• Gaytjej

Hur var din andra förlossning jämfört med din första?

Vänder mig till er som fött minst två gånger, vaginalt eller med akutsnitt.

Var er andra förlossning smidigare eller besvärligare än er första? Utgå ifrån dig själv när du skattar din förlossning som mer eller mindre smidig/besvärlig.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur var din andra förlossning jämfört med din första?
  • Teskedsmamman

Satte smidigare... men fan vet om det var så smidigt... första vaginala förlossningen var 113 timmar lång, slutade med tång..

Andra vaginala var mindre än 3 timmar lång och jag hann inte med någonting!!

3 killar & pojke v25 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • lövet2

Första och andra förlossningen var nästan exakt likadana egentligen. Skillnaden var att vid den första kom jag helt oförberedd och vid den andra hade jag lärt mig psykoprofylax. Därför var den första förlossningen en mardröm och den andra en dröm ...

• Juhanna

Andra var ju betydligt smidigare än första. Första tog 48 timmar från första värk och andra tog 1½ timme.

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • LillaFlingan

har fött 2 barn,bägge vaginalt.
    och förlossningarna tog faktiskt exakt lika lång tid..
    dock blev jag igångsatt med 1a pga preeklampsi och förlossningen var överförjävlig..hade krystvärkar i 3timmar! förlorade dessutom 2l blod då moderkakan tog över 30min på sig att släppa..och hade ont ont ont därnere under de 2 första veckorna..
    låg dock mest med pinvärkar och började inte öppna mig ordentligt förrän ajg fick edan.. hade värkstimulerande dropp hela tiden..

2a startade spontant.. 3v före utsatt datum :) gissa om jag var GLAD!
    hade krystvärkar i 10-15min.. han föddes fram på 2-3st krystvärkar ;)
    vattnet gick på söndagen.. värkarna kom igång ordentligt på måndagen vid 16.. vid 19 var jag öppen 3cm.. vid 21.30 var jag öppen 4-5cm.. fick eda vid 21..
    fick sen värkstimulerande dropp då värkarna stannade av efter edan vid kl 22..
    kl 01.05 föddes han!:)
    förlorade bara 500ml blod tack vare massor med livmoderssammandragande medicin då moderkakan tog 45min på sig att släppa.. och släppte inte förräns uskan tryckte ner knytnäven i magen på mig och ja va gjorde hon.. knådade runt eller nåt.. ;)

men hela upplevelsen var heelt annorlunda med 2a barnet.. känner mig så Stolt över mig själv! det gick så väldans mycket bättre! (fick gå på samtal innan pga stor rädsla inför förlossningen och smärtan och ev blodförlust)..

• mi07va

Min andra förlossningen var MYCKET smidigare {#lang_emotions_laughing} Den första tog 26 timmar från första värk med lustgas och Epidural.
    Den andra (för 2 månader sedan) tog 2 timmar och 20 min från första värken, hann inte med någon form av smärtlindring och jag sprack inget {#lang_emotions_sealed}, en dröm förlossning!!

Freja 070402 Maddox 100216
  • Kazeer

Innan jag (eventuellt) röstar, ska båda förlossningarna ha varit vaginala eller ska båda ha varit akutsnitt för att jämförelsen ska kunna göras? Eller kan det vara en av varje?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Åzzy

Tyckte 1a var bättre, tog 5 timmar, hann med epidural.

2a tog 54min, tappade kontrollen helt, hann inte med någon smärtlindring alls.

Mådde dock bättre efter nr 2 mycket piggare.

• snillis

Smidigare med den betydelsen att det gick mycket snabbare.
    Men eftersom jag var helt utan smärtlindring andra gången så gjorde det såklart mycket ondare.........

• Ruggugglan

Den andra förlossningen var smidigare trots att den första var lätt. Jag blev igångsatt båda gångerna.

Nr 1: v. 38+2, igångsatt runt lunch pga för lite fostervatten. Använde mig av TENS som smärtlindring. Behövde aldrig värkstimulerande dropp. Förlossningen tog ca. 9 timmar. 20 minuters krystvärkar. Var helt slut efter förlossningen och fick hjälp upp till toaletten.

Nr 2: v. 38+0, igångsatt pga havandeskapsförgiftning kl. 10.30. Fick genast värkar som kom varannan minut och höll i 1-2 minuter. Efter två timmar säger barnmorskan att jag kan avlsuta det eftersom jag är helt slut. Först vill jag inte, men till slut ger jag upp. Det gör för ont! Pinvärkar?! Kunde tydligen hålla på hur länge som helst. Men innan barnmorskan kom tillbaks känner jag att jag är tvungen att krysta. Sambon springer efter henne. Hon känner på mig och de rusar in mig på förlossningssalen eftersom barnet var på väg ut. Tre krystvärkar och sonen var ute kl. 13.45. Efteråt var jag som speedad. Mådde hur bra som helst.

