• Anonym

Gallsten - verkar olika hur brådskande det är med operation

Fick konstaterat att jag har gallsten idag när jag var på röntgen. Har haft magsmärtor som har kommit och gått under 1 års tid. Första gången jag fick det var smärtan som knivar i magen. Sen dess har smärtan varit svagare men istället mer ihållande och på senare tid har jag även börjat kräkas.

Har testat Losec och andra receptfria mediciner. Har hela tiden trott på magkatarr för symptomen har inte riktigt stämt med gallsten. Har t.ex. inte känt smärta som strålar ut i ryggen. Men inga tabletter hjälpte. Till sist gick jag iallafall till läkaren som skickade remiss till röntgen. Jag har 1 stor sten och flera små. Men nu till det konstiga i mitt tycke: det är inte säkert att det är stenarna som orsakar smärta. Det kan ff vara magkatarr (det går ju inte att se på röntgen) och då ska man inte genast börja operara bort stenarna.

Men det kan väl aldrig vara bra att ha stenar i magen? Varför ska jag gå omkring med dem för? Googlade runt lite här och det verkar olika. Vissa har fått tid direkt för operation och andra inte.

Nu väntar återbesök hos läkaren för att reda ut vad det kan vara. Men jag känner instinktivt att jag vill ta bort stenarna!

Erfarenheter kring detta? Nån som har haftbåde magkatarr o gallsten?

• Svar på tråden Gallsten - verkar olika hur brådskande det är med operation
  • Jezamine

Jag kom in akut natten mot en torsdag.De misstänkte magsår/magkatarr först. Sedan gjordes ultraljud då såg de att blåsan var inflammerad o full med sten .Jag blev opererad fredag morgon.

Avstängd tills vidare
  • Anonym
    Jezamine skrev 2010-04-27 20:39:18 följande:
    Jag kom in akut natten mot en torsdag.De misstänkte magsår/magkatarr först. Sedan gjordes ultraljud då såg de att blåsan var inflammerad o full med sten .Jag blev opererad fredag morgon.
    Där ser man! Vad olika det är!? Kanske för att du åkte in akut?

Jag har aldrig åkt in akut men ringde sjukvårdsupplysningen en gång när jag bara låg o kved. Hade inte smärtorna avtagit kort därefter så hade jag också åkt in. (De rådde mig till det men just när jag tänkte göra det så avtog smärtorna och då sket jag i det.. Dumt!)

Så nu när det inte är akut så känns det inte lika viktigt för läkarna. Eller.. han ville reda ut om det är magkatarr som orsakar smärtan. Jag ser dock ingen motsättning i det hela - det kan väl aldrig vara bra att ha kvar dessa stenar? Jag har fan en sten som är 2 cm i diameter!
  • Jezamine
    Anonym skrev 2010-04-27 20:46:12 följande:
    Där ser man! Vad olika det är!? Kanske för att du åkte in akut?Jag har aldrig åkt in akut men ringde sjukvårdsupplysningen en gång när jag bara låg o kved. Hade inte smärtorna avtagit kort därefter så hade jag också åkt in. (De rådde mig till det men just när jag tänkte göra det så avtog smärtorna och då sket jag i det.. Dumt!)Så nu när det inte är akut så känns det inte lika viktigt för läkarna. Eller.. han ville reda ut om det är magkatarr som orsakar smärtan. Jag ser dock ingen motsättning i det hela - det kan väl aldrig vara bra att ha kvar dessa stenar? Jag har fan en sten som är 2 cm i diameter!
    hade haft värk en vecka innan jag åkte in.Tänkte nog denna gång med att..det går över
    Avstängd tills vidare
  • Anonym

Jag var inne akut tre gånger innan de hittade stenarna och de var ändå 1-2 cm stora. Jag hade anfall, ungefär 2 ggr per år. När de upptäckte stenarna  så tog det ett par månader innan jag fick tid för operation, har aldrig haft besvär sen dess.

