Inlägg från: Viggo och pyrets mamma |Visa alla inlägg
  • Viggo och pyrets mamma

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Passar på att fråga här inne: Är det ngn som haft magkatarr och opat sig och hur har det gått isåfall? Tror att jag ev åkt på det (ska till läkare nr 2 imorgon, läkaren på akuten var inte säker.....), och är rädd att det an ställa till problem inför min op i höst. Har problem med magkramper och illamående bla. 

-Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma

Ser att ni pratat lite om hurvida folk går upp sin övervikt igen även efter op. Jag håller fullständigt med om att open inte är en lösning utan ett verktyg på vägen. Jag var på infomöte på Carlanderska för ca 1 mnd sen, och där pratades bla om just detta. Och kirurgen sa att om du konsekvent äter fel saker och alltid precis så mycket du klarar av (alltså inte lyssnar på kroppen) så skulle man tekniskt sett kunna gå upp alltihopa igen. Men är man villig att lägga sig under kniven så får man ju hoppas att man också är villig att lyssna på sin kropp och vad den säger att den behöver. Sen sägs det ju att första året får man mer eller mindre gratis för då är näringsintaget så enormt mycket mindre än det varit tidigare att man går ner i vikt pga det. Det är sen jobbet börjar på riktigt, men kirurgen sa även att det är normalt att man under en 10-årsperiod efter open har gått upp ca 10 kg men mycket sällan mer än så och där stannar sen kroppen för man får aldrig upp energintaget så högt att man går upp mer än så. Just pga detta så har jag satt min målvikt 10 kg under en vikt som jag vet är acceptabel för mig att leva med resten av livet. Jag har satt 68 kg som målvikt och om jag om 10 år ligger på 78 så vet jag att det kan jag leva med och ändå trivas med mig själv.

-Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma
    vänat skrev 2010-05-08 20:52:18 följande:
    Sen kan de ju vara så att du sätt upp en mål vikt och kroppen en anna så var de förmig jag gick ner mer än jag trode dock ingen nackdel men sen vet ja att de finns de som gärna villat gå ner mer men deras vikt minskning stannar upp och hur de än kämpar kan de inte tappade sita kg.
    Jo det vet jag Men jag känner att det är bra att jag sätter upp ett mål som ligger en bit in i normalintervallet för min längd för då är det större chans att jag faktiskt kämpar mig dit jag vill, om kroppen se säger stopp tidigare må så vara, men jag har varit nere på 77 kg och vänt och hade gått ner mer om jag bara fortsatt kämpa, så i mitt fall så tror jag inte att 68 skulle vara nån omöjlighet. Allting däromkring är jag nöjd med
    -Mammas älskling 080425-
  • Viggo och pyrets mamma
    Mli79 skrev 2010-11-24 16:07:58 följande:
    Jag ställde en fråga innan om fett vs hud på magen, jag drar det i korthet igen eftersom jag fortfarande är undrande. Ni som har gjort bukplastik, hur tjockt var då ert hudlager med vävnad under? Jag hade sett ett program och där var tjejen ifråga smal, men ändå så hade hon typ ett flera cm tjockt lager med vävnad innanför hudlagret. Om man har massa skinn som inte drar ihop sig, är det bara just skinn då, alltså ett tunt häng, eller kan det vara så tjockt?
    Har man ett tjockare häng så kan det nog bero på att bindväven som ska binda ihop huden med musklerna inte klarat av att dra ihop sig, tjockheten kan alltså vara rejält uttöjd bindväv, det behöver inte vara fett, men är det säkerligen till viss del. Hoppas du förstår ngt av lite flummiga svar :)
    Ju tunnare hud som behöver tas bort, desto mindre fett och mer bindväv skulle jag tippa på. 
    -Mammas älskling 080425-
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)