• Gloxi

Ngn annan som försökt i 1 år!

3way skrev 2010-05-28 10:06:44 följande:
    Har 5 dagar kvar tills jag är på dag 30 i cykeln men de har bara hänbt en gång i mtt liv att jag har fått mens på dag 30, den brukar hamna runt dag 45. Om vi inte lyckas nu så har vi föröskt i 1,5år och  de börjar nästan kännas hopplöst.  För bara någon vecka sedan trodde jag att de största felen låg på mig för att vi inte kunde få barn, men har nu använ ÄL-test och jag har ju faktiskt ÄL. Just nu tror jag bollen ligger hos min pojkvän som jag börjar bli lite trött på. Jag anstänger mig verkligen till att leva sunt. Inte druckit alkohol på 3 veckor och  trappat ner med rökandet. Min pojkvän dricker just nu flera flak med öl i veckan som han tycker är så gott på sommaren. Jag har tjatat på honom om den här ölen sen 1år tillbaka att jag tycker inte de är bra att han dricker så mycket.  De skadar ju honom på insidan.   Kanske de är så att hans spermier tagit stryk. Under ett år nu har jag skrivit upp exakt hur mycket han dricker. Han ligger på 3,6 stark öl varje dag, året om.  de är en hel del va?
    Hej! Jag är ledsen för att behöva skriva det, men det låter som att din pojkvän har problem med alkohol. Hans konsumtion är alldeles för hög för att falla inom den "normala" till och med i Danmark där jag bor. Här rekommenderar de inte att män dricker mer än 21 glas vin/mellanöl i veckan. Helst skall man dricka mindre. De svenska rekommendationerna är säkert bra mycket mindre. Vad säger han när du tar upp öldrickandet med honom? Om han nu gillar ölsmaken, så kanske han kan gå över till lätt- eller folköl?

Försök att sluta röka helt, om du kan så gör du allt för att maxa dina chanser. Antar att du ändå har tänkt att sluta när du blir gravid, så då är det lika bra att ha gjort det innan.

Vi har försökt 1 år och har gjort 1 insemination, som lyckades. Graviditeten slutade dock i MA i förra veckan, så nu är vi på minus i avvaktan på mens. Förhoppningsvis kommer den igång hyfsat snart, så vi kan göra en ny insemination i sommar. Men, tills dess prövar vi själva.

Jag önskar er alla lycka till med barnaalstrandet och hoppas på vi blir föräldrar nästa år! {#lang_emotions_smile}
  • Gloxi
    Nalli3 skrev 2010-05-31 19:31:33 följande:
    Då har min efterlängtade mens börjat kom i lördags kväll men enligt Cura kliniken så om den komme efter 12 på dagen så ska man räkna från dagen efter. Så idag måndag har jag då haft den i 2 dagar och imorgon börjar jag mina injectioner av menopur. Ringde dem idag och berättade om mensen och fick reda på exakt hur jag skulle göra.. Men känns ändå så rörigt i huvudet så får nog ringa dem en gång till imorgon så att jag är helt säker på det.... Sen har vi bokat in ultraljud måndag 7/6 då vi ska se hur allt går och om vi behöver ändra på något... Hoppas verkligen att allt ser bra ut då... Men man får ta en dag i taget och hålla alla fingrar och tår.... =)
    Vad skönt att komma igång med behandlingen! Är det IVF ni skall göra? Menar du att de inte gör ultraljud och visar dig hur du skall ta sprutan? På min klinik är det noga med hur stor äggblåsan är när man kör igång med hormonerna. Jag tog också Menopur. Lycka till! Hoppas ni lyckas! {#lang_emotions_smile}
  • Gloxi
    Nalli3 skrev 2010-05-31 21:46:08 följande:
    Hej ja det är IVF vi ska göra.. Vi gjorde ett ultraljud innan vi började behandlingen där dem kunde se att jag hade många äggblåser och det såg jätte bra ut. Vi fick ett informations möte där dem gick igenom det och så och om man ville så kunde dem visa en också när det blev dax. Men på deras hemsida finns det en jätte bra video som visar hur man gör och hur man sätter den... Jag har erfarenhet av att sätta sprutan det är inte de, utan jag vill vara helt hundar på hur jag ska blanda exakt så det inte blir fel dos... Hur gick det för dig då med Menopur? Skrev ett forum för ett tag sedan men det var bara en som svarade att hon hade använt menopur verkar inte vara så vanligt....
    Hej! Ok, då förstår jag. Hur det gick beror nog på hur man ser det. {#lang_emotions_smile} Jag fick minimidosen på 75 IE, inga biverkningar, men det var troligtvis bara en äggblåsa som hann med ÄL. Blev ju gravid, men det slutade ju illa som jag har gnällt om.. {#lang_emotions_smile}

