Inlägg från: annama |Visa alla inlägg
  • annama

    Den här boken är så fruktansvärt dålig att jag blir förbannad!?!

    Har precis läst ut Denise Rudbergs bok Väninnan. Älskar chic lit och gillar Denises mysiga blogg, så trodde jag skulle få en en avkopplande och underhållande lässtund.
    Men vad #%&!* hände på förlaget när de bestämde sig för att ge ut detta missfoster till bok???
    Ska inte fördjupa mig i intrigen som jag tycker är en parodi på chic lit (OBS! Spoiler! olycklig tjock tjej Kristina med mycket pengar på banken skiljer sig från sin man, går ner i vikt av bara farten, blir snygg och smal, hittar attraktiv lägenhet  och träffar mannen i sitt liv som också han är snygg och rik. Ka-bing, happy end) - men OK, ser man det som en modern saga så kan jag svälja det.
    Men språket!!! Först skäms jag, sedan blir jag irriterad och till sist rent ut sagt förbannad.
    Korta meningar som radas på varandra, märkliga stavfel (genomgående stavas mamma och pappa med stor bokstav, Mamma och Pappa), konstiga uttryck i helt fel sammanhang (i en sexscen kan beskrivs hjältinnans bröst som "mjölkstinna och runda" och nej, hon ammade inte).
    Fixering vid ytterst konstiga detaljer "För säkerhets skull tapetserade hon sitsen med ett lager papper innan hon satte sig ner. Eftersom det var så mycket papper i toaletten lät det ingenting när hon kissade".

    Stycket "Helena hade ljusblåa, asexuella Pradakläder som var skurna långt upp i halsen. Hon vara raka motsatsen till Eva och Kristina som istället såg ut som ett par tjejer som bejakade sin sexualitet. Och det utan att verka billiga" fick mig skämmas så jag rös.
    Liksom "bakom disken stod en fet, otrevlig servitris i fyrtioårsåldern". Varför viktigt att skriva fet?

    Kan hålla på länge till.... Väldigt glad att jag bara betalade 10 kronor på Myrorna före denna smörja.

  • Svar på tråden Den här boken är så fruktansvärt dålig att jag blir förbannad!?!
  • annama
    Hannasan skrev 2010-04-28 21:01:36 följande:
     Själv kan jag inte med Denise Ruberg alls. Läste någon av hennes böcker med kväljningar (Och man kan ju inte sluta läsa heller det är som en trafikolycka ).

    Exakt som en trafikolycka eller som att lukta på en burk surströmming - man vill sluta utsätta sig för det hemska, men det går inte!
  • annama

    Det värsta är att att hon verkar vara en så trevlig och rak tjej och bloggen kan blixtra till och vara både vass och underhållande mellan varven. Så vad händer egentligen när författar-Denise plockar upp pennan?? Kanske vinner hon på att byta genre? *fåfänga förhoppningar*

Svar på tråden Den här boken är så fruktansvärt dålig att jag blir förbannad!?!