Inlägg från: Norpan81 |Visa alla inlägg
  • Norpan81

Valpfrågor

Nu har våran valp varit hemma hos oss sedan i söndags, det går jättebra

Nu har jag lite funderingar... Hur ofta brukar era valpar/hundar bajsa? Som det sett ut dessa dagar så bajsar han 2 gånger om dagen. Jag antar att det är ok, då det kommer rejäla högar.

Han har hitills ätit bra, men i morse åt han bara hälften av maten, efter en timme tog jag bort skålen och kasserade maten. Hur länge är det ok att han matstrejkar utan att vi behöver vidta andra åtgärder?

• Svar på tråden Valpfrågor
  • Norpan81
    rims skrev 2010-04-27 11:02:11 följande:
    Hejsan. Hunden brukar kissa efter de att dom fått mat. alltså ger du bara din valp mat 2ggr om dagen? Det är normalt att valpen kan matvägra lite.  Men varför har du maten nere en timma? ta bort den efter 15 min om han inte äter. Annars kan valpen lära sej att den kan gå och småäta. Vad har du för valp=)? är den 8 v?
    Nej han får mat 3 gånger om dagen och det var bajs jag frågade om

Hitills har han ätit upp sin mat på en gång, så jag tvekade att ta bort den en stund eftersom han inte gjort så här förut. Tycker ju att han ska få en chans också. Han är 9 veckor. Irländsk Varghund
  • Norpan81

Ja vi följer uppfödarens matschema, han får mat 3 gånger om dagen.
    han är 9 veckor gammal.

Läs frågan innan ni svarar, ett hett tips!

Min fråga var om det var "normalt" att bajsa 2 gånger om dagen och hur man hanterar matvägran inget annat...

• Norpan81
    dogcatbird skrev 2010-04-27 11:04:10 följande:
    Du ska ju ha fått ett ordentligt matschema av uppfödaren - det SKA följa med valpen...
    Det har vi, det var inte det som var min fråga
  • Norpan81
    Birgitta2 skrev 2010-04-27 11:15:26 följande:
    En 8-veckorsvalp bör ha mat 4 ggr om dagen. Och när den ätit, sovit och lekt skall den ut. Vår valp bajsade 4-5 ggr om dagen (jo, vi skrev upp varenda kiss- och bajstillfälle). Vid 12-14 veckors ålder drog vi ner till tre matgivor om dagen då hon helt enkelt inte var hungrig få ofta. Hungern på valpen kan vara olika från dag till dag, men var noga med att se till att den får vad den behöver. Titta på foderpåsen på ett ungefär vad just din valp skall ha, eller kontakta uppfödaren som vet hur din valp uppför sig vid matskålen. Valpar är precis som barn väldigt individuella.
    jag vet hur mycket mat han ska ha per dag, han äter 450 g ca 15 dl foder fördelat på 3 tillfällen.
  • Norpan81
    rims skrev 2010-04-27 12:08:10 följande:
    Givetvis skrev ja fel på min . skulle stå bajsa och inte kissa!!..  Jag skulle tycka att han kanske bajsar lite lite. men valp bajsa nog 4-5 ggr om dagen. men magen kanske inte äe i form än. Blir han mätt??
    Ja, det tror jag, att han blir, han går inte och letar i den tomma matskålen utan är nöjd när han ätit.

Han bajsar rejäla högar och det ser "fint" ut. Han äter ju en del så utgifterna är ju därefter. just nu ca 15 dl/dag
  • Norpan81
    rims skrev 2010-04-27 12:15:40 följande:
    vad äter han ? vissa foder mättar mer än andra. ja ska ge min valp en viss mängd  men på de fodret ja har nu får ja ge näsrtan bubbelt så mkt. hon blir inte alls mätt.
    Han äter Royal canin giant puppy. Samma som han fick hos uppfödaren
  • Norpan81
    rims skrev 2010-04-27 12:21:00 följande:
    okej.. men alltså ring din uppfödare och fråga. visst ör han av lite större ras? ja har inte så bra koll på dom:D lycka till
    Jodå, han är av en stor ras, Irländsk Varghund. Vi ska öka på matmängden framöver, men inte riktigt ännu.
    Jag har regelbunden kontakt med uppfödaren så jag ska prata med henne snart om det. Tack!
  • Norpan81

Som lite uppdatering så har han ätit bra resten av dagen och bajsat 3 gånger.

Svar på tråden Valpfrågor