• Anonym (Kris)

350.000 kr

Jag och min sambo har haft otur att få mycket ekonomiska problem, hur det blev såhär är inte relevant. Vi har sammanlagda lån och skulder på cirka 350.000 kr. Vi har inget utav värde, ingen bil eller bostadsrätt eller liknande.
    Vi har nu försökt få ett lån på 350.000 kr för att kunna lösa alla skulder och lån - vi har gjort en snygg budget som visar att vi skulle klara att betala tillbaka lånet på 10 år tack vare alla månadskostnader som vi då skulle bli av med.
    Jag ska börja på gymnasiet i höst, men har just nu vårdnadsbidrag på 3000 kr i månaden och min sambo är heltidsanställd och får ut cirka 23.000 kr i månaden efter skatt.
    Vi har provat alla stora banker såsom Swedbank, Nordea, Handelsbanken, SEB och även småbanker och liknande som Freedom finance och ICA Banken osv. Vi får nej hos alla - är det någon som har ett tips på hur man kan göra för att försöka få ett lån och vart isf?

Finns det fler som suttit i liknande sits - hur löste ni det?

Vill inte ha några moralpredikningar och liknande. Bara råd och tips.

• Svar på tråden 350.000 kr
  • Philippa

Med vilken motivering får ni nej?

Pga för små inkomster? Ska du ta CSN-lån när du börjar studera?

• Anonym

Jag undrar samma som Trollpackan.
    Är det för att du ska plugga?

• Kjell2

Skaffa kreditvärdig medlåntagare eller borgensman
    Låna av någon släktning som i sin tur kan låna av bank

Ni lär ha extremt svårt att få banklån själva om 350 000 kr. Ni har ingen säkerhet, en halvbra inkomst och troligtvis en dålig kredithistoria.

Bankerna ger väldigt sällan blancolån om 350 000 kr till  normalpersoner.

/Kjell

• Anonym (Kris)

Som Kjell säger, vi har en jättedålig kredithistoria och vi har några skulder hos KF, då jag är för ung får jag inte ta något CSN-lån, jag har inte fyllt 20 än. Så jag kommer bara ha studiebidraget. Det känns så jävla orättvist bara - skulle man komma in på någon av dessa banker med en kamera som det står TV3 och lyxfällan på, då skulle det minsann gå bra.

Vi har tyvärr ingen borgensman och ingen släkting som kan/vill låna oss pengar.

• Kjell2
    Anonym (Kris) skrev 2010-04-28 14:05:49 följande:
    Som Kjell säger, vi har en jättedålig kredithistoria och vi har några skulder hos KF, då jag är för ung får jag inte ta något CSN-lån, jag har inte fyllt 20 än. Så jag kommer bara ha studiebidraget. Det känns så jävla orättvist bara - skulle man komma in på någon av dessa banker med en kamera som det står TV3 och lyxfällan på, då skulle det minsann gå bra. Vi har tyvärr ingen borgensman och ingen släkting som kan/vill låna oss pengar.

Ni är rätt rökta. Med skulder hos KFM samt ett behov av 350 000 lär ingen vilja låna ut till er. Ett alternativ är att du också skaffar jobb och sen lever ni extremt snålt under några år och använder allt överskottt till att betala tillbaka.

Annars är nog skuldsanering alternativet.

/Kjell

• Anonym

Vad sägs om att ringa till dem där på tv... Lyxfällan ;)

• Anonym

Eller så begär man personligkonkurs och får leva på existensminimum i typ 7 år och rätta till sitt liv under tiden och aldrig mer belåna sig. Vems är skulden egentligen? Din eller din sambos...? Om det är din sambos så tycker jag att du ska dumpa  denne/ denna...

• Anonym (ee)

men först borde ni ju betala av KF skulden å sen gå tillbanken, sålänge ni har skulder där så kommer de väl alltid blankt säga nej.

