• Nova82

Ser inte sidospegeln pga barnstolen...

Har precis köpt en Be Safe izi Kid till min dotter. Jag har henne i framsätet eftersom hon blir hysterisk av att sitta bak, samt att jag själv känner att jag har bättre koll på henne där. MEN stolen är ju gigantisk! Ser inte i höger sidospegel alls. Jo, visst kollar jag ändå när jag svänger/byter fil, men det känns inte så bra att jag inte ser i spegeln..
    Nån som vet om det finns nån slags extraspegel man kan ha? Inte en husvagnsspegel... {#lang_emotions_wink}
    Tycker även att den är rätt hög. Känns som om hon kommer slå i huvudet i taket om ett par år... Vi har en V50.

Swallowing pride never choked anyone
  • Svar på tråden Ser inte sidospegeln pga barnstolen...
  • virre85

Vi har precis samma problem, samma stol med. Vill med gärna veta hur ni andra gör.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Erika Ö

Ohh vilken bra tråd! Jag behöver också hjälp med samma problem. Vi har iofs en britax hi-way stol och en audi a4 men det är precis samma problem för oss. Den högra backspegeln syns ju knappt! Jag hänger gärna med i tråden och tar emot tips :)

• pojkgalen

Samma problem men vi har en citreng, samma problem med saaben 9000 innan me. Dom stolarna är höga.

Matilda 061011 & Alicia 081112
  • Nova82

Cia o krabaten: Tack för tipset! Vill dock undvika att sätta på en husvagnsspegel... Hmm..vet inte ens om man får ha på dessa speglar om man inte har husvagn på..? Men stort tack ändå!

• Muppmamma

Sätt barnen bak! Mycket mindre risk att man grejar med barnet när man kör.

Vet att det inte egentligen var svar på frågan men i längden tror jag det är bäst för alla.
    Börja med att du sitter bredvid henne bak och pappa kör exempelvis så vänjer hon sig snabbt vid att det är bak hon åker! När ni är två vuxna har hon ju leksällskap dessutom!!!

• Erika Ö

Vi får inte plats med bilstolen i bak så vi är tvungna att ha vår dotter i framsätet så jag tar gärna emot tips på hur man löser den förbaskade backspegeln :)

Finns det inte som lite mindre speglar att sätta på på huvudspegeln?

• Nova82

Jag kan inte se den alls.. Är visserligen bara 160 lång så jag måste sitta rätt långt fram för att nå pedalerna... {#lang_emotions_embarassed}

• Joico
    Nova82 skrev 2010-04-29 15:26:07 följande:
    Jag kan inte se den alls.. Är visserligen bara 160 lång så jag måste sitta rätt långt fram för att nå pedalerna...
    Hehe provade ni inte stolen i bilen först?
  • Goffer

Jag har samma problem.
    Köpte en Britax Eclipse igår men den va otroligt hög i framsätet så den hamnade bak. Nu behöver vi snart ha en till till den andra tvillingkillen men har inte en aning vilken sort vi ska ha i framsätet.

• Nova82

Annnan: Jo, vi provade den innan. Eller ja, rättade sagt min man testade den vid köpet. Han ser inte hela spegeln, men ansåg inte detta var nåt problem...just då. Tror mest att han inte ville strula vid affären, men det erkänner han inte... {#lang_emotions_wink}(Han glömde nog också att jag var mini tror jag...)
    Nu är det andra toner...hehe...

• Joico
    Goffer skrev 2010-04-29 16:10:21 följande:
    Jag har samma problem.Köpte en Britax Eclipse igår men den va otroligt hög i framsätet så den hamnade bak. Nu behöver vi snart ha en till till den andra tvillingkillen men har inte en aning vilken sort vi ska ha i framsätet.
    Begagnad då eller?

Hmm, ja.. det bästa är ju att prova som sagt. Aktas stolar är inte lika "djupa" och stora, men då andra sidan brukar dom inte räcka till så länge så risken finns att man behöver köpa ytterligare en bakåtvänd
  • Goffer
    Joico skrev 2010-04-29 20:58:33 följande:
    Begagnad då eller?Hmm, ja.. det bästa är ju att prova som sagt. Aktas stolar är inte lika "djupa" och stora, men då andra sidan brukar dom inte räcka till så länge så risken finns att man behöver köpa ytterligare en bakåtvänd
    Jo den va begagnad men jättefin. Jag e väldigt nöjd med stolen...dom sitter kanon och att man kan ställa lutningen e grymt. När killarna har vaknat så vill dom gärna sitta upp och då e det ju lätt fixat.

Det lutar nog åt att det blir en sån till, känns så tryggt med dom höga sidoskydden. Får väl helt enkelt vänja mig vid att inte kunna använda sidospegeln.
  • Finesse

Det är väl olagligt att köra utan att se backspegeln.. stannar polisen er så tror jag det blir böter...

Ebba 071228
  • chrissepisse
    Finesse skrev 2010-04-30 09:48:30 följande:
    Det är väl olagligt att köra utan att se backspegeln.. stannar polisen er så tror jag det blir böter...
    Hur tänker du nu? Jag har hört flera som har samma problem med bakåtvänd barnstol i passagerarsätet och det är knappast olagligt att ha en stol där. Ska polisen provsitta bilen med en förare av exakt samma mått som bilägaren för att bevisa att sikten är skymd, eller hur ska det bötesutfärandet gå till? Det är ju inte så att det syns när du tittar på bilen utifrån att sikten är skymd, utan det upptäcker du när du sätter dig bakom ratten.
  • Finesse
    chrissepisse skrev 2010-05-01 17:56:46 följande:
    Hur tänker du nu? Jag har hört flera som har samma problem med bakåtvänd barnstol i passagerarsätet och det är knappast olagligt att ha en stol där. Ska polisen provsitta bilen med en förare av exakt samma mått som bilägaren för att bevisa att sikten är skymd, eller hur ska det bötesutfärandet gå till? Det är ju inte så att det syns när du tittar på bilen utifrån att sikten är skymd, utan det upptäcker du när du sätter dig bakom ratten.
    Nej jag vet inte.. men jag tänkte bara att det kan ju vara bra att kunna se överallt.. men återkommer då jag vet exakt hur det är.. ska ringa dit å fråga, poliserna jag pratade med idag var inte trafikpoliser så dom visste inte.
    Ebba 071228
  • Goffer

Nu har jag köpt en Britax Two Way för att ha framme.
    Den skymmer inte sidospegeln så det e kanon.

• Vaniljkex

Jag skulle kopa en ny stol om jag inte sag sidobackspegeln, oavsett om det ar olagligt eller inte. Och prova noga innan. Vi tankte kopa en Maxi-Cosi Mobi, men den var for stor at alla hall, upptackte vi nar vi provade vid butiken (sag inte spegeln och satet framfor/bakom blev helt oanvandbart), sa det blev en Britax Multitech istallet. Men jag kor en hogerstyrd bil i Sverige pa sommaren, sa passagerarsidobackspegeln (den vanstra i mitt fall) ar ovarderlig for mig.

Svar på tråden Ser inte sidospegeln pga barnstolen...