• Anonym (hmm)

Hur få reda på om nån har kronofogden efter sig???

Har nämligen börjat dejta en kille som jag misstänker har skulder hos kronofogden, finns det nått sätt att kolla upp det på??

• Svar på tråden Hur få reda på om nån har kronofogden efter sig???
  • Anonym

Jo, det går att kolla upp. Jag har gjort det på en person när min son skulle ta över ett studentrum och det hade kommit meddelanden från kronofogden till förre hyresgästen. Jag kommer dock inte ihåg om det var till skatteverket eller till kronofogdemyndigheten jag ringde, tror att det var kf.

• Anonym (hmm)

Ok men får de verkligen lämna ut sånna uppgifter??

• Umbrageous
    Anonym (hmm) skrev 2010-04-29 21:24:38 följande:
    Ok men får de verkligen lämna ut sånna uppgifter??
    ja
  • Anonym

Vad skulle det spela för roll om han hade skulder hos KF? Gör det ngn till en sämre människa?

• Anonym

Ja, jag hade bara hennes namn och födelsedatum, (ej de fyra sista siffrorna) och iofs den adress som hon stod skriven på men som hon hade flyttat från. Jag fick när jag ringde veta hennes 4 sista siffror, hur stor skuld hon hade, till vem hon var skyldig samt att det låg ett avhysningsbeslut på henne.

• Waldo

Detta är helt offentliga uppgifter och lämnas utan frågor.

• Anonym (kfm-kund)
    Anonym skrev 2010-04-29 21:26:25 följande:
    Vad skulle det spela för roll om han hade skulder hos KF? Gör det ngn till en sämre människa?
    Det undrar jag också, det finns massor av människor som har hamnat där, trots att de gjort sitt bästa för att göra rätt för sig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-29 21:27:58 följande:
    Ja, jag hade bara hennes namn och födelsedatum, (ej de fyra sista siffrorna) och iofs den adress som hon stod skriven på men som hon hade flyttat från. Jag fick när jag ringde veta hennes 4 sista siffror, hur stor skuld hon hade, till vem hon var skyldig samt att det låg ett avhysningsbeslut på henne.
    Hm låter väldigt konstigt att du fick dom 4 sista siffrorna då man enligt lag ej får lämna ut dom.

Kallas sekrestessbrott .
    Övrig info kan man få men dom får aldrig lämna ut sista siffrorna..
  • Anonym

Dom lämnar ut uppgifterna du vill ha på kronofogden, svärmor kollar upp med jämna mellanrum hur mycket vi är skyldiga sen ringer hon och är orolig.

Sluta ring dit  då, tycker jag

(sorry ville bara ha ur mig det {#lang_emotions_wink})

• BlommyNess12
    Anonym skrev 2010-04-29 22:40:59 följande:
    Hm låter väldigt konstigt att du fick dom 4 sista siffrorna då man enligt lag ej får lämna ut dom.Kallas sekrestessbrott . Övrig info kan man få men dom får aldrig lämna ut sista siffrorna..
    Källa på det?
  • Anonym
    Hm låter väldigt konstigt att du fick dom 4 sista siffrorna då man enligt lag ej får lämna ut dom.Kallas sekrestessbrott . Övrig info kan man få men dom får aldrig lämna ut sista siffrorna..
    Ja, jag vet inte. Jag har bara ringt dit en gång och hon sa dem till mig utan att jag frågat ens. Jag vet att jag tyckte det var konstigt men som sagt när man gör något första gången så vet man ju inte... Det jag ringde för att fråga var vad vi skulle göra för att inte sonen skulle råka illa ut om fogden kom t.ex. Han har ju aldrig träffat tjejjen i fråga men vi var ju oroliga att kf skull tro att de var sambos (trots att hon var äldre än honom). För övrigt står hon fortfarande skriven på den adressen fast hon inte har bott där på ett år...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-30 02:37:14 följande:
    Dom lämnar ut uppgifterna du vill ha på kronofogden, svärmor kollar upp med jämna mellanrum hur mycket vi är skyldiga sen ringer hon och är orolig.Sluta ring dit  då, tycker jag (sorry ville bara ha ur mig det )
    Skum svärmor. Men å andra sidan så skulle min svärmor kunna göra samma sak om hon hade haft en susning om att det gick...
  • Waldo
    Nej det är inte något sekretessbrott
  • Anonym
    Waldo skrev 2010-04-30 09:09:17 följande:
    Nej det är inte något sekretessbrott
    Tycker ändå att det är märkligt .. Då kan ju jag ringa dom få sista siffrorna på en person som inte har skulder och exempelvis sitta o handla en massa saker i det namnet!!!! Skumt ..
  • Waldo
    Anonym skrev 2010-04-30 09:36:54 följande:
    Tycker ändå att det är märkligt .. Då kan ju jag ringa dom få sista siffrorna på en person som inte har skulder och exempelvis sitta o handla en massa saker i det namnet!!!! Skumt ..
    Ja det kan du göra om du vill begå bedrägeri
  • Anonym
    Waldo skrev 2010-04-30 09:50:56 följande:
    Ja det kan du göra om du vill begå bedrägeri
    Nej jag vill inte göra det men det finns dom som gör det .. Det var ett exempel om du inte förstod det !!!!!!
  • Anonym

Man kan få reda på sånna uppgifter via Ratsit, men då skickas ett meddelande till personen man kollat upp där det står vem som kollat upp.

• Waldo
    Anonym skrev 2010-04-30 10:03:01 följande:
    Nej jag vill inte göra det men det finns dom som gör det .. Det var ett exempel om du inte förstod det !!!!!!
    Jo, jag förstod det.
    Men så funkar det. Det går alldeles utmärkt att få reda på någons sista siffror i personnummret.
    Om man använder det till att kolla upp något hos SKV eller begå bedrägeri är en helt annan story.
    Men det är inte sekretessbelagt på några sätt
  • Anonym
    Waldo skrev 2010-04-30 10:24:47 följande:
    Jo, jag förstod det.Men så funkar det. Det går alldeles utmärkt att få reda på någons sista siffror i personnummret.Om man använder det till att kolla upp något hos SKV eller begå bedrägeri är en helt annan story.Men det är inte sekretessbelagt på några sätt
    Ja tycker det verkar helt sjukt iallafall ..

Trevlig valborg på er :)
Svar på tråden Hur få reda på om nån har kronofogden efter sig???