• Anonym

Gå ner i vikt väldigt fort

Jag behöver gå ner i vikt, eller jaja bli smalare, kalla det vad som. Jag skiter i om vågen står på 70 kg men jag ser ut som jag gör när den står på 55, men det stämmer ju inte.

Jag vet inte vad jag väger, kanske 60-65 kg. Vill ner 5 kg iaf. Vill ner till typ 55 eller så. Har size L just nu och inte i nederkant känns det som. 
    Visst kan man äta nyttigt osv men jag fungerar inte så, jag försöker men jag klarar det inte. Har massor mer problem med min kropp så jag får ont som tusan av att inte småäta (läkarna rekommenderar det med, men visst jag kan ju äta nyttigt). Jag mår dåligt för att jag inte trivs med mig själv. Det beror bara på kasst samhälle och ditte och datten men jag trivs hur som inte och vill ner.
    Jag kan disciplinera mig ett tag, men för mig är det lättare om de tär mycket och kort tid än en del och långtid. Hur många dagar av nästan ingen mat behövs och hur mycket är nästan ingen mat? Bör jag träna samtidigt? Jag vet att det inte är nyttigt för kroppen, men det är inte nyttigt att må som jag gör heller.
    Borde jag äta typ 100-200 kalc per dag iaf? typ hårdbröd och champinjoner på burk? eller ska jag försöka proppa i mig så mycket proteiner jag kan på samma kal?
  • Svar på tråden Gå ner i vikt väldigt fort
  • Guilliotine

Jag är inte expert, men här är mina tips iaf.

För det första, att äta nästan ingenting är inte bra. Visst, du kanske går ner i vikt, men så fort du börjar äta normalt igen så kommer du gå upp allt igen, och det kommer du definitivt inte må bra av.
      Eftersom du gillar att småäta så föreslår jag att du fortsätter med det. =) Ät med ca 3 timmars mellanrum, ät relativt nyttigt, en pyttepotion pasta, en morot, ett knäckebröd, etc. Sen ät ordentlig frukost, rejäl lunch, och middag. Med mellanmål, som sagt. Ät mycket rotfrukter, kyckling, magert kött. Försök även äta fullkornspasta och fullkornsris istället för vanligt. Kalorimängden är ungefär densamma men du blir mätt på mycket mindre, vilket ju är toppen. Du håller dig även mätt längre.

Försök även att hellre äta grönsaker än frukt. Frukt är ändå socker, vilket inte är så bra.

Att äta 100-200 kcal per dag är INTE bra. Som sagt, du kanske går ner i vikt i början, men att leva på så lite är inte hållbart i längden, och förr eller senare kommer du behöva äta normalt igen för att inte svimma hela tiden. Sikta på ca 1000-1200kcal per dag, då kommer du gå ner i bra takt.

För jag antar att du vill ner 5kg och stanna där? Inte gå upp igen? 5kg är inga problem alls, tar en månad, kanske lite mer.

Den här är jättebra: forum.body.se/showthread.php

Som sagt, jag är ingen expert så ingen får hoppa på mig nu eller något. Detta funkar för mig iaf.

• Guilliotine

Juste, träning. Ta en promenad i snabb takt. Eller jogga. Eller styrketräna. All träning är bra och hjälper fettförbränning. Men som sagt, ALL träning är bra. Så om det enda du klarar av är en kvarts promenad per dag så är det toppen. Tänk på att muskler bränner fett, så bygger du muskler så blir det lättare att hålla fettet borta.

• Anonym

Men det är ju precis vad jag inte vill göra. jag klarar inte en månad så och orkar inte räkna kalorier varje dag. Jag mår inte bra av det och trivs inte med det. Jag har försökt massor med gånger. Gällande 1000-1200 kalc så har jag kört med det, klart längre än en månad, ingen större förändring (men visst då vägde jag lite mindre än nu).

