• Giraff

Potta eller toaletten till snart 7 månaders?

Vår son är snart 7 månader och har börjat bajsa på toaletten - jag tänkte aldrig på det här med EC, utan det bara blev så. Det började med att han helst bajsade på skötbordet, utan blöja och då var det ju inte ett så långt steg att sätta honom på toaletten istället (jag sitter bakom och håller i alltså). 

Funderar på om vi ska börja sätta honom på potta istället, eller om det bara är ett onödigt steg när han är såhär liten? Vad tycker ni är för- och nackdelar med potta respektive toaletten? 
  • Svar på tråden Potta eller toaletten till snart 7 månaders?
  • kixan

Potta måste tömmas och rengöras, det slipper man med toa. När min var liten kissade hon på pottan, men skulle hon bajsa tog jag henne till toan och det lärde hon sig snabbt själv också, mycket praktiskt. Toaring däremot är inte så dumt, så slipper man sitta och hålla i så mycket.

• Kryssarinnan

En fördel med potta kan vara att den kan stå framme i det rum man är i så att det går snabbare och enklare när barnet behöver kissa (t.ex. i sovrummet på natten). Så blir det inte ett så himla stort ståhej med att gå på toa varje gång. Små barn dricker ju väldigt mycket (även om ditt barn väl börjar äta allt mer mat nu) och då blir det många kisstillfällen per dag.

• Giraff

Tack för bra tips båda två!

Jag är som sagt helt ny på det här, men när nu bajsandet går så bra finns det ju ingen anledning att inte försöka pricka in kisset också. 
    Det är ju faktiskt rätt häftigt det här! 
  • Kryssarinnan

p.s. Med det sagt så är det så att vi hemma använder en kombination av att hålla över handfat, sitta på potta och att hålla över en diskbalja (pojkar kan ju kissa lite oförutsägbart). Kan nog vara skönare att hållas i famnen än att sitta på hård och kall potta, speciellt om bebisen är nyvaken. Toa använder vi bara ibland, pga hur det ser ut hemma hos oss. Lycka till!

• Infina

Jag rekommenderar potta, eftersom det är en kille.
    Min dotter kisade och bajsade jag på toa, men efter att pojkbebisen hade lackerat väggarna ovanför badkar och bakom toa och handfat så började vi med potta.

Han accepterade den direkt, det har hänt flera gånger att han inte vill resa sig när han kissat klart, han har med sitt kropps-språk sagt: -Låt mig sitta och jag har turligt nog lyssnat för varje gång det har hänt så har han haft bajs på gång.

Pottan följer med när vi åker bort med, ibland har han kissat sittandes på pottan i bagaget på bilen.

Han är lite över 5 månader och har använt pottan i ca 2 månader.

• PetraMunchen

Vi hade mest potta för jag är för fet för att sitta bakom på toa.  Numer är pottan bra på så sätt att han enkelt kan sätta sig själv när det är dags. Han är nu 22 månader.

Vi har en toaring numera också och han vet hur man använder den med, men då måste vi ju hjälpa till att komma upp. Är vi på resa tar vi vad vi har. En gammal kesoburk funkar ju också om det så ska vara... smidigt med en kille.

Vi börja med han när han var 2 månader och i höst ska vi få nummer 2, troligt en tjej. Ska bli intressant att se hur pass man fixar det med 2 barn. Men till dess vill jag ha första helt blöjfri, han kan ju själv och går själv om han är naken utan blöja men vi har varit lite för slöa för att ta sista steget och ta bort blöjan jämt när han har kläder på.

• Mamma till V och E

Vi har en kille och kör enbart toaletten. I stugan där vi har utedass använder vi dock av bekvämlighetsskäl potta.

Till toaletten har vi en barnsits som underlättar (han har fått likadana av sina mor- och farföräldrar att ha hemma hos dem). Är vi borta någonannanstans håller vi honom bara och ger stöd på vanliga toalettsitsen, fungerar super. Och ingen äcklig potta att tömma och göra rent.

• lovie

vi använder toaletten. Jag tänkte att pottan kändes lite onödig eftersom man då ska vänja henne vid det för att sen avvänja henne vid pottan. Liten toaring är superpraktiskt :) men jag sitter inte bakom, jag håller i hennes händer o sitter framför henne så att hon ser mig o blir mer avslappnad. Sjunger lite att hon ska kissa o bajsa och då går det jättebra. Hon har väl använt toaletten nu i lite över en månad, känns så skönt för man slipper bajsblöjorna och hon är gladare också :)

• Giraff

Jag tänkte ta och komma med en liten uppdatering, eftersom det gått 2 1/2 månad sen jag startade tråden! 

Här hemma har vi bara använt toaletten, det har gått jättebra. Jag köpte iofs en potta också, men den har vi inte haft anledning att använda här hemma.

När vi varit på besök hos familj och bekanta har vi också använt toaletten, och sonen har utan problem både bajsat och kissat på främmande toaletter!

Förra veckan var vi på landet, med utedass - så då blev det pottan! Inga problem det heller. Så skönt!

Håller med om att det är skönt att slippa bajsblöjor.  

Svar på tråden Potta eller toaletten till snart 7 månaders?