• min Albin

Preventivmedel m hormoner - jag med PCO

Hej!

Undrar om någon vet eller har erfarenhet kring detta (läs rburiken). Har fått barn för 3 månader sedan och ska snart på efterkontroll, då är det dags för preventivmedel.

Bör det vara ex. p-piller (för hormonets skull)? Tidigare använde jag kopparspiral eftersom jag gick upp i vikt och blev deprimerad när jag använt p-piller.
    Funkar hormonspiral som hjälp mot PCO??? eller måste det vara viss sort av p-piller?? Eller kan man förebygga på nåt sätt alls??

Någon som vet?

• Svar på tråden Preventivmedel m hormoner - jag med PCO
  • Marlene80

Hej. Jag käkade Diane. Ett p-piller med östrogen. Slutade för jag blev extremt illamående av dom. Hör på efterkontrollen dom borde ju kunna ge dig korrekta medicinska råd. :D

• Rundabullar

Jag har varit nöjd med nuvaringen. Har bivärkningar som lite depp dagarna innan mens, men mycket lindrigare än med kombinerade p-piller. (diane) 

Om det funkar beror ju på vilka pco-symptom du vill ha hjälp mot. Diane sägs ska hjälpa mot behåring och övervikt bättre än andra, men för mig var det ingen större skillnad. Jag var grälsjuk och deppig 1v varje månad och det är för mycket. Hår hade jag som tidigare, men vet att pillren lindrat för andra.
  • min Albin

Tack för svar.

Min BM kan inget alls om sånt här... funderar på hormonspiral men är bara rädd för att gå upp i vikt eller bli deppig av den. Men den borde ju vara "snällare" än vanliga p-piller.

• Marlene80

Vem har gett dig diagnosen? Kan du inte kontakta denna läkaren. den har nog mer kompetens på området. Så det blir bäst för dig. Annars kräv att din BM läser på lite. ;) Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Preventivmedel m hormoner - jag med PCO