• Shtatzënë

Första startade söndag kl 8 på morgonen och sonen kom onsdag kl 15
    Andra startade torsdag kl 12 och hon var ute 16 så tja... MYYYYCKET lättare

• Tinnys

2an var smidigare och lättare än 1an, men 3an var fruktansvärd.

• Ocean WoW
    Teskedsmamman skrev 2010-04-29 21:04:07 följande:
    Satte smidigare... men fan vet om det var så smidigt... första vaginala förlossningen var 113 timmar lång, slutade med tång..Andra vaginala var mindre än 3 timmar lång och jag hann inte med någonting!!
    113 timmar? 113 timmar!!! Nästan 5 dygn... Har du en förlossingsberättelse man kan få läsa?
  • IsabelleLi

Fött 2 barn vaginalt, varav det första i säte.

Med första barnet hade jag lätt molvärk i ryggslutet då och då från midnatt till kl 9 på morgonen. Inte så kraftigt att jag sov dåligt, men jag vaknade till av det emellanåt. Kl 9 gick vattnet, och strax efter kom värkarna igång. En timme senare åkte vi mot sjukhuset, skrevs in 10.30 och var då redan fullt öppen. Vid undersökningen konstaterade BM att barnet låg i säte, helt oväntat! Det blev lite kaotiskt minst sagt... men när jag fick krystvärkar så beslutades det att vi skulle försöka genomföra vaginal förlossning, men vara beredda på urakut snitt. Narkospersonal fanns i rummet då, men de gick ut i korridoren sen, allt gick jättebra{#lang_emotions_smile}  Kl 11.24 låg bebisen på min mage.
    Med andra barnet vaknade jag av vattenavgång halv fyra på morgonen, hade inte känt nåt alls innan. En timme senare åkte vi till sjukhuset och skrevs in kl 5, var då öppen 7 cm. kl 6.04 var föddes han {#lang_emotions_smile}
    Min andra förlossning var i och för sig lugnare än min första eftersom han låg med huvudet ner. Inget kaos med narkospersonal cirklande runt mig eller snack om snitt. MEN förlossning nr 2 var helt klart smärtsammare än den första! Ett hårt huvud som trycker på gör ONT på ett annat sätt än när en mjuk rumpa trycker på.
  • Gaytjej
    Kazeer skrev 2010-04-30 08:15:30 följande:
    Innan jag (eventuellt) röstar, ska båda förlossningarna ha varit vaginala eller ska båda ha varit akutsnitt för att jämförelsen ska kunna göras? Eller kan det vara en av varje?
    Jag tänkte alla förlossningar som inte var planerade kejsarsnitt, så rösta gärna om du vill!
  • Lull

Första var en normal förlossning med ca 13 timmar allt som allt.

Andra startade med lite vatten 10 dagar för tidigt. 6 timmar från vattnet men regelbudet värkarbete var bara på 1 timme. En riktig drömförlossning som knappt gjorde ont.

Väntar min tredje nu och är i v. 38 och är riktig nyfiken på hur det kommer gå denna gång. Någon som har erfarenhet av en tredje förlossning?

• Ragnar

Den var ganska lik den första förutom att allt gick fortare. Första tog 6 timmar från första värken och andra tog 3 timmar och 20 minuter från att jag vaknade och misstänkte att något var på gång. Han knappt med själv kändes det som.

• annca

Mer eller mindre likandan, förutom att de redan när vi kom in till BB betämde att jag skulle akutsnittas dagen efter och stoppade upp värkarna. Så andra var pss smidigare än första, för jag behövde inet ens försöka...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Kazeer

Min andra förlossning var mycket smidigare.

Första förlossningen var en igångsättning med gel på omogen tapp i vecka 36+1 (sonen föddes två dygn senare). På det hela taget var det en jättebra förlossning, trots fyra timmar med krystvärkar och avslutningen med sugklocka samt manuell placentalösning på op, och jag är väldigt nöjd med hela förloppet. Det var inte alls så hemskt och jobbigt att föda barn som jag trodde det skulle vara.

Andra förlossningen var ett (halv)akut kejsarsnitt i vecka 35+3. Det gick inte att göra en igångsättning, eftersom bebisen låg på tvären och gick inte att vända rätt. Allting var så mycket smidigare, eftersom jag slapp värkarbete och det var mycket lättare att planera barnvakt för storebror.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Twilight

Besvärligare, ondare och segare

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • MumOfThree

Förste var smidigare, han föddes på ett par timmar och kroppen var hel efter,normalstort barn.klart det gjorde ont och var jobbigt men jämnför man om när 2an kom till värlend var d lätt som en plätt.
    2an kom till världen med igångsättning i v 43 och efter den fl så tror jag bestämt det räcker med mina 2 underbara ungar=)

Svar på tråden Hur var din andra förlossning jämfört med din första?