Jag har nog inte sett ditt forum. Började ju först med behandling i slutet av mars. I Danmark där jag bor, förskriver de Menopur för det är billigast. Tyckte inte själv att jag tillhörde målgruppen för jag har regelbunden ÄL. Det skall bli spännande att se om de ökar dosen vid nästa insemination. Jag vill gärna ha tvillingar (men blir otroligt lycklig bara jag får en unge), så det gör ju inte mig någonting om det blir fler än en äggblåsa. Vilken dos skall du ta?
  • Gloxi
    Nalli3 skrev 2010-06-01 14:49:30 följande:

Miss Cph:  Jag ska ta 112,5 IU.  Jag har också regelbunden ÄL men pratade med en annan som försökt men misslyckat men när hon gick över till menopur så blev hon gravid. Som jag har förstått det så är menopur för de som redan har många många äggblåsor. Det blir förre ägg men de blir mognare eller något sånt... Men man kan alltid hoppas att det händer en själv på första..

Men du hade inga biverkningar alls då? Hoppas jag inte heller får det men o andra sidan så är det verkligen värt det om det resulterar i ett possitivt svar....

Det var tråkigt att det slutade illa för dig tror inte riktigt att jag har hängt med där? Har varit lite slarvig med att skriva och hänga med här sista tiden.... (har haft så mycket i huvudet själv)

Jag har för mig att det står på FASS att Menopur är till kvinnor i menopausen (namnet påminner ju om det också.{#lang_emotions_smile}), så jag var lite skeptisk när jag fick det. Heh heh.. Men, det du skriver låter väldigt bra, så jag kör på den förklaringen istället. {#lang_emotions_smile}

Nej, otroligt nog! Jag påverkas inte så lätt av hormoner. Har inte PMS och så. Absolut!

Jag har gjort en insemination där jag tog Menopur innan och blev gravid. Men, vid första rutin ultraljudet i v. 8+0, upptäckte de att embryot hade dött i v. 5. {#lang_emotions_cry} De skrapade mig dagen efter, vilket var för 2 veckor sedan. Vi kan först gå igång med nästa försök när jag haft en mens, men vi provar själva tills dess för här skall inga ev. ägglossningar gå till spillo.{#lang_emotions_smile} Håller tummarna för er! Berätta gärna hur det går!

Skåne01: Hur har det gått för dig? Hoppas att din mens har lyst med sin frånvaro.
  • Gloxi
    Nalli3 skrev 2010-06-01 20:49:52 följande:
    Miss Cph: Ush verkligen tråkigt att höra.. {#lang_emotions_frown} Ja jag hoppas att det går bra. Men det är ju självklart att jag kommer berätta hur det går...
    Men ska ta första injektionen ikväll vid 11 tiden, känns lite pirrigt men får hoppas att jag inte heller får några biverkningar..

Jag håller verkligen alla fingrar och tår för er... Kan alltid hoppas på att ni fixar det själva men chanserna för de är ju ganska små eftersom vi sökt hjälpt men man ska aldrig ge upp hoppet... =)
    Det går säkert jättebra! Man blir ju lätt mörkrädd när man läser bipacksedeln, men det är bara en lite del som får biverkningar..{#lang_emotions_smile}

Tackar och jag för er! Vi sökte hjälp ganska snabbt pga vår ålder och de hittade inga fel på oss. Därför känner jag att vi har en chans att fixa det själva. {#lang_emotions_smile} Jag skall nog prova akupunktur trots min nålskräck. Det verkar som vissa har blivit hjälpta av det.

