• Anonym

Vad ska jag ta ut för "hyra" när vi blir sambo

Har en liten fundering. Min kille har nu flyttat in hos mig och jag funderar nu vad som är rimligt att ta ut i "hyra". Ska jag bara ta mina boendekostnader och dela rakt av eller. Är nyfiken på att höra hur ni andra gjort när ni flyttat ihop.. eller snarare när den ena flyttat in hos den andra.
    Jag bor i ett hus och jag har barn sen ett tidigare förhållande. Han har inga barn. Jag tycker det är jättesvårt med eknomi.
    När jag och barnens pappa bodde ihop så hade vi gemensam ekonomi, nu känns det inte som att det går att ha eftersom jag har mina barn.

Hoppas ni förstår hur jag menar, är mest ute efter å höra hur andra har gjort, men även om ni har några bra tips på att få det att funka smidigt..

Jag har inte riktigt tagit upp det med honom, bara lite grann.. jag känner mig så girig som vill ha "hyra".. men till saken hör oxå att han tjänar ganska mycket mer pengar än mig.. jag lever på marginalen varje månad.. vet inte om jag har råd å betala för ytterligare en person..

Jag tror att han har tänkt att han ska betala för sig, men han tar som aldrig upp det ämnet själv..

• Svar på tråden Vad ska jag ta ut för "hyra" när vi blir sambo
  • Anonym

Tja för mig hade det varit självklart att sambos = delar lika på allt som har med hemmet att göra. Hyra, el, telefon... vad man nu har. Inte ska väl du stå för allt bara för att du han flyttar till dig? Jämför om ni hade skaffat en ny lägenhet tillsammans liksom.

• Anonym

Det är klart att ni skall ha gemensam ekonomi. Vad har dina barn med det att göra?? Det skulle väl vara ohållbart om två som älskade varandra levde på helt olika nivå. Skall han kunna resa till NY och du bara till Borås djurpark för att dina pengar är slut? Skall han kunna handla märkeskläder och du bara på Ellos? Vad blir det ör förhållande?

• Anonym (katta)

Du skriver att du bor i ett hus. Äger du huset och har lån på det, eller hyr du?
    Om du hyr tycker jag att ni ska dela på alla kostnader som gäller huset, och jag hör till falangen som tycker att man ska dela procentuellt efter inkomst, dvs att den som har högre inkomst betalar en lite större andel. Men det går ju också att dela på hälften, och om du inte tycker att han ska betala för ditt barn så blir det kanske onaturligt om han ska betala mer än dig.

Om du äger huset och har lånekostnader så blir det ju lite knepigare. Driftskostanderna ska ni definitivt dela på, tycker jag. Alltså el, va-avgifter, sophämtning och allt vad man nu har (själv bor jag i lägenhet, så har inte riktigt koll). Men lånekostnaderna är lite mer tveksamt om han ska vara med och betala, eftersom det är du som får en eventuell vinst när du väl säljer huset någon gång i framtiden. Men det beror ju också på vad ni har för framtidsplaner osv. Om ni t ex har tänkt att ni ska bo där nu, men senare i livet sälja detta hus och köpa ett nytt och då ta ev vinst från detta hus och läggs in i det nya, då kan ju han vara med och betala redan nu på lånet.

Det viktigaste är nog att ni pratar om det hela, och försöker ha öppet sinnelag mot varandra så att det inte hamnar i en rättvisedebatt. Det finns flera olika varianter som alla är rättvisa på sitt sätt.

• vi och pyret
    Anonym skrev 2010-04-27 13:36:50 följande:
    Tja för mig hade det varit självklart att sambos = delar lika på allt som har med hemmet att göra. Hyra, el, telefon... vad man nu har. Inte ska väl du stå för allt bara för att du han flyttar till dig? Jämför om ni hade skaffat en ny lägenhet tillsammans liksom.
    Håller helt med!
  • N3D

min kille "flyttade" in hos mig, i början sov han bara här varje dag o då betalade jag maten i några månader, men sedan så sålde han sin bil och då var tanken att han skulle bo hos mig för att kunna komma till jobbet.

då började började han betala maten eftersom att det var väl det som gick åt mest... för han äter kanske 3gånger mer än mig och min son. trots att han inte äter frukost eller lunch hemma så ofta. 
    men det är inte som att han sätter in matpengar varje månad som en bestämd summa, utan han handlar det som behövs och vid större matinköp delar vi på det, hälften var.
    jag tycker dock att han kan betala mer, eftersom att han också tjänar betydligt mer än mig (som dessutom är sjukskriven nu) men jag känner mig också girig om jag ska kräva mer... man kan ju börja tänka att elen kostar ju och den nyttjar han ju mer än mig då han sitter mycket vid datorn och tvn som drar mycket ström (ofta med båda på samtidigt) och så lånar han av mina hudprodukter och hårprodukter som jag lägger tusentals kronor på nu när de tar slut dubbel så fort... 
    men som sagt, det känns girigt om man ska börja räkna av vart enda öre... 
  • flicka1985

Om ni köpt en ny lägenhet, då skulle ni väl delat lika på allt? Det är likadant nu. Det kommer bli hans hem lika mycket som ditt och därför ska han naturligtvis betala lika mycket som du, om inte mer om han tjänar mer.