• jennyc

min man va dålig i över 1 år innan de till slut blev så allvarligt att levern påverkades...han blev helt gul, fick åka in akut...de hittade över 50 stenar i gallan och några täppte för flödet.

fick vänta en vecka på op. då hela gallblåsan avlägsnades

Under den här tiden sa han att hade han haft en pistol så hade han skjutit sig...så ont gjorde det och detta står han fast vid även idag.

läkarna trodde först att de va mågsår, eller till slut blödande magsår så de va en lång kamp innan de uppdagades

• Stålmamma

jag har haft 2 gallstensanfall första anfallet va strax före jul och andra strax efter. jag kan äta allt utom saffran. jag kommer inte att opereras om det inte blir värre.
    man kan gå hela sitt liv utan några symptom på stenarna så jag tycker att det kändes skönt att dom inte tyckte att det behövdes operaras. vill inte göra några operationer i "onödan" det är heller inte säkert att man blir bra av en operation. "bara" 80% blir bra av operationen dom andra samlar stenar i gallgångarna istället

• Anonym

Ok. Tack för fler svar!

Om jag så måste strida för att opereras så tänker jag göra det! Verkar ju inte klokt att gå runt med stenar och riskera att få värsta anfallet o bli gul.(låter ju livsfarligt - hu!) Det käns som att man är en tickande bomb.

• Anonym

Hur snabbt du blir opererad beror helt på vilket landsting du tillhör, hur långa operationsköer det är och om du kan tänka dig att bli opererad i annan stad.
    I allmänhet blir du inte särskilt högt prioriterad i kölista om du inte har frekventa anfall med hög smärta. Har du anfall bara då och då så kan du få smärtstillande utskrivna som hjälper ganska bra.

Jag blev diagnostiserad med gallstenar i november 2006 och opererades i maj 2007. Jag hade fått vänta längre om mina besvär inte ökat markant, att jag ringde nästan dagligen och tjatade om att bli prioriterad, man kommer lätt bort i systemet. Dessutom blev jag opererad i annan stad men inom mitt landsting. Enda gången du blir akutopererad för gallstenar är om man kan konstatera att de "vandrat" ut ur blåsan eller är på väg att göra det.

Hur stora stenar du har spelar inte heller någon roll, min mamma hade en gallsten som upptog hela gallblåsan när hon opererades, jag hade hela 38 stenar varav den största var ungefär som en femkrona och de minsta bara var små korn. Det är dock inte de stora stenarna som är farligast utan det är de små som faktiskt kan åka med gallan ut i övriga system.

Kanske blir du opererad snabbare om man bara tar ut stenarna och inte tar ut gallblåsan men jag vet inte om man ens gör sådana operationer längre.

Detta är vad jag fick veta och upplevde, hoppas något kan vara till hjälp för dig!
    Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-27 22:13:34 följande:
    Hur snabbt du blir opererad beror helt på vilket landsting du tillhör, hur långa operationsköer det är och om du kan tänka dig att bli opererad i annan stad.I allmänhet blir du inte särskilt högt prioriterad i kölista om du inte har frekventa anfall med hög smärta. Har du anfall bara då och då så kan du få smärtstillande utskrivna som hjälper ganska bra.Jag blev diagnostiserad med gallstenar i november 2006 och opererades i maj 2007. Jag hade fått vänta längre om mina besvär inte ökat markant, att jag ringde nästan dagligen och tjatade om att bli prioriterad, man kommer lätt bort i systemet. Dessutom blev jag opererad i annan stad men inom mitt landsting. Enda gången du blir akutopererad för gallstenar är om man kan konstatera att de "vandrat" ut ur blåsan eller är på väg att göra det.Hur stora stenar du har spelar inte heller någon roll, min mamma hade en gallsten som upptog hela gallblåsan när hon opererades, jag hade hela 38 stenar varav den största var ungefär som en femkrona och de minsta bara var små korn. Det är dock inte de stora stenarna som är farligast utan det är de små som faktiskt kan åka med gallan ut i övriga system. Kanske blir du opererad snabbare om man bara tar ut stenarna och inte tar ut gallblåsan men jag vet inte om man ens gör sådana operationer längre.Detta är vad jag fick veta och upplevde, hoppas något kan vara till hjälp för dig! Lycka till!
    Jag kan vänta ett halvår om så krävs. Troligen har jag ju gått med stenarna i mååånga år utan att veta om det. Men nu när man vet känns det lite läskigt.

Tack för ditt utförliga svar!
  • Anonym (op.)

Man opererar ju nu för tiden bort hela gallblåsan och det är något mer riskabelt än att endast avlägsna stenarna,finner läkaren inte att du har en infektion så kan man lätt av vakta till senare OM det finns besvär fortfarande.

