• Pinkmoe

Akvariefråga!!

Har fått ett akvarium och var till djuraffären och skulle handla några fiskar. uppgav storleken på akvariumet (54 liter) och de sa åt mig att kika runt. Sa efter ett tag att ajg kan tänka mig guldfisk och de sålde dessa. glad i hågen kom jag hem släppte ner alla (detta var ig år) tog mig i dag för att läsa lite (alla lever ännu) och det tycks vara så att man absolut inte ska ha guldfisk i så litet akvarium?? Tycker de borde sagt något i djuraffären då jag verkligen visade min okunnskap och bad om råd flera gnger.. men nu till saken. Kan man lämna tillbaka fiskar så jag kan få byta till några som kommer må bra i mitt lilla akvarium i stället? vill gärna ha ett "färgglatt" akvarium vilka fiskar finns det då, är som sagt ganska okunnig... jag ville ha neontetror först men dessa var "svårskötta" sa de i affären.. några tips och råd? =)

• Svar på tråden Akvariefråga!!
  • Parenthood

Det brukar vara svårt lämna tillbaka fisk, men du kan alltid fråga.

Vill du ha färgglada fiskar ska du ha malawi-ciklider, och de är lättskötta också. Möjligen är akvariet i minsta laget, men jag har ett på 60-70 liter med ett gäng malawisar i, och dom trivs som fisken i vattnet och ynglar av sig så det står härliga till. Det finns några bra böcker om malawi-ciklider och jag rekommenderar verkligen att läsa på lite grann i alla fall. Tror den boken jag har heter back to nature, den är bra för nybörjaren och har också en massa info om alla malawi-arter.

Använd en överdimensionerad pump och byt 1/3 av vattnet i akvariet ett par gånger i månaden, så kommer akvariet att vara som nytt för jämnan och ingen annan skötsel behövs. Jag har ett 350-liters också, samma sak där, fiskarna har ynglat av sig så de knappt får plats längre, och det enda jag gör är att byta 1/3 av vattnet 1-2 gånger per månad, och matar så klart :)
    Det tar trots allt bara 5-10 minuter att byta lite vatten och det är det allra viktigaste för ett välmående akvarie.

Lycka till!

• saltabanditen

Sluta lyssna på vad djuraffären säger! Deras främsta intresse är att sälja!

Börja läsa om fiskar, antingen i böcker eller på något akvarieforum.
    Ett annat alternativ är att du går till en akvariebutik, där får du svar du kan lita på.

Neontetror är inte svårskötta, däremot är det ingen lek att få dem att föröka sig.

Gyppy tycker jag att du ska börja med, de finns i hur många färkombinationer som helst.

• Pinkmoe

jag fick faktiskt lämna tillbaka mina guldfiskar så nu bytte jag dem mot fyra guppys i stället :)

• saltabanditen
    Pinkmoe skrev 2010-04-30 07:35:18 följande:
    jag fick faktiskt lämna tillbaka mina guldfiskar så nu bytte jag dem mot fyra guppys i stället :)
    Grattis till ett bra val! {#lang_emotions_smile}
  • Pinkmoe
    saltabanditen skrev 2010-04-30 07:47:34 följande:
    Grattis till ett bra val!
    tack :) tre honor och en hane, slank med en mal och en groda också :D hihi.. men det skulel gå bra ihop sa de iallafall.. men ynglen komemr nog grodan äta upp men det gör inte så mycket för det kanske bli överbefiskat :D
  • saltabanditen
    Pinkmoe skrev 2010-04-30 11:20:18 följande:
    tack :) tre honor och en hane, slank med en mal och en groda också :D hihi.. men det skulel gå bra ihop sa de iallafall.. men ynglen komemr nog grodan äta upp men det gör inte så mycket för det kanske bli överbefiskat :D
    Ja har man inget som äter yngel har man snart en inavlad fisksoppa. {#lang_emotions_wink}
  • Pinkmoe
    saltabanditen skrev 2010-04-30 18:49:12 följande:
    Ja har man inget som äter yngel har man snart en inavlad fisksoppa.
    de är så alltså? hur ska man få guppysarna att inte yngla av sig hela tiden då?  några går ju bra bara inte MASSA... sen undrar jag vad mer för fiskar man kan ha med guppys :)
Svar på tråden Akvariefråga!!