• Grönögat

VAB när förskolan är stängd?

Idag och i morgon är förskolan stängd, sonen skulle ha varit hos sin farmor men han har blivit smittad av mig med halsont - hur blir det nu, kan jag ta ut VAB trots att förskolan är stängd? I såna fall; skriver de under på det då?

• Svar på tråden VAB när förskolan är stängd?
  • malincha

Jag vet inte säkert. Men rent spontant känns det ju som om du kunde ta ut VAB. Du är ju trots allt hemma pga Vård Av Barn oavsett om dagis är stängt eller ej.

• Marleen

jag har där emot för mig att de får man inte lov att göra.. ring FK kundtjänst o kolla för säkerhetsskull...

• Philippa

JA, du kan vabba ändå! Skriv under övriga upplysningar vad som hänt... inga problem!

• Grönögat

Allright! Tack för svaren! Känns ju lite som att man försöker fuska för hur "lägligt" är det inte att sonen blir sjuk just idag? *pinsamt*

• 3 barns mor

så hrä står det på fks hemsida

Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd.

så kolla med dom efter som han är sjuk. så kanske det går.

• Sippan 81

du hade kunnat vabba om farmorn som skulle haft sonen när förskolan var stängd var/är sjuk

• gambia90

jag har fått godkänt flera gånger då jag varit tvungen att vabba fastän förskolan varit stängd pga studiedag etc.

• Kodia

Det skall gå om du skriver att barnet skulle ha varit hos farmor, men att hon inte kunda ta emot honom för att han var sjuk.

• Dixy

Om det var meningen att han skulle vara hos sin farmor - dvs du skulle ha jobbat, men att det nu inte går, så kan du få ta ut VAB.

• Dixy

Du fyller bara i på VAB blanketten att det skulle vara stängt. De kan ju så klart inte intyga om en dag barnet inte skulle varit där. Har gjort så här flera gången då dottern inte har dagmamma på måndagar, och det varit planerat att någon annan skulle sett efter henne., men hon sedan har blivit sjuk och fått vara hemma med mig i stället.

• Gladskit

Så var det för oss i höstas när förskolan var stängd. De fyllde i pappret och skrev att det var stängt ena datumet bara men FK ifrågasatte aldrig det. Jag har ju som förälder rent praktiskt varit hemma för vård av barn eftersom barnet var sjukt så det borde inte vara några problem.

Svar på tråden VAB när förskolan är stängd?