Lycka till nu med behandlingen! Vad spännande! {#lang_emotions_smile}
  • Gloxi

skåne01: Jättetråkigt att höra, men alltid något att mensen åtminstone är regelbunden. Lättare att pricka in ÄL då..Glad Håller tummar och tår för att det blir 15:e gången gillt!Glad

Hej Lotten01,
    Jobbigt värre när det inte tar sig. Folsyra är bra för fostret och ökar inte fertiliteten, vad jag vet. Vissa hävdar att man får starkare ägglossning med rosenrot. Skall dock bara ätas fram till ÄL, då det inte är bra för fostret.

Ni kanske skall kolla upp er? Det kan vara en täppt äggledare eller något som spökar. När en av mina kompisar snittades med sin första unge, upptäckte de att det bara var den ena äggledaren som funkade. De åtgärdade detta. Nu blev hon gravid trots det, men alla har inte sådan tur..

Lycka till och sommarkramar härifrån Cool

• Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-03 14:14:01 följande:
    Miss Cph: Tack för råden Vi ska kolla upp det till hösten. Tänkte ge det en sista period med att testa "huskurer" också. Det är säkert ngt fel... men då får vi fixa det Just nu sticker jag huvudet i sanden och testar annat ...  Tack  och lycka till ni med!!
    Det var så lite så. Jag kan inte så mycket om huskurer. Testade rosenrot månaden innan min insemination och tyckte att jag fick större lust. Vi misstänker att jag blev gravid, men det slutade i ett tidigt mf i så fall för mensen kom.

Det behöver inte vara något som är fel! Vissa får ju försöka lite längre tid för att få sitt andra barn. Och det första med för den delen..Glad

Kom på en grej till, som nog har större chanser än pillrena. Akupunktur. Funderar själv på det, men väntar tills min cykel kommit igång igen (fick MA för drygt 2 veckor sedan).

Tack tack och hoppas vi båda har glada nyheter snart!
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-03 18:10:51 följande:
    Beklagar ma, det måste kännas skit!! Denna orättvisa

Akupunktur säger du... finns det akupunktörer med inriktningar? Eller kan man gå till vilken som helst och förklara behovet?

Klart, det ska eka på tråden med goda nyheter! Hos oss alla
    Tack! Det var inte kul, men det positiva är att nu vet jag att jag kan bli gravid iaf.

Ja, det finns sådana som gör olika typer av fertilitetsinriktade behandlingar. Googla på akupunktur + fertilitet och din hemstad. Annars har jag sett trådar här på FL, som behandlar ämnet.

Japp! Glad
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-03 18:56:34 följande:
    Ja just det. Det kan du ju Det måste vara en sten som fallit... Jag ( o säkert många andra) går här o är ganska säker på att jag är "trasig".
    Jo, men det dog pga kromosomavvikelser, så mina ägg kan ju ha taskig kvalitet. Äggkvaliteten ser man tydligen först när de har plockat ut dem. Men, vi försöker med insemination ett par gånger till och sedan får det bli IVF.

Tänk inte så! Det kan lika gärna vara din sambos säd eller så hittar de inga fel. Ibland tar det lite längre tid.
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-03 22:19:32 följande:
    Ler så tacksamt för uppmuntran! Trist det där med kromosonavvikelser... Är detta något som måste gälla alla ens ägg då? Eller kan det bara varit ett ägg som det var fel på? Förlåt om det är en opassande fråga. Säg till om jag klampar över. Jag tycker iaf vansinnigt synd om dig! Vilken himla ...ja jag vet inte vad jag ska kalla det!! Skit iaf.

massor m kramar
    Det är lugnt. Frågar man inte, så får man inget veta..Glad Jag kan inte så mycket om ämnet, men har hört att man kan ha dålig kvalitet på äggen. Min äggkvalitet har inte blivit testad (vet inte om man kan göra det utan IVF), så jag vet inte hur den är. När det blir kromosomavvikelser så kan det lika gärna vara spermien, som är defekt, eller något annat som går fel vid delningen. Bara för att det har gått så här en gång, behöver det absolut inte bli så vid nästa graviditet.

