Ditt bästa recept på chiliconcarne
Vet inte om man kan variera chiliconcarne så mycket, men tänker försöka testa, så kan ni inte ge mig era bästa recept så jag kan göra en supermiddag ikväll
Vet inte om man kan variera chiliconcarne så mycket, men tänker försöka testa, så kan ni inte ge mig era bästa recept så jag kan göra en supermiddag ikväll
Tycker själv att det är svårt att få till chilli con carne från grunden själv, så fuskar med kryddpåsen som går att köpa xD Sen brukar jag tärna en gul lök fint, 1 klyfta vitlök, svartpeppar och chilli explosion kryddan. Har även i mer bönor än vad som rekomenderas.. Nåväl, krydda på du så blir det nog bra =)
Har ett skitgott recept på Chili sin Carne, alltså utan kött, men det borde ju gå att byta ut vegfärsen mot köttfärs om man vill det.
1 påse Blå bands
vegetariska färsås
1 Lök
1 Grön paprika
1 Röd paprika
1 Gul paprika
2 Burkar vita bönor i tomatsås
1 Burk creme fraiche med chili
1 Grönsaksbuljong
3 Tsk Chilipeppar
½ Tsk Svartpeppar
½ Tsk Spiskummin
1 Krm Cayennepeppar
Salt efter smak.
(ca ½ - 1 Tsk)
Skölj paprikorna
Hacka löken
Stek upp detta tills det börjar mjukna
Gör iordning färsåsen enligt beskrivning på påsen.
Paprika, lök, cremefraiche, buljong, kryddor och vita bönor röres ned i såsen.
Smaka av och tillsätt eventuellt mera kryddor efter smak.
---
Det misslyckas ALDRIG.
Brukade skippa paprikan förut, men insett att den ändå gör halva rätten. En gång jag verkligen lyckats är när jag haft färsk chili i.
Jag har ingen vitlök hemma, vad tror ni är det ens värt att testa utan?
Det här receptet är bland det bästa i chiliväg jag ätit. Knepet, enligt mig, är att ha färsk chili och KÖTTBITAR istället för färs.
marianova.com/users/kebabbert/blog/recept-texas-chili-forenklat-recept-pa-varldens-basta-chili
Det här är ett underbart gott recept, lite annorlunda eftersom det innehåller röd vin
CHILI CON CARNE
* stora vita bönor el små, beror på humör (2 burkar, jag brukar ta en av varje)
* 400 g nöt nötfärs
* 1 röd, grön och gul skivad paprika
* 3 skivade lökar o minst 3 vitlöksklyftor
* cayenne
* salt o peppar
* spiskummin
* lite paprikapulver
* oregano
* ca 2 msk tomatpué
* i glas röttvin
* 1 msk grönsaksfond
* 2 burkar hela tomater
Ta fram en stor gryta, gärna gjutjärngryta. Bryn färsen, den får gärna ha lite större bitar, och tillsätt sen lök och paprika. Rör i minst två msk puré och tillsätt kryddor i valfri mängd. Jag tar i rätt rejält. Rör runt o tillsätt tomaterna och buljong samt minst ett glas rött vin. Låt det hela koka ihop med locket på glänt så att vätskan reduceras på låg värme, ca 1-2 timmar. Tillsätt sist avsköljda bönor och rör om försiktigt. Servera med baguette och en grönsallad. Även gott med en klick gräddfil samt majs.
Det receptet vi använder här hemma är väldigt basic.
500g köttfärs
1 ganska stor gullök
1 tetra icas krossade tomater med chili
2burkar heinz vitabönor i tomatsås
salt
cayennepeppar
chilipeppar
paprikapulver
sen är det bara att fräsa köttfärsen och löken och hälla på tomater och bönor och krydda efter smak.
Jag äääälskar chili con carne och att laga mat! Såhär kommer mitt recept:
Jag brukar ha i:
Köttfärs
Gullök
Heinz vita bönor i tomatsås
Krossade tomater
Röd paprika
Tomatpuré
Salt och peppar
Chilisås
Majs
Kan dock inte heller säga några direkta mått då jag alltid höftar jag med.
Men ååååhhh...ja o så heinz vita bönor såklart! Haha!
faktoider.blogspot.com/2010/04/varldens-basta-chili.html kanske? Har inte testat själv dock
Detta använder jag:
Köttfärs
lök
kidneybönor
chilisås
krossade tomater
vitlök
bacon-skuret smått och stekt
creme fraiche
buljong
salt
svartpeppar
chili
Supergott! Har gjort utan bacon men det blir inte lika gott.