Ja visst vill jag hålla det borta men det viktigaste för mig är faktiskt att få bort det för mig just nu.  Jag behöver ha bort det fort. Jag vet att kropen sätter sig på svält osv, men det är vad som fungerar för mig.min kropp brukar inte gå upp det direkt utan ta det i längre lopp och dessutom slutar jag alltid vara så hngrig och sugen när jag gör så...
  • Artep28
    Anonym skrev 2010-04-28 20:02:34 följande:
    Men det är ju precis vad jag inte vill göra. jag klarar inte en månad så och orkar inte räkna kalorier varje dag. Jag mår inte bra av det och trivs inte med det. Jag har försökt massor med gånger. Gällande 1000-1200 kalc så har jag kört med det, klart längre än en månad, ingen större förändring (men visst då vägde jag lite mindre än nu). Ja visst vill jag hålla det borta men det viktigaste för mig är faktiskt att få bort det för mig just nu.  Jag behöver ha bort det fort. Jag vet att kropen sätter sig på svält osv, men det är vad som fungerar för mig.min kropp brukar inte gå upp det direkt utan ta det i längre lopp och dessutom slutar jag alltid vara så hngrig och sugen när jag gör så...
    Forumet som nämns ovan är bra.

Och hur säger jag detta fint? .. om du verkligen har ätit 1000-1200 kcal i över en månad, så borde du åtminstone ha gått ned 3,5-4 kilo. Och detta utan att röra dig ur fläcken. Lägg sedan till vardagsmotionen så borde du ligga högre.

Troligen äter du för mycket. Räkna noggrannare! Och lycka till!
  • N3D

kolla pro ana bloggar eller forum... nu rekommenderar jag inte detta, men om du tar någon snabb diet måste du introducera kroppen för fett, kolhydrater och socket eller ALL mat i princip låååååångsamt. 

men som ovanstående har sagt så träning kombinerat med bra kost är det bästa långsiktiga, men nu ville du ha snabba lösningar. 
    en sak du kan tänka på iaf som är väldigt bra är att en halvera mängden kolhydrater och byta ut mot grönskaser så tjänar du en hel del kalorier på det. 
  • Anonym
    Artep28 skrev 2010-04-28 22:19:37 följande:
    Forumet som nämns ovan är bra. Och hur säger jag detta fint? .. om du verkligen har ätit 1000-1200 kcal i över en månad, så borde du åtminstone ha gått ned 3,5-4 kilo. Och detta utan att röra dig ur fläcken. Lägg sedan till vardagsmotionen så borde du ligga högre. Troligen äter du för mycket. Räkna noggrannare! Och lycka till!
    Jag åt mellan 900-1400 klac per dag, men ammade.
    Ja det är väl yttligare en fråga, jag vet att man itne ska amma när man bantar, men hur långtid efter kan man göra det? (eller hur långt tid tar det innan kroppen börjar kasta ut gifterna?
    Men det var mer än en månad jag höll på, snarare 2-4. Min make var imponerad att inget hände, inte jag.  Vardagsmotionen var då cykling llite under 1 mil x 5 dagar i veckan och någon springtur då och då.
    Jag har astma (som blivit mycket värre) så just nu rör jag mig allt för lite. Jag vet att det blir värre av det vilket jag ska försöka göra något åt. Men all cykling är för tillfället borta (bor längre bort nu) för att jag mår för kasst av den. Sprignenen är den som jag ska ta tillbaka, 2-4 gånger i veckan gissar jag (satsar väl på ca varannan dag). 
    Men just nu är det nu jag vill ner av vissa onämda orsaker.
  • Anonym

Fine, jag testar en månad, start tomorrow. Mina uträkningar ger 1289.4552 efter bortagning av de 500 kalc. kan de stämma? 

Kan jag amma med de siffrorna?  Jag ammar inte så mycket så det bör inte påverka jätte mycket i tillförsel. 1-2 gånger per dag oftast.
    Jag räknade med multiplikator på 1.3, det bör väl vara rimligt?
    För visst är cm = längd i cm och vikt = vikten man vill ha?
  • Anonym
    ND3 skrev 2010-04-28 22:24:58 följande:
    kolla pro ana bloggar eller forum... nu rekommenderar jag inte detta, men om du tar någon snabb diet måste du introducera kroppen för fett, kolhydrater och socket eller ALL mat i princip låååååångsamt.  men som ovanstående har sagt så träning kombinerat med bra kost är det bästa långsiktiga, men nu ville du ha snabba lösningar.  en sak du kan tänka på iaf som är väldigt bra är att en halvera mängden kolhydrater och byta ut mot grönskaser så tjänar du en hel del kalorier på det. 
    Brist på kolhydrater gör väl en dummare? Inte riktigt den effekt jag vill ha precis i mitt uppsatsskrivande ;) I det enklare att offra en vecka än en månad.
    Men se inlägget ovan
Svar på tråden Gå ner i vikt väldigt fort