• Ajlil

Läkaren säger karpaltunnelsyndrom, någon som fått kortisonspruta??

Har nu gått och haft ont i min handled i ca 3 månader. I går gjorde jag ett återbesök hos läkaren och denna gången säger han Karpaltunnelsyndrom. Fick tyvärr ingen information, han gav mig en kortisonsputa och skrev ut värktabletter. Nu har jag jätte ont efter sprutan, kan knappt röra den utan att det gör ont och det gör ont ändå ut i fingrarna o strålar upp i armbågen. Vilket det gjorde innan också ibland när jag ansträngt mig på jobbet, men jag har inte haft så här ont. ska det verkligen vara så? 

Jag har haft problem med att öppna dörrar, köra rullstolar, hålla tunga saker, köra bil, stödja när man reser sig ur sängen o.s.v. Jag har gått på diklofenak, går hos sjukgymnast och har fått en stödskena men det har inte hjälpt. Så därför ville han testa kortisonet, fick en i axelleden för inte så länge sen och det hjälpte mig där. fick inte så här ont efter den sputan i axeln. 

Det började med ont i handleden (för 3 månader sedan) men efter ett par veckor fick jag ont i axeln, vilket gav mig större problem just då. Nu har molvärk i överarmen ibland och har även börjar känt i armbågen, det kommer från handleden och strålar upp genom musklerna på sidorna av underarmen. Främst vid ansträngning, då jag gör de saker jag beskrev ovan att jag får ont av. Oftast ingen vilovärk, men det händer. Vaknar på morgonen och har ont, men det brukar släppa. 

Läkaren tryckte handflatan ner mot handleden och fingrarna domnade bort inom 5-10 sekunder, därför trodde han att det var karpaltunnel. Själv är jag fortfarande lite undrande... har inte så stort förtroende för den läkaren eftersom han skickade hem min man med brutet båtben i handleden och sa att han kunde jobba. Men han ska tydligen ha jobbat som ortoped så jag blev rekomenderad honom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 12:31
    Ni som fått diagnos karpaltunnel, hur har det varit för er? Tror ni att det kan vara det jag har?

• Svar på tråden Läkaren säger karpaltunnelsyndrom, någon som fått kortisonspruta??
  • Ylwis

om det är kapraltunnel så domnar fingrarna oftast bort och är det hela tiden,kan göra väldigt ont. sök på det och läs om det. jag fick operera mig.

Mamma till Alvyn 051015
  • Sajom

Det gör oftast MER ont i några dagar efter en kortisonspruta. Jag fick en för några år sedan och var helt bra efter en dryg vecka. Tänk bara på att inte anstränga handleden närmsta veckan.

• Ajlil
    Sajom skrev 2010-04-28 12:11:13 följande:
    Det gör oftast MER ont i några dagar efter en kortisonspruta. Jag fick en för några år sedan och var helt bra efter en dryg vecka. Tänk bara på att inte anstränga handleden närmsta veckan.
    Ingen risk att jag anstränger handleden, ALLT jag gör... gör ont!! Har hämtat ut mina värktabletter nu... hoppas på att det ska lindra lite.
  • kaosmaskinen

phalens test och tinels tecken. Googla!

• Ajlil
    kaosmaskinen skrev 2010-04-28 17:44:00 följande:
    phalens test och tinels tecken. Googla!
    När jag googlade på tinels tecken tyckte jag det stämde mer överens eftersom jag ofta vaknar med doningar/stickningar i lill+ringfinger på båda mina händer.
  • grabbarna

läkaren sa till mig att domnar lill och ringfingret är det inte karpaltunneln som är problemet utan i armbågen eller axeln o..tummen och pek däremot är karpaltunneln..har haft båda problemen och märker skillnad väldigt väl själv nu....

du kan ju iofs ha en kombination..jag hade väldigt mkt värk när det vara karpaltunneln men har i princip ingen värk av det hör utan bara domningar och styrkebortfall
  • kath69
    grabbarna skrev 2010-04-30 09:58:04 följande:
    läkaren sa till mig att domnar lill och ringfingret är det inte karpaltunneln som är problemet utan i armbågen eller axeln o..tummen och pek däremot är karpaltunneln..har haft båda problemen och märker skillnad väldigt väl själv nu.... du kan ju iofs ha en kombination..jag hade väldigt mkt värk när det vara karpaltunneln men har i princip ingen värk av det hör utan bara domningar och styrkebortfall
    Håller inte med där. Jag hade en domnad tumme & pekfinger och mitt kom uppe ifrån axeln-armbågen, eller egentligen hela vägen ifrån ryggen. Men det är i princip borta nu, fixade det med magnetterapi. {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Läkaren säger karpaltunnelsyndrom, någon som fått kortisonspruta??