• heter

När släpper ägget i förhållande till test?

Jag brukar få positivt i flera dagar i sträck på ägglossningsstickor men jag undrar när ägget släpper i förhållande till det? Vi säger att jag har positivt måndag, tisdag och onsdag morgon men sen på torsdag är det inte positivt längre, betyder det att ägget släppte mellan onsdag och torsdag morgon då?

• Svar på tråden När släpper ägget i förhållande till test?
  • heter

Jag har ofta runt 5 dagars stegring. Menscykeln är allt från 34-45 dagar oftast. Släpper ägget alltså minst 24 timmar efter sista dagens stegring? 24-48 timmar efter sista stegringen?

• heter
    Trollmamma till 4 skrev 2010-04-29 09:50:43 följande:
    5 dagar? OjHar du tagit ÄLprov hos läkaren? 5 dagars stegring å oregelbunden mens kan tyda på oregelbunden Äl/dålig Äl eller tyvärr ingen Äl alls men det behöver inte vara så..Har ni försökt länge?
    Har inte fått ta ett älprov men när jag var där sist trodde han att ett ägg skulle släppa snart. Men om vi säger att ett ägg skulle ha släppt när släpper det då i förhållande till den sista dagens stegring?
  • heter

Jag blir förvirrad av alla svar. Jag har alltid stegring (med digitala tester) i flera dagar. Sist hade jag stegring i fem dagar i rad och två dagar in på stegringen sa min gyn att ett ägg säkert släpper snart. Stegringen höll i sig två dagar till efter gynbesöket också men när det släppte fattar jag fortfarande inte. Det kan ju inte ha släppt efter första dagens stegring då iaf vad jag fattar? Jag brukar räkna ut mensen från första dagen utan stegring igen och då brukar den komma 14-17 dagar efter det och jag tänker att ägget släpper efter sista stegringen då för annars skulle jag ju ha en lutealfas på upp till 20-22 dagar och det låter väl fel?

• heter
    Momalicious skrev 2010-05-02 13:59:39 följande:
    Det står på förpackningen. Oftast brukar det vara mellan 24-48 timmar tills ägget släpper när man får positivt. Så här funkade det för mig iaf: Fick utslag på ÄL på torsdag och fredag, på lördag hade jag ÄL alltså negativt test.
    Men det stämmer ju inte om man har stegring i 5-6 dagar som jag kan ha. Isf betyder det att ägget släpper först när man får negativt test igen? Om jag har stegring måndag-fredag t ex så släpper inte ägget förrän på lördag eller senast söndag i så fall?
  • heter
    Mamma till W skrev 2010-05-02 17:02:20 följande:
    Jag har haft ägglossning när testet visar negativt. Så har jag stegring säg 3-4e och negativt 5e så har jag ägglossning den 5e! =)
    Det måste ju vara så för mig med. Nu har jag läst i min kalender och även de gånger som jag har haft äl i 7 dagar så har min mens kommit 14-17 dagar efter sista dagen. Det borde ju rimligtvis betyda att ägget släpper första "negativa" dagen? Annars skulle jag ju ha en lutealfas på upp till 24 dagar och det verkar ju inte alls rimligt. Men jag vet inte hur det förklarar att jag ser på cb att jag har/ska ha äl i en veckas tid...?
  • heter

Jag tror det börjar klarna lite. Kan vi sammanfatta det så här? Om jag har stegring måndag morgon till fredag morgon men inte på lördag så betyder det att äl är på gång hela veckan men att det inte har släppt förrän tidigast under natten till fredag (och det kan fortfarande visa positivt på morgonen då???) och senast lördagkväll ungefär? Kanske tom under söndagen? Och om det är som min beskrivning ovan så är jag som mest fertil när då?

• heter

Fast vänta... om jag får negativt på lördagen så måste det ju redan ha släppt mellan fredag och lördag morgon? Eller? Jag blir knäpp på det här! Varför vill jag alltid förstå allt in i minsta detalj??

• heter

Jag pratade mot mig själv där ser jag. Kontentan av det hela blir alltså att om sista stegringsdagen är på fredag morgon (testar bara på morgonen) så kan ägget släppa allt från under fredagen ända till söndag som senaste dag? Och det är kört för en fullträff vilken dag då som senast, på söndagen?

• heter
    tulpanflickan skrev 2010-05-04 07:11:39 följande:
    Det vanligaste ÄR att ägget släpper efter 24-36 timmar efter första stegringen. Om du fortsätter få stegring i flera dagar - tycker jag du ska rådfråga din gynmottagning. 'Lycka till!
    Det har jag gjort och han gör ivf men han kunde inte förklara varför.
  • heter
    MD77 skrev 2010-05-21 18:52:31 följande:
    Jag undrade samma sak och fick förklarat för mig att vid första positiva äl test så släpper ägget inom 48 timmar.
    Undrar hur det stämmer för sådana som mig som har positiva test i upp till en vecka? Varför skulle det visa positivt i 5-6 dagar efter att det ska ha släppt? Verkar konstigt men jag säger inte att du har fel, jag bara undrar hur det stämmer in på mig.
  • heter
    isisisis skrev 2010-05-21 21:03:45 följande:
    VARNING!!!!! Testen passar inte för alla! Mina äggsläpper innan stegring. Bäst för mig är att kolla när jag har fertilt sekret helt enkelt,har förlorat många månader på tester. Har även en kamrat som gick för inseminering i Köpenhamn.Hon skulle komma samma dag som hon fick stegring,men även om det ska visa äggsläpp inom 48 tim så hade alltid henes ägg redan släppt.
    Äckelvarning men jag har alltid undrat när sekretet kommer i förhållande till äl. Ibland kan jag få det en dag och sen ha positiva test i låt oss säga 5 dagar efter och ibland får jag sekretet efter att testet visat positivt i flera dager eller sista dagen på positiv sticka.
Svar på tråden När släpper ägget i förhållande till test?