• Äldre 27 Apr 10:58
    2586 visningar
    4 svar
    4
    2586

    Adoption eller inte?

    Vi har en gång varit gravida men gjorde abort (ångrar det idag). Sedan efter ett par år började vi längta efter ett barn men det blev aldrig något. Vi har genomgått en fertilitetsutredning. Inga fel hittades på oss.

    Nu har vi gjort vårt första ivf. Ett färskförsök som misslyckades. Och ett FET som också misslyckades. Nu är det bara att vänta till hösten och starta nästa försök.

    Detta med adoption har legat i bakhuvudet, men ingen av oss är redo. Vi vill ha ett biologiskt barn. Men efter två misslyckades försök kommer frågan om adoption närmare och vi har bestämt att vi ska prata och diskutera om detta under sommaren. Vi behöver båda lite tid för att tänka och fundera.

    Men jag är 34 år och min sambo 36 år, så tiden känns lite knapp. Har lite funderingar som jag hoppas få hjälp med här.

    1. Hur lång tid tar det från den dag man "bestämmer" sig för en adoption tills man är "klar" för att få ett barn?

    2. Är det alltid ett krav från länderna att man ska vara gifta?

    3. Hur går man tillväga? Vilket är det första steget?

    Någon som har lust att svara?

  • Svar på tråden Adoption eller inte?
  • Äldre 27 Apr 11:21
    #1

    1. Hur lång tid det tar varierar kraftigt. man ska gå igenom utbildning, utredning av kommunen och sen själva adoptionen. Det kan vara väntetid före alla stegen om man har otur. Räkna med några år i alla fall.

    2. Man måste som par som adopterar tillsammans vara gifta för att ö h t få medgivande av sin kommun.

    3. Första steget jag rekommenderar i dagsläget är att bli sökandemedlemmar i en eller flera organisationer så att ni har ett bra ködatum om ni sedan verkligen ska adoptera. Och andra steget: ta kontakt med kommunen för att ställa er i kö till föräldrautbildningen, man behöver inte slutgiltigt ha bestämt sig för att adoptera för att gå den men den måste vara avklarad innan man kan få medgivande. Och sen: gift er. Det kan vara en stor fördel när ansökan skickas till utlandskontakten om äktenskapet har ett elelr några år på nacken.


  • emilia­77
    Äldre 27 Apr 12:55
    #2

    Hej!

    1.Vi bestämde oss i maj-07 för att adoptera,dvs snart 3 år sedan.Nu skall vi bli föräldrar om ett par veckor!

    2.Ja.Gift er nu! Det är ofta krav på ett par års äktenskap och det är en fördel med kyrklig vigsel i många länder.

    3. Instämmer med Jennie.Ställ er som sökande i minst två adoptionsföreningar-du hittar dem på www.mia.eu  Det kostar ca 2000-3000 per år men i dagsläget är det ofta flera års kö i Sverige innan handlingar kan skickas utomlands och väntetiderna blir bara längre och längre-Ni förbinder er inte att adoptera genom att bli sökandemedlemmar.

    Ring Er kommun och hör Er för om adoption.Det är socialtjänsten som genomför utredningar.Vi fick komma på info.möte där de berättar om adoptionsprocessen-det är samma sak där-Ni förbider Er inte att adoptera,men får värdefull information.

    4.Det är viktigt att sörja färdigt att man inte kommer bli biologisk förälder-var klara med tanken mentalt innan ni adopterar. Lycka till!

  • Äldre 27 Apr 21:37
    #3

    Jag föreslår att ställa er i kö nu! Sen om ni inte lyckas, efter de IVF-försök ni har tänkt göra, kan ni gå vidare med adoptionen då. Men blir ni medlemmar nu, har ni ett könummer och spiller ingen tid!

  • mammam­ys06
    Äldre 28 Apr 06:14
    #4

    Att gå föräldrautbildningen kan vara bra för er då ni träffar andra par i er situation och ni får informatiom om adoption. Att ställa sig i kö är inget som är bindande att man måste ha bestämt sig utan det bästa är att ställa sig i kö hos någon organisation för det är långa köer på flera år i många fall. Er ålder skulle jag inte oroa mig för ännu, men ställ er i kö nu så har ni ju det garderat i alla fall vad gäller köplatsen innan ni funderat klart. Och kommer ni fram till att adoption inte är något för er så har ni inte kastat pengarna i sjön, de har i så fall gått till bra ändamål.

    Det är viktigt att man verkligen vill adoptera och ser det som ett likvärdigt sätt att bli föräldrar på och det är något utredarna i hemutredningen går in på så det är bra att ni ska fundera nu innan ni bestämmer er. Men att ställa sig i kö i en organisation och att gå föräldrautbildningen för adoption är något som kan ge er svar på om adoption kan vara ett alternativ för er. Lycka till


    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
Svar på tråden Adoption eller inte?