Gallsten - verkar olika hur brådskande det är med operation
Fick konstaterat att jag har gallsten idag när jag var på röntgen. Har haft magsmärtor som har kommit och gått under 1 års tid. Första gången jag fick det var smärtan som knivar i magen. Sen dess har smärtan varit svagare men istället mer ihållande och på senare tid har jag även börjat kräkas.
Har testat Losec och andra receptfria mediciner. Har hela tiden trott på magkatarr för symptomen har inte riktigt stämt med gallsten. Har t.ex. inte känt smärta som strålar ut i ryggen. Men inga tabletter hjälpte. Till sist gick jag iallafall till läkaren som skickade remiss till röntgen. Jag har 1 stor sten och flera små. Men nu till det konstiga i mitt tycke: det är inte säkert att det är stenarna som orsakar smärta. Det kan ff vara magkatarr (det går ju inte att se på röntgen) och då ska man inte genast börja operara bort stenarna.
Men det kan väl aldrig vara bra att ha stenar i magen? Varför ska jag gå omkring med dem för? Googlade runt lite här och det verkar olika. Vissa har fått tid direkt för operation och andra inte.
Nu väntar återbesök hos läkaren för att reda ut vad det kan vara. Men jag känner instinktivt att jag vill ta bort stenarna!
Erfarenheter kring detta? Nån som har haftbåde magkatarr o gallsten?