• Kjell2
    Anonym skrev 2010-04-28 14:17:11 följande:
    Eller så begär man personligkonkurs och får leva på existensminimum i typ 7 år och rätta till sitt liv under tiden och aldrig mer belåna sig. Vems är skulden egentligen? Din eller din sambos...? Om det är din sambos så tycker jag att du ska dumpa  denne/ denna...
    För att få skulderna avskriva krävs en godkänd skuldsanering och det sker inte med automatik. Finns vilkor som måste uppfyllas.
  • Anonym

Men det är just det som är grejjen med personligkonkurs... att man får skulden struken men i motbetalning bara kan leva på existensminimum i typ flera år.... är det inte så?
    Kolla upp det tycker jag!

• Anonym

Bör kolla upp villkoren... verkligen!

• Anonym

men hur mycket otur kan man ha så att man får skulder på 350.000??? Har ni inte förosakat detta själva?

• Kjell2

TS:
    Om bara skulderna står på en av er kan en idé vara att leva som särbos.

En av er med skulder, kfm, utmätning mm. Den andra med vettig ekonomi. Lite legal gråzon men i alla fall ett alternativ.

/Kjell 

• Philippa

Men om du är under 20 år och ska läsa på gymnasiet är dina föräldrar försörjningsskyldig mot dig....!

• Kjell2
    Anonym skrev 2010-04-28 14:20:28 följande:
    Men det är just det som är grejjen med personligkonkurs... att man får skulden struken men i motbetalning bara kan leva på existensminimum i typ flera år.... är det inte så?Kolla upp det tycker jag!
    Du måste ha fått en godkänd skuldsanering. Det räcker inte med en personlig konkurs.

Ett antal vilkor skall vara uppfyllda för att man ska få skuldsanering och avskrivning av skulderna.
  • Anonym

Personlig konkurs eller ansökan om skuldsanering..

• MickeN1973
    Anonym skrev 2010-04-28 14:20:28 följande:
    Men det är just det som är grejjen med personligkonkurs... att man får skulden struken men i motbetalning bara kan leva på existensminimum i typ flera år.... är det inte så?Kolla upp det tycker jag!
    Yttra dig inte om något du inte vet något om tack
  • MickeN1973
    Anonym (Kris) skrev 2010-04-28 14:05:49 följande:
    Som Kjell säger, vi har en jättedålig kredithistoria och vi har några skulder hos KF, då jag är för ung får jag inte ta något CSN-lån, jag har inte fyllt 20 än. Så jag kommer bara ha studiebidraget. Det känns så jävla orättvist bara - skulle man komma in på någon av dessa banker med en kamera som det står TV3 och lyxfällan på, då skulle det minsann gå bra. Vi har tyvärr ingen borgensman och ingen släkting som kan/vill låna oss pengar.
    Lägg märke till att lyxfällan oftast handlar om att sluta använda så mycket pengar eller att omdisponera medel.

I ert fall har ni inget att omdisponera.
  • BTD

Jag gissar att ni har 350K i lån med en ränta på ca 200%, många smslån mm

Mitt råd till er är att skaffa två fasta jobb, skaffa bostadsrätt och väv in 350K i hypotekslånet, så kan ni lösa alla lån som ligger på 200% i ränta.. 

• Kjell2
    BTD skrev 2010-04-28 18:13:30 följande:
    Jag gissar att ni har 350K i lån med en ränta på ca 200%, många smslån mmMitt råd till er är att skaffa två fasta jobb, skaffa bostadsrätt och väv in 350K i hypotekslånet, så kan ni lösa alla lån som ligger på 200% i ränta.. 
    Tyvär tror ingen bank ger ett hypotekslån på 350 000 kr över bostadens värde till ett par med en inkomstt och betalningsanmärkningar.

Har de en ränta nu på 200% blir räntekostnaden ca 700 000 kr per år. Väldigt få klarar den typen av årlig ränta och då är läget rätt kört.
Svar på tråden 350.000 kr