• singelmamman84

Att flytta utomlands

Min dotter är 10år. Hon har hela tiden bott med mig, men jag o fadern har ändå gemensam vårdnad.
    Saken är den att han hamnade på fel spår efter vi separerade när dottern var liten och han började tyvärr med droger.
    Nu har jag hittat kärleken i England.
    Och saken är den att jag o dotter vill flytta till honom.
    ´Men det är mkt frågor man vill ha svar på.

Om han inte godkänner flytten hur går man tillväga då?
    om han godkänner vilket papper ska han fylla i ?
    Får man fortfarande underhållsbidrag när man flyttat till annat land?

vore tacksam om någon som hade lite koll på läget kunde skriva någon rad!
    tack.

• Svar på tråden Att flytta utomlands
  • prinsessa

sitter ungerfar i samma situation fast lite varre ;) jag har en dotter pa 3 ar, en fungerande delad vardnad med hennes pappa, hittat karleken pa irland och vill nu flytta dit eftersom det jag inte trivs har for 5 ore och att det inte finns na jobb till varken honom eller mig har..

jag tror att det lattaste for dig vore om du tog kontakt med familjeratten, dom vet nog vart du ska vanda dig..
  • Koffie

Om pappan inte godkänner flytten så kan du ansöka om tillstånd att flytta genom svensk domstol. Ta hjälp av en kunnig internationell familjerättsadvokat! (se listor på t ex www.saknadebarn.org eller www.reunite.org )
    Vanliga familjerättsadvokater har inte tillräckligt bra koll på det internationella regelverket och knepen som finns att ta till.

Om han godkänner, så räcker det faktiskt med att han skriver under ett dokument som du själv totar ihop om att ni flyttar - men jag skulle hellre rekommendera att den här internationella familjerättsadvokaten åtminstone har tittat igenom pappret först.
    Underhållsbidrag ska du fortfarande ha, vad jag vet. Blir dock lite osäker på om underhållsbidraget är något som kräver att man är skriven i landet. Om det är så, så kan du ta upp frågan i England när du blir utskriven ur Sveriges försäkringssystem. Utomlands regleras sånt ofta genom juridiska avtal - och då kanske du får gå till domstol med frågan. Du skulle kunna ta upp det i Sverige också och avtala om underhåll (fråga din advokat!!) - och då ska det gälla i England också.

• Black roses
    Koffie skrev 2010-05-07 15:53:23 följande:
    Om pappan inte godkänner flytten så kan du ansöka om tillstånd att flytta genom svensk domstol. Ta hjälp av en kunnig internationell familjerättsadvokat! (se listor på t ex www.saknadebarn.org eller www.reunite.org ) Vanliga familjerättsadvokater har inte tillräckligt bra koll på det internationella regelverket och knepen som finns att ta till. Om han godkänner, så räcker det faktiskt med att han skriver under ett dokument som du själv totar ihop om att ni flyttar - men jag skulle hellre rekommendera att den här internationella familjerättsadvokaten åtminstone har tittat igenom pappret först. Underhållsbidrag ska du fortfarande ha, vad jag vet. Blir dock lite osäker på om underhållsbidraget är något som kräver att man är skriven i landet. Om det är så, så kan du ta upp frågan i England när du blir utskriven ur Sveriges försäkringssystem. Utomlands regleras sånt ofta genom juridiska avtal - och då kanske du får gå till domstol med frågan. Du skulle kunna ta upp det i Sverige också och avtala om underhåll (fråga din advokat!!) - och då ska det gälla i England också.
    Vad det gäller underhållsbiten, så får du både underhåll och barnbidrag i england , det tar dock ett halvår ca att komma in i systemet, så det är ungefär så länge som du får vänta på pengarna.. Du får dock retroaktivt från den dagen du sökte, OM du inte uppburit samma från sverige.. SÅ mitt råd är, för att undvika tjafs, meddela då fk, om att det datumet upphör dina anspråk på barnbidrag och underhåll.. Samma datumet söker du sen från england.. (Du kan då ta det datumet du lämnade sverige, det är oftast enklast..)

Mvh M G
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
Svar på tråden Att flytta utomlands