• Kyria

Svullna äggstockar - hur länge?

Hej,

Jag har precis gjort mitt första IVF. Jag fick ut många ägg och blev tyvärr också överstimulerad, men börjar må bättre nu. Mina äggstockar blev väldigt svullna, och min mage är fortfarande mycket större än vanligt, och om jag går längre sträckor börjar det ömma lite runt äggstockarna.

Det måste vara andra som också har drabbats av svullna äggstockar! Hur länge höll det i sig för er? Jag överväger om jag måste börja sy ut mina byxor, eller om jag kan förvänta att det går tillbaka relativt snart... Det är tre veckor sedan jag var till äggplockning nu.

• Svar på tråden Svullna äggstockar - hur länge?
  • skånejag

Jag är bara en vecka efter ÄP och min mage är som en ballong. De sa dock inget om att jag var överstimulerad. Det blev inget ET så jag vet att det inte kan ha ngt med ev. graviditet att göra. 

Så ngn, ni som är lite längre efter ÄP... hur är era magar?
  • Aniara

Det kan sitta i ett tag. Jag blev gravid så jag vet inte riktigt vad som var vad när det gällde magen, men när jag var på vaginalt ultraljud i vecka 8 ( alltså 6 veckor efter ÄP) så sa min läkare att jag fortfarande hade svullna äggstockar. Men det är säkert olika, men blev du överstimulerad tror jag nog att du får räkna med att det sitter i ett tag.

• Dummle
    Kyria skrev 2010-04-27 15:06:52 följande:
    Hej,Jag har precis gjort mitt första IVF. Jag fick ut många ägg och blev tyvärr också överstimulerad, men börjar må bättre nu. Mina äggstockar blev väldigt svullna, och min mage är fortfarande mycket större än vanligt, och om jag går längre sträckor börjar det ömma lite runt äggstockarna. Det måste vara andra som också har drabbats av svullna äggstockar! Hur länge höll det i sig för er? Jag överväger om jag måste börja sy ut mina byxor, eller om jag kan förvänta att det går tillbaka relativt snart... Det är tre veckor sedan jag var till äggplockning nu.
    Hejsan! Jag har inget svar på din fråga men hoppas att du kan svara på en fråga som jag har. Till hösten kommer jag antagligen att göra IVF, har läst att många blir överstimulerade. Behövde du sjukskriva dig? Isf hur länge?
  • BellaAnna

Hej!
    Jag blev överstimulerad o det höll i sig några veckor (var sjukskriven 100% nästan 3 veckor). Sedan jobbade jag 50% i 2 veckor. Blev gravid på försöket så det var det värt, hade både svullna äggstockar o mkt vätska i buken. Gick på koll 1-2 gånger i veckan... Resultatet kommer att titta ut i slutet av maj

• Kyria

Meede: Jag såg statistik om att ca. 5% av de som gör IVF blir överstimulerade, och att enbart en liten andel (ingen procent angiven), får så mycket problem att de blir inlagda på sjukhus. Så det är inte alls säkert att du får problem! Jag svarade alldeles för starkt på hormonbehandling och de plockade 28 ägg... Jag fick veta direkt efter äggplock att det var stor risk att jag skulle få problem med överstimulering. Om du inte får så många ägg så är risken mycket mindre (läkaren sa också att om jag skulle göra IVF igen, så skulle dosen justeras rejält nedåt, nu har jag dock 12 ägg i frysen och håller tummarna för att det inte blir aktuellt...).

Men för att svara på din fråga: Jag blev inlagt på sjukhus tre dagar efter äggplock och låg sedan på sjukhus i en vecka. Därefter blev jag sjukskriven i två veckor. Läkaren sa att jag skulle vara hemma minst en vecka, och sedan fick jag känna efter själv om jag orkade gå till arbetet eller inte. Nu har jag varit hemma en vecka och känner mig mycket bättre, men är fortfarande mycket tröttare än vanligt. Men jag gör nog ett försök med lite arbete på måndag trots allt.

På tal om äggstockarna så har svullnaden gått ner ganska mycket nu. Kan ha vissa av mina byxor igen, så det är på rätt väg :)

• Milly79

Jag blev överstimulerad en vecka efter ET och blev helt enorm av all vätska i buken. Efter drygt två veckor blev det bättre, sen var det ok en dryg vecka innna det kom tillbaka igen. Har du blivit gravid tar det lång tid innan äggstockarna minskar i storlek, på vissa kvinnor kommer en förstoring fortsätta hela graviditeten. Nu anser jag mig som " frisk ( efter 7 v) och magen är något mindre, men jag kommer inte få på mina vanliga byxor först efter bebisens ankomst. Jag tyckte också att det gör så ont och känns obehagligt att ha någon som sitter åt över nedre buken, så jag köpte mammabyxor redan i v 9.

• elvirran

Jag blev överstimulerad och fick svullnader och vätska i bulen. Dock gav det med sig ganska fort efter att jag fått mens. Då gick allt tillbaks till normaltillstånd efter ett någon vecka eller två.

Svar på tråden Svullna äggstockar - hur länge?