Inlägg från: yakuzapixel |Visa alla inlägg
  • yakuzapixel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Anna 73a skrev 2010-04-30 09:26:32 följande:
    Hejsan.. Måste bara får skrika ut lite här!!! Jag va på Sofhiahemmet igår och jag fick op tid den 15 Juni.. Så himla lycklig!!! Ska gå ner 5 kilo innan men det spelar ingen roll hur jag gör det.
    Oj, jag har fått tid den 8 juni. Visst var dom jättegulliga? :)
  • yakuzapixel
    Anna 73a skrev 2010-04-30 21:55:14 följande:
    Jaa dom va ju helt underbara,, När va du på bedömningsmötet ?
    Förra fredagen. Jag var så nervös så jag fick handsvett tillochmed. Kunde ha fått tidigare tid men måste vänta tills terminen är slut. Sitter nu och läser operationsberättelser som en manisk människa, kanske inte helt smart. Har du börjat bli nervös eller är du bara lycklig?
  • yakuzapixel
    Anna 73a skrev 2010-04-30 23:24:02 följande:
    Jag har inte hunnit bli nervös utan bara lycklig =) Men det kommer la. Ja du jag har lustläst op berättelser, tittat på gbp filmer både på nätet och tv. Har läst alla forum och bloggoar som finns känns det som E du från Stockholm eller kommer du med det fria vårdvalet som jag?
    Tittat på filmer har jag inte vågat ännu, tror jag låter det vara höljt i dimma faktiskt. Men jag har läst så många operationsberättelser att det känns som om jag har opererats själv, och jag börjar göra en mental lista på alla komplikationer som jag antagligen kommer råka ut för (som en sann hypokondriker).
    Jag är stockholmare, och fick remissen nekad pga för lågt bmi från början. Efter en veckas vel hit och dit bestämde jag mig för att betala den själv istället, och sedan dess har det rullat på förskräckligt fort. Har du suttit i kö i månader som de flesta andra?
  • yakuzapixel
    FiaLisa75 skrev 2010-05-01 10:01:34 följande:
    Nu är jag lite nyfiken av mig, så här kommer några frågor, hoppas det är ok Vad hade du för bmi, eftersom du blev nekad? Vart ska du göra din privata op och varför just det stället? Hur mycket kostar den?
    Självklart, bara att fråga på :). Tror att jag låg mellan 35-36 vid det tillfället. Jag och läkaren satt och diskuterade huruvida det var smartare att satsa på barn nr 2 innan operationen istället, då man ju kan vara ganska säker på att jag skulle bli tyngre efter ännu en graviditet. Tillslut insåg jag att jag aldrig skulle orka en grav till, så jag slog till.
    Läste runt på forum, och Sophiahemmet har fått många fina ord av opererade, och när jag åkte dit fick jag förtroende för alla jag träffade. Själva operationen kostar 120 000.
  • yakuzapixel
    vampyria2 skrev 2010-05-13 21:12:28 följande:
    Halloj var ett tag sen jag var här inne, men var kul att låsa ikapp lite Jag har nu gått ner 30 kilo sen 25/2 2010 och kan ärligt talat säga att jag har fått ett helt nytt liv, så ni som håller på att kämpa med flyt och för att få gå egenom en operation kämpa på det är helt klart värt det Vet att det är jobbigt men helt plötsligt så är operationen gjord och man har gjort det tyngsta. Jag kan ju erkänna att jag har det jobbigt när jag äter får ofta ont och har kräkts en hel del, men det tar inte bort glädjen. Jag kan nu ha kläder från vanliga avdelningen i klädaffärerna, har storlek L eller 42/44,, hadde 50/52 innan. Jag kan cykla, vara ute och leka med mina barn på ett helt annat sätt, orkar springa, tränar styrketräning 1½ tim var annan dag, jag är piggare och trivs bra med mig själv på ett helt annat sätt, hmm för att inte tala om sexet Nått som är skummt är när man känner på sig själv, jag känner hårda ben där jag inte har känt dem på länge, halsen känns så konstig utan alla hakor och valkar, knäna är smala och när jag ligger och ska sova så känner jag ben som sticker ut och blir obekväma Önskar att de lägger resurser så att köerna till dessa operationer minskar fort, det är så viktigt att alla som behöver den får den så fort de bara kan. Kram på er alla och fortsätt kämpa och grattis till er alla som redan är på andra sidan
    Åh, vad jag behövde se det där! Tack för att du tar dig tid att sprida lite solsken. Flyter på nu, är helt dimmig och sur och trött, så skönt att få en bild av varför man utsätter sig för detta. 
    Det har ju gått så himla fort för dig! Jag får panikkänslor ett par gånger om dagen, inbillar mig att jag kommer vara en av dom som går ner 7-8 kg och sen tar det stopp...
    Nu tänker jag hoppa i säng med ett leende på läpparna.
  • yakuzapixel

God morgon allihopa!

Kul att se Huachi och Skärgårdsbo här, jag var er andra granne (den snacksaliga). Synd att ni bor så långt bort så man inte kan träffas sen, kanske kan fixa en fika på halvårskontrollen? :) Jag har inte fattat vad min mage sänder för signaler än, har ni? "Tyngd" i magen, betyder det mätt eller bara att den arbetar liksom?  
    Till er som funderar på operation på Sophiahemmet, det går inte att säga annat än att de var underbara!