Det är ganska vanligt med kromosomavvikelser vid min ålder, men många får ju friska barn, så jag misströstar inte än. Jag blev ju trots allt gravid vid första inseminationen och det skulle jag ju inte heller ha blivit med tanke på min ålder...

Massor med kramar tillbaka! Glad
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-04 09:00:14 följande:
    Det låter ju lovande, att det inte måste vara så.  Nej, misströsta inte! Det kommer man ingen vart med! O det låter ju som du har goda ods. Gravid vid 1a inseminationen! Det är ju bra, det kommer nog bli bra dät här till slut.
    Kram
    Oddsen kunde ha varit värre..Glad Ja, där fick läkarna och statistiken en knäpp på näsan.. Glad

Idag är jag skitglad! Testade negativt, så nu är hcg:n borta efter missfallet. När jag ändå var igång, gjorde jag ett ÄL-test också, som blev positivt. Verkar som kroppen börjar repa sig och att det finns hopp om mens om någon vecka. Glad Om inte annat så kan jag göra gravtest och lita på resultatet ifall mensen dröjer.

Det gör det absolut för oss båda!

Kram kram
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-04 11:51:35 följande:
    idag kom den nya laddningen från billigatest...suck vad jag är trött på detta. Tänk att man från början tyckte det va kul o spännande att göra bebis... Jaja, nu är jag iaf laddad för ett kvartal till.
    Hoppas det blir denna gången!
    Kör hårt! Håller tummar och tår!!
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-04 12:41:13 följande:
    Ja o nu ska du fortsätta knäppa dem på näsan!!

Är det inte ofta så att man har lättare att bli gravid efter mf? Att kroppen är "inställd" o redo för en grav? Eller är det ytterligare en myt?? Jag har 4 (olika nära) bekanta) som alla försökte mellan 1,5-4 år. Alla fick mf/ma när det till slut plussat, men sedan blev alla gravida igen 2-3 mån efter... Där har vi goda odds...
    Hoppas det! Men, känner att förväntningarna har trissats upp vad gäller nästa insemination. Det är inte säkert att den lyckas och då blir man nog extra besviken i och med att den första lyckades.. Nåja, den dagen den sorgen..

Det har jag också hört, men läkaren (dock en allmän läkare, så vet inte hur kunnig hon är i ämnet) sade till mig att vissa hävdar att det tar längre tid att bli gravid igen efter ett mf. Vet inte vad som gäller, men det låter ju mycket hoppfullt med dina bekanta. Det var glädjande!
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-04 12:54:36 följande:
    Tack och visst. Men när jag fick paketet idag var det som om luften rann ur mig. JAG ORKAR INTE! jag tycker det är så jäkla orättvist!! Tusan också, andra kan ju få till det hur lätt som helst! Jag vill ju så gärna... Varför ska jag behöva hålla på med dessa eviga stavar o stickor o sex utan lust o hostmedicin (jamen herregud!!) o div piller osv Jag vill ju bara ha en bebis. Det är för tusan det vi är gjorda för att producera! Jag är totalt misslyckad som kvinna, fru och mamma.

Sådär, nu har jag kräkt av mig, ska ta mig i kragen, muntra upp mig, kissa på en äl-sticka och se jävligt glad ut. Här ska det göras bebisar
    Jag vet! Är bitter på folk, som blir gravida hur lätt som helst.

Ta en paus från testandet om du känner att du behöver det. Jag sket i att göra gravtest nu i veckan för jag kännde att jag inte orkade. Men, imorse hade jag lust att kolla hcg:n.

Du är INTE misslyckad som kvinna m m. Bort med de tankarna direkt!! Fertilitetsproblem (ni kanske inte ens har problem. ni har ju inte kollat) har ingenting med kvinnlighet att göra! Du har dessutom fått ett barn, så du har säkert mycket goda chanser till att få ett till.

