• heter

När släpper ägget i förhållande till test?

Jag brukar få positivt i flera dagar i sträck på ägglossningsstickor men jag undrar när ägget släpper i förhållande till det? Vi säger att jag har positivt måndag, tisdag och onsdag morgon men sen på torsdag är det inte positivt längre, betyder det att ägget släppte mellan onsdag och torsdag morgon då?

• Svar på tråden När släpper ägget i förhållande till test?
  • Trollmamma till 4

På din beskriving så borde ägget släppa nångång på torsdag ev fredag..

Har du alltid så många dagars stegring å hur lång cykel har du?

Har det lyckats nu???
  • heter

Jag har ofta runt 5 dagars stegring. Menscykeln är allt från 34-45 dagar oftast. Släpper ägget alltså minst 24 timmar efter sista dagens stegring? 24-48 timmar efter sista stegringen?

• Trollmamma till 4

5 dagar? Oj{#lang_emotions_surprised}

Har du tagit ÄLprov hos läkaren? 5 dagars stegring å oregelbunden mens kan tyda på oregelbunden Äl/dålig Äl eller tyvärr ingen Äl alls men det behöver inte vara så..

Har ni försökt länge?

Har det lyckats nu???
  • heter
    Trollmamma till 4 skrev 2010-04-29 09:50:43 följande:
    5 dagar? OjHar du tagit ÄLprov hos läkaren? 5 dagars stegring å oregelbunden mens kan tyda på oregelbunden Äl/dålig Äl eller tyvärr ingen Äl alls men det behöver inte vara så..Har ni försökt länge?
    Har inte fått ta ett älprov men när jag var där sist trodde han att ett ägg skulle släppa snart. Men om vi säger att ett ägg skulle ha släppt när släpper det då i förhållande till den sista dagens stegring?
  • Ladycocos

Jag har fått lära mig att det är 24-36 timmar efter första riktiga stegringen. Din läkare borde göra ett VUL för att se hur stora blåsorna är. För om jag minns rätt så ska de släppa vid ca 20 mm...

• tulpanflickan

Ägget släpper 24-36 timmar efter den FÖRSTA riktiga stegringen. Man ska inte fortsätta testa efter första stegringen och kan man inte låta bli (är själv testmissbrukare ) ska man inte fästa någon vikt vid resultatet. Det är den FÖRSTA stegringen som räknas!

Lycka till!

• Trollmamma till 4

Ägglossning kan ske inom några timmar också så man ska inte lita på just 24-48 timmar..

En äb kan lossna allt från ca 18-26 mm

Har det lyckats nu???
  • Cakan5

När jag skulle testa med stickor inför mitt förra FET ville RMC att jag bara skulle gå på morgonurinen. Jag fick inget omslag på fredagen med kände i hela kroppen att runt lunch hade det stegrats och testade och fick omslag, kollade även lördag morgon och fick omslag då med (detta omslag räknade RMC på) sen på söndag morgon var det inget omslag.

Om jag endast  hade kollat morgonurin så hade det bara varit  lördag som hade fått  omslag. Sen satte de in ägget på tisdagen  (2-dagars odlat) och detta kändes för sent. Men de går bara efter sin mall inte på ngt sätt enligt individen. De vet väl vad de gör men det kändes sent, och det tog inte.

Tulpanflickan: Menar du att ägget släppte ca 24h efter fredag lunch alltså efter första stegringen? Jag blir osäker på hur det funkar.

• Hjartesjalen

Agget lossnar har jag fatt lara mig allt mellan 12-24 tim efter stegringen, det sags ju att det inte brukar "overleva" mer an runt 24 tim.

Jag har testat stickorna o e mitt i en kur nu, o jag har haft stegring i 2 dagar, men att det e forsta dagen som raknas vet jag inte, har itne hort det forut, jag kollar ocksa min temp o jag tror inte agget lossnat annu efterom jag inte fatt en uppsving i tempen.

• tulpanflickan
    Cakan5 skrev 2010-04-30 20:48:05 följande:
    När jag skulle testa med stickor inför mitt förra FET ville RMC att jag bara skulle gå på morgonurinen. Jag fick inget omslag på fredagen med kände i hela kroppen att runt lunch hade det stegrats och testade och fick omslag, kollade även lördag morgon och fick omslag då med (detta omslag räknade RMC på) sen på söndag morgon var det inget omslag. Om jag endast  hade kollat morgonurin så hade det bara varit  lördag som hade fått  omslag. Sen satte de in ägget på tisdagen  (2-dagars odlat) och detta kändes för sent. Men de går bara efter sin mall inte på ngt sätt enligt individen. De vet väl vad de gör men det kändes sent, och det tog inte. Tulpanflickan: Menar du att ägget släppte ca 24h efter fredag lunch alltså efter första stegringen? Jag blir osäker på hur det funkar.
    Så har de sagt till mig på min klinik! Bara första stegringen räknas, lh hormonet kan finnas kvar i kroppen ett tag efter stegring. Men sen är det klart att om någons ägg släpper efter 24 timmar så kommer kanske ingen mer stergrin på stickan medans någon annans ägg släpper efter 36 timmar och då kan stegring fortfarande påvisas. Detta är emellertid inte så viktigt när man har sex på naturlig väg, då spermierna kan överleva i flera dagar. Däremot när man insemineras så lever spermierna bara i 24 timmar och då är det viktigt att man blir inseminerd inom ramen av 24-36 timmar.
Svar på tråden När släpper ägget i förhållande till test?