• Repris

Ärligt talat och helt utan ironi så tycker jag inte ni verkar redo att flytta ihop ännu om ni inte ens diskuterat det här. Det är ett stort ämne och ni verkar båda gå som katten kring het gröt...

För mig är det med ekonomi oerhört viktigt. Jag tycker det är väldigt oattraktivt med småsinta och lite småsnåla människor och därför skulle jag nog kunna göra slut med en partner pga tjafs om ekonomi. Därför tänker jag att det är så viktigt att prata igenom det innan ni flyttar ihop, särskilt som det finns barn!
    Men som svar på frågan så tycker jag att om du äger huset ska han betala hälften (eller mer) av ränta + driftkostnader och du hela amorteringen, om inte han ska gå in med ett delägarskap.
    Innan vi hade barn räknade vi så här: min man tjänade 60% av vår totala inkomst och jag 40%. Han betalade 60% av gemensamma utgifter och jag 40%. Schysst deal, tycker jag!
  • Maxipaxi
    Anonym skrev 2010-04-27 13:32:01 följande:
    Har en liten fundering. Min kille har nu flyttat in hos mig och jag funderar nu vad som är rimligt att ta ut i "hyra". Ska jag bara ta mina boendekostnader och dela rakt av eller. Är nyfiken på att höra hur ni andra gjort när ni flyttat ihop.. eller snarare när den ena flyttat in hos den andra. Jag bor i ett hus och jag har barn sen ett tidigare förhållande. Han har inga barn. Jag tycker det är jättesvårt med eknomi. När jag och barnens pappa bodde ihop så hade vi gemensam ekonomi, nu känns det inte som att det går att ha eftersom jag har mina barn. Hoppas ni förstår hur jag menar, är mest ute efter å höra hur andra har gjort, men även om ni har några bra tips på att få det att funka smidigt.. Jag har inte riktigt tagit upp det med honom, bara lite grann.. jag känner mig så girig som vill ha "hyra".. men till saken hör oxå att han tjänar ganska mycket mer pengar än mig.. jag lever på marginalen varje månad.. vet inte om jag har råd å betala för ytterligare en person.. Jag tror att han har tänkt att han ska betala för sig, men han tar som aldrig upp det ämnet själv..
    Ta ut marknadsmässig hyra minus 50% Det gjorde jag när jag var sambo. Vi bodde i min lght (bostadsrätt). Jag fick in 3500 pix/månad extra och hon kunde bo mycket ståndsmässigare än hon egentligen hade råd till. Löpande kostnader delade vi på...eller rättare sagt, vi betalade t.ex. elen varannan gång o.s.v.
  • Anonym (Anti)

Nu måste jag gå emot dem här i tråden som menar att man måste ha gemensam ekonomi som sambos. Det måste man inte alls. Det går alldeles ypperligt att ha separat ekonomi. Det viktiga är att båda parterna är införstådda - och nöjda med! - vad som gäller.

Att ha separat ekonomi innebär inte att leva med olika levnadsstandard -precis som gemensam ekonomi inte automatiskt signalerar om ett kärleksfullt förhållande.

TS, ni måste prata om ekonomin! Fråga honom vad han har för tankar kring detta, berätta hur du känner och lägg upp en plan därifrån.

• Anonym
    Anonym (Anti) skrev 2010-04-27 16:03:45 följande:
    Nu måste jag gå emot dem här i tråden som menar att man måste ha gemensam ekonomi som sambos. Det måste man inte alls. Det går alldeles ypperligt att ha separat ekonomi. Det viktiga är att båda parterna är införstådda - och nöjda med! - vad som gäller. Att ha separat ekonomi innebär inte att leva med olika levnadsstandard -precis som gemensam ekonomi inte automatiskt signalerar om ett kärleksfullt förhållande. TS, ni måste prata om ekonomin! Fråga honom vad han har för tankar kring detta, berätta hur du känner och lägg upp en plan därifrån.
    Mja det var väl bara en vad jag såg som skrev gemensam ekonomi. Annars menar vi på att de gemensamt ska dela på allehanda boendekostnader, det är inte samma sak. Man behöver absolut inte ha gemensam ekonomi för det, det passar inte alla.
Svar på tråden Vad ska jag ta ut för "hyra" när vi blir sambo