Jag vet inte hur mycket du testar och så, men jag försöker att hålla det på en någorlunda vettig nivå. Vissa håller till och med på och pissar på äl-stickor efter att de har fått utslag. För mig känns det too much för det står faktiskt klart och tydligt i bruksanvisningen att man inte skall göra fler test efter att man fått utslag. Man kan ju ändå inte få reda på exakt när själva ÄL infaller och ägget lever 1 dygn efteråt, så vad skall man med den information till?! Nej, jag tycker att det är bättre att fokusera på att ha sex istället.. Glad Det är ju inte testet som gör en gravid.Flört

Rätt inställning! Go for it!!
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-04 13:22:52 följande:

Viist är det kul 2 av dem har små som är under året, de andra är väligt gravida. Så allt har gått bra!

Jag håller tummarna att nästa biter sig fast o stannar

Tackar! Håller tummarna för dig med! Det kommer..
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-04 13:38:06 följande:
    Jag testar nog rätt vettigt, och absolut inte efter äl, det låter ju knasigt...Däremot har jag problem vid bim... då brukar det gå 3 gravtest. Något jag slutade med för 2 ggr sedan. Herregud, blir man grav så blir man Eller inte ...

Blev så jäkla sur igår. Min barndomsvän (har 2 barn 12, 6) ringde o berättade att hon var gravid. De hade tydligen bestämt sig för 3 veckor sedan och för att citera "vips så var jag gravid". Klart jag är glad för dem, men samtidigt så jäkla bitter. Mest bitter tror jag... Hemska, hemska jag

JAJA heja för oss andra iaf!!!
    Kram o tack
    Jag har aldrig testat före BIM. En gång testade jag samma dag och så kom mensen senare samma dag. Blev så sur på mig själv för att jag slösade ett test. Efter inseminationen testade jag på morgonen på testdagen och sedan på kvällen för strecken var svagt positiva. Och så körde jag 2 test till dagen efter och slutade testa efter att jag gjort blodprov på sjukhuset. Först då trodde jag på resultatet.. Glad När man testar för tidigt kan man ändå inte lita på resultatet, så jag fattar inte varför folk plågar sig själva så. Vid behandling säger de vilken dag man skall testa och har man fått hormonbehandling, så är det extra korkat att testa för tidigt. Då kan hormonerna ge falska utslag.

Känner igen det där! Med risk för att jag blir lynchad nu, så skall jag skriva ur hjärtat..Glad Jag är så djävla bitter på gravida i bekantskapskretsen att jag har lust att säga till dem att fostret kan dö när som helst. Tycker att de ser så självgoda ut. Självklart kommer jag aldrig att säga något sådant hemskt till dem. Jag håller bara god min och försöker verka intresserad av deras djävla graviditet fastän jag skiter blankt i det. Usch, jag är en fruktansvärd människa, men jag kan inte hjälpa att jag känner så här just nu. Förhoppningsvis blir jag mindre bitter snart.. Glad

Kram kram
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-04 17:44:16 följande:

Jag vet det är så onödigt att testa innan bim, men min cykel varierar mellan 28-34 dagar, så jag vet aldrig säkert... Nu har jag iaf best mig för att bim bim ÄR dag 34. Oavsett! Sen var det så att för 10 år sedan visade gravtesten neg i hela 2 v efter bim. Det spökar lte det med. Men nu, 1,5 år smartare....så har jag lärt mig ta det lite lugnare iaf.

Klart du inte blir lynchad. Har ska man få ventilera, även det där fula... Och jag håller med. Jag övervägde nästan att knycka grannens nyfödda bebis i förra veckan (hennes 5:e) *ler*
    När min bästa vän berättade för mig för 4 månader att hon skulle börja försöka med nr 2, blev jag stressad!!! För nu kommer hon bli gravid med en gång!!!! Hjälp hjälp hjälp!! Jag skäms så men det var så jag kände... Nu har hon inte lyckats än o är jätte sur, men jag menar att det bara gått 4 mån... Samtidigt säger hon att hon inte kan tänka sig ivf etc etc.... Men då tänker jag.... DET FINNS INGET JAG INTE KAN TÄNKA MIG GÖRA!!! Och snart är jag missunnsam igen. Vidrig känner jag mig!

