• Åsa31

Barnens ytterkläder och torkskåp

Jag är lite fundersam när det gäller skötselråden som finns i barnens ytterkläder. Det står inget i dem angående torkskåp.I Reimats bulleribång overall finns den en symbol som betyder att den tål torktumling i lägre temperatur. Vad jag vet så finns det ingen symbol för just torkskåp.
    Anledningen till att jag frågar detta är att på dagiset där min son går "bränner de på" alla ytterkläder i torkskåpet på högvärme. Jag har sagt till dem att inte köra några av min son kläder i torkskåpet. I min som Pop jacka har tillverkaren satt en JÄTTE lapp i jackan där det står att den inte får köras i torkskåp eller torktumlare.
    Min son har även en billigare bävernylonoverall (som han har hemma och åker traktor i). I den står det att den inte får torktumlas.
    Jag tolkar detta som att det igentligen inte är lämpligt att köra overaller och dyligt i torkskåp...Hur gör ni?
    Åsa

• Svar på tråden Barnens ytterkläder och torkskåp
  • norgesessan

jag menar att det står i sonens vinterskor at dom inte ska stå i torkskåp.....sånna i bävernylon.....jag tror det vattenavvisande matrialet forsvinner.....

• Vilhelmina

Som jag förstår det är det plagets impregnering, eventuella andningsmöjligheter och varmhållningsförmåga som tar stryk av torkskåps-torkning (och även av ett antal tvättar i maskin). Om du inte hittar plagg utan torkskåpsrestriktioner och inte vill a´tt funktioner går förlorade se till att barnet har två overaller på dagis: ett för förmiddag och ett för eftermiddag. För min del har jag helt struntat i torkskrestriktionerna: jag tycker inte att dagispersonalen ska behöva hålla reda på vilka overaller som j´kan och inte kan torkas. Dessutom uppskattar jag att de är ute både förmiddag och eftermiddag, och då vill jag ju att mina barn ska ha torra kläder på sig iallafall när de går ut.

• Åsa31

Vilhelmina
    Min fråga var ju om torktumblingsrestriktioner går att översätta till torkskåp.Finns,vad jag vet, ingen symbol för torkskåp.
    Om personalen har dåligt minne kan man alltid sätta upp en enkel lapp på torkskåpet.
    Ang. ute fm och e.m...Köper man som jag, reima, så är dem torrr på em! Jag tvingade personalen att känna på overallen idag. När jag kom tänkte de slänga i den i torkskåpet, trots att den var torr inuti!!!!
    Personalen är ju trots allt högskoleutbildad!
    Åsa

Svar på tråden Barnens ytterkläder och torkskåp