• Vidarchefar

Erfarenheter av HAB i Uddevalla?

Hej!

Vår son väntar just nu på att få en remiss med diagnosen autism skickad till habilitering i Uddevalla. Är det någon här som har erfarenhet av stället?

Finns det några specialdagis, eller dagis med möjligheter till bra resurs i samma trakter? Vi ska flytta till Munkedal utanför Uddevalla. Det planerades i samma veva vi började misstänka den här diagnosen, så vi är rätt okunniga...

• Svar på tråden Erfarenheter av HAB i Uddevalla?
  • Vidarchefar

Jag bumpar...

...och passar på att fråga: Vi har planerat att flytta till Munkedal, men fick häromdagen rådet av en släkting som också har ett barn med autism att överge planen och istället flytta till Uddevalla.

Enligt vederbörande skulle Munkedal vara uselt att bo i vad gällde resurser till autistiska barn. Någon som vet mer?

• Vidarchefar

Jag fortsätter prata för mig själv. Är det någon som vet om något som liknar nedanstående finns i trakterna av Munkedal? Västkusten? Göteborg? Jag betalar precis vad det kan tänkas kosta att få all hjälp vi kan... om jag så måste råna någon.

www.tbatranaren.se/

np: Dead And Living
  • broglo

Hej! Jag arbetar med barn med funktionshinder och är relativt säker på att du genom habiliteringen i Uddevalla (eller annan habilitering i Västra Götalandsregionen om ni skulle flytta någon annan stans) kommer att bli erbjuden intensivbehandling på beteendeterapeutisk grund (alltså motsvarande det som du skickade länk om). 

Här är länk från projektrapporten som skrevs då man i projektform tog fram ett koncept för denna behandlingsform inom Habiliteringen i VGR (så kan du läsa ungefär hur det genomförs här, även om det kanske har förändrats något sedan rapporten skrevs). http://www.vgregion.se/upload/HoH/Hab/utv-forskn/proj-rapp/implementering-intensivinlarn-autism-buh-projrapp-habgb-090901.pdf
    Min rekommendation är att du också är öppen för andra typer av insatser, och prövar er fram vad som passar just ditt barn och er familj. Denna modell passar en del men inte alla.
  • Wilda77

har haft Uddevalla Hab när vi bodde på Orust, men inboxa mig gärna istället så kan vi prata mer där!

• Vidarchefar

broglo:

Vilket sammanträffande. Den här tråden hade varit inaktiv så länge att jag hade hunnit glömma den - och då tipsar du mig om en sammanfattning jag hade hittat tidigare under dagen.

Vi är öppna för ALLT som kan tänkas hjälpa våra barn - men alla har vi naturligtvis olika preferenser och olika personligheter. Då passar också olika sorters behandlingar bäst för familjerna. Jag har hittills inte stött på någon av de mest populära metoderna som jag har läst om och direkt ogillat i alla fall. Men IBT är det som har känts som mest troligt att fungera på just våra barn, så det får nog bli det vi försöker med först (och förhoppningsvis sist), fast komplementerat med annat.

wilda77:

Sagt och gjort!

Now playing: The Devil's Blood
  • Mildamatilda

Funderade bara på om Hab verkligen sätter sådana diagnoser... men det kanske dom gör? Jag är inte så kunnig i området... Hoppas det gått bra för er i alla fall.

• Annanas11

Hej!
    Här har du en familj som tillhör HAB i Uddevalla. Vi bor norr om M-dal och tillhör då team 3 på HAB. Har mest träffat sjukgymnast, peddagog, specialpedagog och kurator än, men jag är suuuuper nöjd. Första gången jag träffade dem grät jag av lättnad när jag gick därifrån. Det kändes som om de skulle kunna hjälpa mig/min son genom så mkt kaos. Min son är bara 10 månader och har diagnoserna CP och svår epilepsi. Jag har ingen större erfarenhet av Autism vs Hab dock. Men det kanske det blir framöver :/
    Såg att det var ett tag sedan du funderade på att flytta och först frågade här. Hur har dte gör er?

• Vidarchefar

Annanas11:

Halloj! Glädjande att höra att du fick ett positivt intryck av HAB. Positivt också att ni har en så tidig kontakt som med en tio månader gammal (liten) pojk. Stort lycka till framöver!

Vi bor numera i Munkedal och har träffat HAB två gånger. Bara information av olika slag än så länge, men hittills känns det tyvärr inte som att vi på något sätt är övertygade om att detta kommer att bli skitbra. Allting är enormt luddigt och svaren är mest av "vi får se vad vi kan göra"-karaktär.

• Annanas11
    Vidarchefar skrev 2010-08-19 09:41:55 följande:
    Annanas11:

Halloj! Glädjande att höra att du fick ett positivt intryck av HAB. Positivt också att ni har en så tidig kontakt som med en tio månader gammal (liten) pojk. Stort lycka till framöver!

Vi bor numera i Munkedal och har träffat HAB två gånger. Bara information av olika slag än så länge, men hittills känns det tyvärr inte som att vi på något sätt är övertygade om att detta kommer att bli skitbra. Allting är enormt luddigt och svaren är mest av "vi får se vad vi kan göra"-karaktär.
    Oj vad tråkigt att du känner så.  Säg till att du ska ha raka svar, det har du rätt till. Har hittills mest kontakt med sjukgymnast o kurator, men det blir mer inom pedagogik/specialpedagogik. Det jag är lite fundersam över är att vi skulle få börja i en grupp med bad, med andra barn. Det har jag inte hört så mkt om än... men å andra sidan har vi knappt haft tid ändå. Varit mkt sjukt här :/
    Vi blev ihopkopplade med Hab ännu tidigare än 10 mån faktiskt. N blev sjuk i ep redan när han var 3 dagar och i utredningen som följde tillsammans med behandling upptäcktes en hjärnskada. Så vi visste ju tidigt och kunde därför oxå få starta upp allt tidigt. Det är jag så glad över.
    Jag hoppas att kontakten blir bättre med Hab för er, att det händer lite mer, annars tycker jag att du ska säga till. De kan säkert fixa om du vill ha det på något särskilt vis. Antar att du går på team 3 ?!?
    Lycka till!
  • Annanas11
    Vidarchefar skrev 2010-08-19 09:41:55 följande:
    Annanas11:

Hur har det förresten gått med barnomsorgen för er? Fått hjälp?
  • Vidarchefar

Annanas11: Hur har det gått för er son?

I fall någon annan som kommer att "hamna" på samma ställe ville jag bara uppdatera tråden med att förklara att vi är väldigt nöjda och glada över det bemötande och den hjälp som vi har fått hittills av HAB i Uddevalla. Det har varit till stor hjälp.

Angående barnomsorgen går båda våra barn på förskola, 24 timmar i veckan, med varsin resurs.

Svar på tråden Erfarenheter av HAB i Uddevalla?