Samtidigt vet jag att iaf har ett barn o det är mer än andra har... Men min längtan är så enorm ändå, jag va så ung när jag fick min dotter. Klockorna klämtar NU! Men det är en stor tröst att ha henne.

Så att vi är bittra...Det tror jag är kryddan som behövs för att orka o hålla ut

Kram kram

Ja, men då förstår jag. Tänkte inte på det att man kan ha så pass många dagars variation på cykeln. Min låg på mellan 25-27 dagar innan graviditeten, så jag testade på dag 28 den gången jag testade på BIM. 34 dagar är länge och vänta! Förstår att du blir otålig och inte kan låta bli att testa.

Bebisar är så fina.. Glad Jag tänkte bara förtydliga att jag bara är missunnsam mot de som jag känner och verkar bli gravida väldigt lätt. Absolut inte mot människor som kämpar och kämpar. Förstår att du blir stressad! Jag har en kompis, som träffade en ny kille för 3 månader sedan. De kommer börja försöka få barn ganska snabbt och jag kommer att bli riktigt sur om de blir gravida före oss! Hon vet inte om att vi försöker för vi har bara berättat för vissa familjemedlemmar och 2 av mina kompisar. Jag vet alltså inte om jag kommer att lyckas hålla masken ifall det skulle hända. De känner ju knappt varandra!! Det blir nog mer än vad jag mäktar..

Jag är lite rädd för IVF pga nedtrappningen. Är rädd för att det sabbar min naturliga cykel, men man kanske inte behöver göra nedtrappning utan bara stimulation. Men, jag vill ha barn och gör självklart allt som krävs för att drömmen skall bli verklighet.

Ens längtan kan nog vara lika enorm även om man har barn.

Vi är iaf medvetna om att vi är bittra. Då kan man göra något åt det om man vill..Glad

Kramar
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-07 19:43:40 följande:
    En fråga...
    Jag har precis börjat med "billigatest" äl-stavar. Tidigare använt cb's "gladgubbe" tester. När jag testade för 3 dagar sedan var strecken nästan lika tydliga, o tänkte att imorgon... Sedan dess har strecket bleknat avsevärt o idag är det mkt svagt. Kan jag ha missat äl? Egentligen borde jag ha äl någon gång mellan idag och 3 dagar framåt. Jag har en oregelbunden cykel som ligger mellan 28-33 dagar. Eller är det så att dessa stickor/stavar kan uppföra sig så här?

Är det ngn som vet så får ni gärna svara, kram på er!
    Hej Lotten01,
    Var vi inte överens om att inte missbruka testen? Skrattande Skämt å sido, vet inte hur de uppför, så kan tyvärr inte hjälpa dig. Men, fortsätt att ha sex för att vara på den säkra sidan.

Kram kram
  • Gloxi
    3way skrev 2010-06-07 20:05:16 följande:
    Idag kom mensen, på dag 35 i cykeln, den hoppar runt som vanligt men börjar hålla sin inom 40 dagars interavll som tur är. Har använt ÄL test nu i 2 månader och haft se när vi "skulle" och självklart lite där i mellan för att vara på säkra sidan, men självklart blir ingen unge gjord !? : . ( 

Denna månden ska jag köra med både ÄL stickor och CB ÄL test för att se om de bägge tycker att jag har ÄL samtidigt. De skulle inte förvåna mig om de kommer visa olika.  Fick åter igen tårar i ögonen när jag fick  se att mensen hade kommit. Får hoppas på vårat 18onde försök nu då. Väntar på utredning.
    Vad tråkigt! Gråter Styrkekramar!
  • Gloxi
    lotten01 skrev 2010-06-07 20:54:00 följande:
    Ha ha! Busted
    Jag sexar på o fortsätter mitt missbruk veckan ut för att se om strecket blir starkare igen. Nu är det ett vetenskapligt experiment!

Kramar
    Skrattande

Kolla du! Men, om strecket blir starkare igen, så är det något fel på de där testerna. Reklamera isf och begär pengarna tillbaka!

Kramar
Svar på tråden Ngn annan som försökt i 1 år!