...låter som Max och Oliver är rätt lika, likaså Melvin och Ludvig. Lite kul att det kan vara så olika mellan tvillingarna
    Oh ja! Oliver är den med temperament och som snabbt visar om han inte är nöjd, med stora protester. Han tar för sig mer. Ludvig är mer lugn.. han liksom bara gillar läget. Lite som Tjuren Ferdinand.
  • bananflugan82

Oliver håller på med sin tunga hela tiden ibland, har han gjort sen har var ganska liten. Igår stack han ut den jättelångt och bara låg så en lång stund, såg så himla roligt ut! Superlång tunga har han, han såg ut som en liten hund.

• bananflugan82
    TvåTill skrev 2010-07-02 13:49:47 följande:
    Här kommer en tvillingmamma från Maj tråden in med en liten fråga om det är ok?

Jag undrar lite om det är någon som har sina tvillingar i eget rum?
    Mina små delar ff säng men det går inte längre då dom stör varandra något otroligt. Jag har hört så mycket om att dom ska ha sån nytta av varandra och känna trygghet osv, osv, men det stämmer inte in på mina =) Det är lite jobbigt när man har kämpat med att få tvåan att somna, lägger ner och så vaknar ettan, ja ni vet säket hur det är  
    Saken är den att det inte får plats 2 st spjälsängar i vårat lilla sovrum så alternativet är att dom får flytta in på sitt rum. Jag hade tänkt ha dom skavfötters ett par månader till ( dom är nu 2 månader ) men det verkar inte gå.
    Hur har ni gjort?
    Jag kan säga att våra har haft sällskap av varandra tills dom var typ 2 månader kanske, sen gick det inte alls. Och då är dom ändå födda för tidigt och vägde bara runt 2kg när vi kom hem! Dom flaxande med armarna så den ena råkade väcka den andra, osv.. skvafötters gick inte heller, då sparkade dom på varandra istället. Vi skaffade varsin säng och det blev mycket bättre!  Vi får inte heller plats med två spjälsängar i vårt sovrum, så dom har sovit i eget rum sen 2 månader, ungefär. Det går jättebra! Har aldrig varit något problem. Du kan ju, om du är rädd för att det ska bli "för mycket" för dom, först flytta in den gemensamma spjälsängen och se hur dom verkar trivas i eget rum, för att sen flytta dom till varsin säng. Bara för se hur dom reagerar. Men som sagt, för oss har det gått jättebra! Jag sover också bättre när jag inte behöver lyssna till varje litet ljud.
  • bananflugan82

Jo, vi fick dom förra veckan! Första försöken gick inte så bra... men nu med snuttefilt och napp så går det faktiskt riktigt bra. Ludvig gillar väl inga längre studer men Oliver kan sitta där ett bra tag! Inte så att dom skulle somna tror jag, men han gillar det iaf.

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010