Cakan5 skrev 2010-04-30 20:48:05 följande:
När jag skulle testa med stickor inför mitt förra FET ville RMC att jag bara skulle gå på morgonurinen. Jag fick inget omslag på fredagen med kände i hela kroppen att runt lunch hade det stegrats och testade och fick omslag, kollade även lördag morgon och fick omslag då med (detta omslag räknade RMC på) sen på söndag morgon var det inget omslag. Om jag endast hade kollat morgonurin så hade det bara varit lördag som hade fått omslag. Sen satte de in ägget på tisdagen (2-dagars odlat) och detta kändes för sent. Men de går bara efter sin mall inte på ngt sätt enligt individen. De vet väl vad de gör men det kändes sent, och det tog inte. Tulpanflickan: Menar du att ägget släppte ca 24h efter fredag lunch alltså efter första stegringen? Jag blir osäker på hur det funkar.
Så har de sagt till mig på min klinik! Bara första stegringen räknas, lh hormonet kan finnas kvar i kroppen ett tag efter stegring. Men sen är det klart att om någons ägg släpper efter 24 timmar så kommer kanske ingen mer stergrin på stickan medans någon annans ägg släpper efter 36 timmar och då kan stegring fortfarande påvisas. Detta är emellertid inte så viktigt när man har sex på naturlig väg, då spermierna kan överleva i flera dagar. Däremot när man insemineras så lever spermierna bara i 24 timmar och då är det viktigt att man blir inseminerd inom ramen av 24-36 timmar.