• Anonym (herpes)

Herpes

Jag har munsår (herpes) lite av och till, ganska sällan tack och lov.

Har det för tillfället.

Har varit lite dålig i magen och fått torka och torka och nu är huden kring ändtarmsöppningen röd och irriterad. Skulle inte tänka så mycket mer på det om det inte vore för mitt munsår.

Hur lätt är det att munsåret kan ha smittats ner till ändtarmsöppnongen? Jag har varit noga med hyginenen och undvikit att pilla på munnen.

Kom dock åt rumpan en gång med fingret när jag torkade. Handen hade jag tvättat med tvål före toabesöket.

Svårt att säga kanske, men tror ni det har smittat? Ju mer jag tänker på det, desto mer ömmar det i rumpan.

• Svar på tråden Herpes
  • Anonym (herpes)

Vanlig handduk, hade hängt där i två dar. :(

• Anonym (herpes)

Usch, du har jag säkert fått det i rumpan. Kliar utav bara fasen....:(

• Anonym

Jag förstår din oro men jag tror att du kan vara lugn. Du hade tvättat fingret innnan det råkade nudda därnere. Att du är torr och öm kring ändtarmsöppningen beror nog mer på att du torkat mycket - och toapapper är både omilt och uttorkande. 

Du kan smörja in området därnere med lite oliv eller intimolja, så att det lindrar. 
  • Anonym (herpes)
    Anonym skrev 2010-04-27 11:17:40 följande:
    Jag förstår din oro men jag tror att du kan vara lugn. Du hade tvättat fingret innnan det råkade nudda därnere. Att du är torr och öm kring ändtarmsöppningen beror nog mer på att du torkat mycket - och toapapper är både omilt och uttorkande.  Du kan smörja in området därnere med lite oliv eller intimolja, så att det lindrar. 
    Tack, jag hoppas det.

Ska smörja med nåt. Sen är det nog bara att vänta och se.
  • Anonym
    Anonym (herpes) skrev 2010-04-27 11:21:44 följande:
    Tack, jag hoppas det. Ska smörja med nåt. Sen är det nog bara att vänta och se.
    Ja, smörj in dig, så kommer det att kännas bättre därnere. Jag tror att det är mycket nerver som spelar in. Men, som jag skrev innan, så tycker jag att du ska försöka sluta oroa dig. 
  • Anonym (herpes)
    Anonym skrev 2010-04-27 11:24:45 följande:
    Ja, smörj in dig, så kommer det att kännas bättre därnere. Jag tror att det är mycket nerver som spelar in. Men, som jag skrev innan, så tycker jag att du ska försöka sluta oroa dig. 
    Tack för dian lugnande ord.

Antagligen så är det ju bara så att jag är torr och irriterad. Och skulle det vara herpes så hjälper det ju inte att oroa sig.
  • Anonym
    Anonym (herpes) skrev 2010-04-27 11:29:18 följande:
    Tack för dian lugnande ord. Antagligen så är det ju bara så att jag är torr och irriterad. Och skulle det vara herpes så hjälper det ju inte att oroa sig.
     Nej, det hjälper inte. Nu är jag ju inte någon FL-läkare, som sitter och diagnosticerar fol på forumet - men jag har själv munherpes med jobbiga skov emellanåt och har av egen rädsla och oro tagit reda på en hel del om detta. Och även om herpes är ett smittsamt virus, så ska det ändå till direktkontakt för att smitta ska uppstå. Dessutom har du munherpes, herpes labialis, vilket inte är lika smittsamt till de nedre regionerna. Tvärtom är större risk - alltså könsherpes till mun.
  • Anonym (herpes)

Sen är jag livrädd att smitta min lille son också.

Han kan ju inte fatta varför mamma inte vill pussas alls. Jag har såntdär plåster på såret som ska försvåra smitta och delar inga skedar och pussas inte.

Men sonen brukar krypa upp i vår säng nångång under småtimmarna så teoretiskt så kan han ju komma åt min mun i sömnen.

Innan blöjbyte tvättar jag händerna frenetiskt.

• Anonym (herpes)
    Anonym skrev 2010-04-27 11:46:40 följande:
    Även om du inte är nån läkare så hjälper det lite att få nån annans perspektiv. För jag känner med mig att jag är lite hysterisk, och som sagt, ju mer jag tänker på det, desto mer kliar och svider det.

Så jag behöver lite lugnande ord.

Och har du herpes själv så har du ju lite koll. :)
  • Anonym
    Anonym (herpes) skrev 2010-04-27 11:47:06 följande:
    Sen är jag livrädd att smitta min lille son också. Han kan ju inte fatta varför mamma inte vill pussas alls. Jag har såntdär plåster på såret som ska försvåra smitta och delar inga skedar och pussas inte. Men sonen brukar krypa upp i vår säng nångång under småtimmarna så teoretiskt så kan han ju komma åt min mun i sömnen. Innan blöjbyte tvättar jag händerna frenetiskt.
     Återigen förstår jag din oro. Min läkare sa en gång att munherpes är ett ett tecken på att man fått mycket pussar som barn. Detta var lite med glimten i ögat,men vart han ville komma var att visa på hur massor av människor smittas av detta just i barndomen, genom pussar och kramar.
    Du är försiktig och har koll på situationen - det i sig är det bästa sättet att förebygga smitta.
  • Anonym
    Anonym (herpes) skrev 2010-04-27 11:49:10 följande:
    Även om du inte är nån läkare så hjälper det lite att få nån annans perspektiv. För jag känner med mig att jag är lite hysterisk, och som sagt, ju mer jag tänker på det, desto mer kliar och svider det. Så jag behöver lite lugnande ord. Och har du herpes själv så har du ju lite koll. :)
    Ja, jag vet själv hur orolig jag kan bli när jag känner den där stickande känslan på läppen. Och framförallt så vet jag hur ensam man känner sig när man har ett skov - och ynklig. Men du har också koll - och det är som sagt det bästa förebyggande. 
  • Anonym (herpes)

Tack för hjälpen. :)

Nu ska jag smörja min rumpa med lite salva, ta på ett nytt herpesplåster på läppen och gå ut i solen och leka med min son.

Känner mig lite lugnare nu.

• Anonym
    Anonym (herpes) skrev 2010-04-27 11:59:03 följande:
    Tack för hjälpen. :) Nu ska jag smörja min rumpa med lite salva, ta på ett nytt herpesplåster på läppen och gå ut i solen och leka med min son. Känner mig lite lugnare nu.
    Ja gör så. Ut och njut nu!{#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Herpes