• Jemalex

kan bebis sova i säng med duntäcke?

Funderar mycket så klart - och även om jag har tre barn sen innan - så är det massor som jag inte vet.

Min 9-åriga dotter fick dunallergi när hon fick ett duntäcke i julklapp förra året. Då fick jag veta att det tydligen är mycket vanligt och påverkar smålungor svårt.

Nu funderar jag över E.T-flickan i magen och hur det blir när hon ska sova i vår säng när hon kommer ut.
    Kan små bebisar sova med duntäcke? Någon som vet eller har erfarenhet?

• Svar på tråden kan bebis sova i säng med duntäcke?
  • Saaaraa

Vi samsover och har duntäcke. Visste inte ens om att det kunde vara dåligt på något sätt. Första två månaderna har gått utmärkt iaf...

• hic sunt leones

Jag vet ingenting om sådan allergi, det enda jag tänkte på var att det lät hemskt varmt för bebis. Man ska ju inte ens ha täcke till så små när de sover själva, och att dela med förälder måste väl bli ännu varmare... men så är jag lite nojjig över psd också

• GrönaDruvan

Jag hade ALDRIG samsovit med en bebis under ett duntäcke!!! äger som ovan, är väldigt orolig för psd!

• Suri

Låt bebis sova i er säng med en skönt filt istället. Det låter välldigt varmt med duntäcke. Jag har en liten en i sängen och han sover med bara ett påslakan (och pyjamas). Han är så varm och värms säkert av oss också.

• Saaaraa

Bebisen sover alltså inte under duntäcket med mig kanske jag skulle ha skrivit, han har en egen filt Men han sover ju i närheten av dun, och det var väl mest allergierna TS tänkte på?

Jag har ett extratjockt vinterduntäcke(är väldigt kall av mig) och där skulle bebisen aldrig trivas haha
  • Jemalex

Jo, det var allergier jag funderade över.
    Tror inte bebis vill ha duntäcke, men är det okej att jag och bebisens pappa har varsitt på var sin sida om henne tror ni? Eller måste vi byta till andra täcken om hon ska ligga i vår säng?

• Momalicious

Har ingen aning om det, kan däremot tala om att min dunallergi som jag också fick när jag var liten gick över när jag blev större. :)

• Jemalex

Men man vill ju inte ens riskera att den pyttelilla också ska få dunallergi genom att chansa.
    Shit, vad sjuk 9-åringen var innan jag hajjade vad det berodde på.
    Samtidigt älskar jag mitt duntäcke...

• Momalicious
    Jemalex skrev 2010-04-29 07:43:49 följande:
    Men man vill ju inte ens riskera att den pyttelilla också ska få dunallergi genom att chansa. Shit, vad sjuk 9-åringen var innan jag hajjade vad det berodde på. Samtidigt älskar jag mitt duntäcke...
    Det är väl klart :) Men för mig var det värre med kuddar som var dun än täcken. Täcken kunde jag ha. Men använd andra täcken för att vara på den säkra sidan om du är orolig.
Svar på tråden kan bebis sova i säng med duntäcke?