Hur länge håller oliver i öppnad burk ??
Och NEJ det står inte på den...............
Och NEJ det står inte på den...............
Det undrar jag med.
INGEN som vet av alla allvetande braiga människor här ??
Brukar vara typ en vecka, men jag har dem alltid längre...bryr mig aldrig om sånt...jag bara äter
Oj, så kort. Jag trodde de höll minst en månad eftersom de ligger i en lag. :-O
Jag har oxå funderat på samma sak. Hmm..
näe oliver är dåliga luktar dom illa och det brukar flyta otrevliga små saker i lagen, så länge de luktar frächt och ser bra ut kan man äta dom.
Annras kan man ju provsmaka lite och smakar dom illa är det bara att spotta ut och kasta burken.
Själv brukar jag ha oliver öpnnade i ca 1mån..för sen är dom slut Men de håller läänge
Ett bra tips för att få dem att hålla så länge som möjligt, är att inte fiska upp dem med fingrarna. Man har alltid lite smuts och bakterier som förkortar hållbarheten. Vi fick en fjantig olivsked i present, men den har visat sig vara riktigt praktisk.
oliver äter jag tills det flyter snusk i inläggningsvattnet...
ibland känns dom mjuka och svampiga, då är det dags att begrava dom.
Titta och smaka helt enkelt!
Precis... sked att ta ur dom med är BRA!
Sen... lukta och smaka...
Flyter det saker i är dom deffenitivt för gamla
En 3-4 veckor kanske...
Vanliga pimientooliver i glasburk som jag har i maten (oliv- och vitlöksspäckad fläskkarré - jättegott) klarar sig ett antal månader... De kan bli lite svampiga med tiden, men är helt OK ändå.
Är det "ätoliver" så håller de några veckor och smakar fortfarande bra. Fast om det är en konservburk ska man aldrig förvara dem kvar i burken, utan flytta över dem i något annat typ plastbytta eller glasburk.
Tack för alla svar !!
Detta hittade jag på ICA´s hemsida !
Fråga:
Hur länge håller sig oliver efter att burken har öppnats?
Svar:
Oliver i burk är en steril produkt, men när förpackningen öppnas är oliverna mycket känsliga för att kontamineras, smittas, med bakterier från omgivningen. Hållbarheten i öppnad förpackning är mycket beroende av hur oliverna förvaras och hanteras. Använd endast helt rena bestick för att ta upp oliver ur burken - inte fingrarna. Häll heller inte tillbaka upptagna oliver i burken och se till att vätskan i burken täcker oliverna. Förvara öppnad burk i kylen med lock på. Oliver med konserveringsmedel har lite längre hållbarhet.
Åt oliver från en burk jag öppnade 6 veckor sen tidigare idag, mår fint :) men som folk skriver, det är ingen höjdare att peta ner fingrar i burken, ju tidigare det kommer bakterier i spadet ju fortare växer det till nivåer som kan göra en illamående och rännskitig ^_^