Förskolebyte
Min fråga gäller det faktum att dottern (3 år till sommaren) efter sommaren ska genomföra sitt tredje förskolebyte på tre år. Hennes första år på förskolan (hon började när hon var 1,5) gick hon på en och samma förskola. Därefter flyttade vi till en ny stad och erbjöds då en förskola en bit bort. Nu har vi fått erbjudande om en förskola i närheten av vår bostad och har tackat ja till den platsen (gäller från och med höstterminen 2010). Dottern kommer alltså att hinna gå ca 6 månader på sin nuvarande förskola innan det är dags för henne att byta, igen. Tilläggas bör också att dottern får ett syskon under sommaren och ska alltså i samma veva som detta inskolas på ny förskola med ny personal, nya barn och nya förutsättningar (15 timmar/vecka).
Med denna information som bakgrund undrar jag hur vi som föräldrar bäst förbereder dottern för bytet? Hon har varit till den nya förskolan tillsamans med mig och tittat och vi har berättat att hon ska byta till hösten. De två första inskolningarna har varit väldigt smärtfria, dottern beskrivs som ett "dagisbarn" som verkligen gillar konceptet förskola, och så vill vi att det ska fortsätta.
Tacksam för svar!