Inlägg från: ashera |Visa alla inlägg
  • ashera

Leksaker

Givetvis får mina barn leka med precis vad de vill, bilar och dockor, tåg och my little pony, gosedjur, lego, byggsatser, klossar, barbie, hello kitty... jag behöver nog inte rabbla mer. Har en pojke och en flicka.

Varför ska föräldrar lägga sig i vad barnen tycker om och inte tycker om, så länge de inte kan skada sig på sakerna? Ge leksaker i alla kategorier och låt dem välja själva! Annars kan jag nog slå vad om att de pojkar som vägras dockor hemma säkert hittas lätt i dockvrån på dagis. Klart man blir mest nyfiken på saker som man inte får leka med hemma!

• ashera

Lite intressant ang rosa och blå färg:

illvet.se/fraga-oss/varfor-ar-blatt-en-pojkfarg

"Färgen blå används ofta i Mellanöstern på dörrar, pärlor och amuletter, eftersom den anses avvärja ont – till exempel ”det onda ögat”, som kan drabba på grund av avundsjuka och ondska. Samma tankegång ligger troligen bakom användandet av blå kläder till pojkar i Väst. Tidigare använde man nämligen blått till pojkar, för att blått är himlens och därmed Guds färg. Blått skyddade mot ondska, som i synnerhet små pojkar kunde råka ut för – pojkar betraktades som värdefullare och mer betydelsefulla än flickor. I vissa länder i Mellanöstern anses pojkar än i dag vara viktigare än flickor, och för att skydda småpojkar mot onda blickar klär man ofta dem i flickkläder."

Blått för pojkar är alltså för att pojkar var viktigare. Eftersom vi inte anser så längre (hoppas jag) så kan man väl dra slutsatsen att alla färger är för alla?

• ashera
    adrift skrev 2010-05-02 21:00:32 följande:
    Ablan: det är en flickleksak helt enkelt. tycker det bara är så. jag anser ju inget sker med min son bara för jag INTE låter honom leka med dem. konsekvenser enligt MIN mening som jag sett är att dem kan bli gnälliga mm.
    Så du skulle inte heller låta en dotter leka med dockor eftersom barn kan bli gnälliga då? Båda mina är gnälliga ibland, och båda leker med dockor ibland (flicka och pojke). Konstigt att jag aldrig satt det i samband, men det är ju självklart att det beror på dockorna. Ska genast bränna dem på bål eller något. Så kanske jag slipper lite gnäll?
  • ashera
    adrift skrev 2010-05-02 21:31:35 följande:
    Jo det e ju flickleksak och ser du en lite gnälligare flicka så är det mer accepterat (enligt min mening). men om en pojke leker med dockor anser jag att det är mer risk för dem blir gnälligare pga dessa leksaker. jag vet ju inte vrf dina barn är gnälliga eller inte, men jag tycker detta påverkar de barn jag sett. MIN ÅSIKT !
    Varför mer accepterat om en flicka gnäller? Och vadå acceptera? Gnäller de så gnäller de,  inte så mycket man kan göra. Vad ska du göra om din pojke gnäller även om han aldrig får peta på en docka? Du kommer inte acceptera det, men vad ska du göra då?
  • ashera
    adrift skrev 2010-05-02 21:45:10 följande:
    Ja gnäller de så gnäller de, men jag tycker jag kan minska detta genom att inte köpa dockor till min son. klar than kommer gnälla det vet jag ju, då får jag ju ta det då, för finns ju olika anledningar till varför dem är gnälliga. och skulle det vara för han itne får en docka så får det vara så, för docka får han inte.
    Mina har gnällt om allt möjligt, men aldrig någonsin om dockor hittills.

Och varför, om nu en docka skulle göra ditt barn gnälligt, skulle det vara värre än något annat gnäll? Dock-gnäll eller orkar-inte-gå-gnäll eller jag-är-trött-gnäll eller jag-vill-ha-den-leksaken-som-ett-annat-barn-har-gnäll eller maten-är-inte-god-gnäll eller jag-VILL-gnäll eller bil-gnäll (finns dock-gnäll så...)

Berätta gärna varför just det gnället skulle vara värre än ett annat gnäll, och på vilket sätt en docka gör barnet mer gnälligt än andra saker gör.
  • ashera
    adrift skrev 2010-05-06 17:31:24 följande:
    min fråga var ju egentligen om det verkligen bara var jag som tyckte som jag tycker. har ju pratat med andra människor i min omgivning om detta oxå, plus dessa tidningar som skrivit om detta.
    Och vad har du kommit fram till?
    I den här tråden är väl du den enda med den åsikten. Drar du någon slutsats av det?
Svar på tråden Leksaker