• Jezamine
    Anonym skrev 2010-04-27 22:13:34 följande:
    Hur snabbt du blir opererad beror helt på vilket landsting du tillhör, hur långa operationsköer det är och om du kan tänka dig att bli opererad i annan stad.I allmänhet blir du inte särskilt högt prioriterad i kölista om du inte har frekventa anfall med hög smärta. Har du anfall bara då och då så kan du få smärtstillande utskrivna som hjälper ganska bra.Jag blev diagnostiserad med gallstenar i november 2006 och opererades i maj 2007. Jag hade fått vänta längre om mina besvär inte ökat markant, att jag ringde nästan dagligen och tjatade om att bli prioriterad, man kommer lätt bort i systemet. Dessutom blev jag opererad i annan stad men inom mitt landsting. Enda gången du blir akutopererad för gallstenar är om man kan konstatera att de "vandrat" ut ur blåsan eller är på väg att göra det.Hur stora stenar du har spelar inte heller någon roll, min mamma hade en gallsten som upptog hela gallblåsan när hon opererades, jag hade hela 38 stenar varav den största var ungefär som en femkrona och de minsta bara var små korn. Det är dock inte de stora stenarna som är farligast utan det är de små som faktiskt kan åka med gallan ut i övriga system. Kanske blir du opererad snabbare om man bara tar ut stenarna och inte tar ut gallblåsan men jag vet inte om man ens gör sådana operationer längre.Detta är vad jag fick veta och upplevde, hoppas något kan vara till hjälp för dig! Lycka till!
    Jag blev snabbt opererad.Åkte in akut...natten mot torsgag..op på fredag.De tog hela gallblåsan.
    Avstängd tills vidare
  • lövet2

Som jag förstått det, så går de inte gärna efter hur ont man har eller hur många gallstenar det är, utan de väger olika risker mot varandra. En galloperation är ingen enkel grej, utan det är en rätt stor operation med de risker det medför. Om då blåsan är inflammerad, så kan det vara livshotande, och då opererar de. Gulsot är också livshotande, och då opererar de snabbt.

De vill antagligen vara helt säkra på att dina smärtor verkligen kommer av gallstenarna och inte av något annat, för annars kanske du får genomgå en stor operation utan att bli minsta lilla friskare. Det vore väl dumt?!

• Kaxelina

Jag hade också smärtor under flera års tid. I början kom anfallen sällan. Sökte akuten några gånger men oftast var anfallet borta när det blev min tur. När det blev ultraljud så såg dom en massa småsten. Fick tid två veckor efter. Hela gallblåsan togs bort.

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Anonym (ullia)

Det är mycket vanligt att ha stenar i gallblåsan - 10-30% av svenska kvinnor över 40 år har det. och långt ifrån alla behöver opereras. Jag tycker att det är klokt att man först utesluter magkatarr, du skriver ju själv att symtomen inte riktigt stämmer med gallstensanfall.

Det är inte farligt att ha gallstenar i gallblåsan, men om de ställer till med besvär är det givetvis bra att ta bort dem.

• Anonym (1)
    Jezamine skrev 2010-04-27 22:18:05 följande:
    Jag blev snabbt opererad.Åkte in akut...natten mot torsgag..op på fredag.De tog hela gallblåsan.
    Men det berodde ju på att din blåsa var inflammerad! Sånt är inge bra. Då kan den behöva tas bort akut annars kan inflammation sprida sig.
    Har man bara stenar och det är lugnt, man får ont då och då men ingen inflammation så kan man få vänta.

TS: Be läkaren att få recpet på smärtstillande att ha hemma!
  • Anonym

Tack för fler åsikter.

Tycker hursomhelst att det känns lite läskigt att ha de här stenarna. Som en tickande bomb som jag skrev förut. Jag har hört att ett riktigt helvetes-gallstensanfall är bland den värsta smärta som finns! (och då har mina "små" anfall ändå gjort jävligt ont!) Och ja - jag har fött barn och tyckte det gjorde överjävligt ont också. Men om akut gallstensanfall är värre än det.. alltså då blir jag rädd.  

Jag ser det inte som att man opererar bort något i onödan. Stenarna ska ju inte vara där! Jag får reda ut detta med min läkare och se hur vi ska gå vidare.

Svar på tråden Gallsten - verkar olika hur brådskande det är med operation