    Själv har jag inte funkat många minuter utan en vetekudde, min högra axel fattar inte alls att den inte behöver göra ont längre.
    Dags för dricka igen då...
  • yakuzapixel
    skärgårdsbo skrev 2010-05-29 09:09:56 följande:
    Hej!! Så kul att se dig här också! Vilket bra forum detta är! Visst var Sophiahemmet en dröm att operaras på, det är skillnad på ett privatsjukhus jämfört med de vanliga. Jag har inga signaler alls från magen känns det som. Den är helt nollställd och jag äter bara för att jag måste. Två deciliter åt gången tvingar jag i mig. Det känns jättekonstigt eftersom jag innan har kunnat vräka i mig hur som helst. Men börjar redan tröttna på det flytande. Ska bli skönt när man kommer över i puréestadiet. Jobbigt med dina axlar, hoppas det släpper snart. :) Glömde du en ipod-laddare eller liknande? De hittade en sådan vid din säng när du hade åkt hem nämligen. :)
    Ja, suveränt forum :).
    Axlarna är numer i orginalskick, mår hur bra som helst. Ja, virrpanna som jag är lyckades jag glömma laddaren iaf, fastän jag dubbelkollade :).
    Har du provat att fylla på med protein i det flytande? Jag stekte lite köttfärs och körde i mixer med en keldasoppa - mat! Det var så gott med varm mat, även om den lyckan bara varade i fyra skedar innan jag kände mig proppmätt. Ja puréstadiet känns som en avlägsen dröm, även fast jag tycker det känns lite läskigt att börja proppa ner riktig mat i lilla maggen.
  • yakuzapixel
    skärgårdsbo skrev 2010-05-29 19:48:18 följande:
    Hej igen, tur att du bor så nära Sophiahemmet så du kan åka och hämta din laddare i alla fall. :) Det här med youghurt och släta soppor börjar redan blir tråkigt, så idag gjorde jag som du. Jag tog köttfärsås och mixade med matlagningsgrädde och åt. Jättegott men även i mitt fall räckte det med några skedar innan magen sa stopp. Jag ser fram emot att få knapra på något även om det inte blir några stora mängder. Tycker det är lite tråkigt att bara gå hemma även om jag inte orkar något annat just nu. Hur fyller du din dag?
    Min dotter fyller min dag åt mig :). Tar det väldigt lugnt, går på långsamma promenader och leker stillsamt. En och annan tupplur hinner jag med också, kan ju erkännas. Hur mår du nu då, har du ont eller är allt lugnt förutom tröttheten? Ska ta sista sprutan snart, såå skönt! Det var inte så farligt som jag trodde, men jag är verkligen inte spruttypen.
    Ring hem lite trevligt folk för underhållning! Om inte Muhammed kan komma till berget... du vet.
  • yakuzapixel
    Mli79 skrev 2010-05-30 18:21:35 följande:
    Jag har funderat lite på det här med proteinpulver under flytet efter OP. Någon som har hört med dietist vad de tycker om det? Min tanke var att man ska tillsätta så mkt så man kommer upp i en normaldos. Det verkar vara svårt att komma upp i rätt mängd utan, speciellt om man bara gillar vegetarisk mat  Kan protein i lagom dos hindra en viktminskning, eller går man bara ner långsammare eftersom man inte tappar i muskelmassa? Kanske skulle man slippa vissa platåer då? www.halso.info/forum/thread-6658.html?tid=665...
    Enligt boken som dietisten på Sophiahemmet har skrivit ska en icke opad människa få i sig protein motsvarande 0,8g*vikten per dag, men en gbp-opad måste få i sig mer - 1,5g*vikten per dag. Hon rekommenderar också proteintillskott iaf första månaden.
  • yakuzapixel
    Mli79 skrev 2010-05-30 20:38:19 följande:
    Intressant! Var det något speciellt tillskott hon rekommenderade då, nåt märke?
    Nej, hon föreslår att kolla runt på både apotek och hälsokost för att hitta nåt man gillar. Däremot rekommenderar hon Fortimel som mellis de första veckorna då de har hög proteinnivå.
  • yakuzapixel
    skärgårdsbo skrev 2010-05-30 20:39:40 följande:
    Sista sprutan redan? Fick inte du också sex sprutor med dig hem? Jag ska bara ta 3:e sputan ikväll. Så du har en liten dotter som håller dig igång på dagarna. Härligt! Hur gammal är hon? Min är 9 år men hon har inte varit hemma i helgen, det är väl därför jag tycker dagarna går så sakta. Men så fort jag ska göra något blir jag sjukt trött. Hoppas tröttheten släpper snart så jag börjar orka göra allt jag hade tänkt under min sjukskrivning. :)
    Nix, bara fyra. Konstigt? Min lilla är 2,5 så det är full fräs här :). Hon är helt oförstående till varför hon inte får bli buren eller hoppa på min mage, men efter lite övervägning bad hon om ett plåster till hennes egen mage också, så vi kunde vara likadana. 
    Jag blir också matt, helt slut i kroppen när jag tagit i lite för mycket. Svag som en kattunge liksom. Hade också gjort finfina grandiosa planer på allt man skulle få uträttat under den här tiden, men icke sa Nicke.
    Men det är kul det här, nu är det bara 0,5kg kvar tills jag har gått ner 10kg sedan flytstart för tre veckor (drygt) sedan! Och det bästa med allt är - man kommer aldrig aldrig att gå upp dem igen!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)