Inlägg från: cattis1234 |Visa alla inlägg
  • cattis1234

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej!  {#lang_emotions_sunny}

Ny här men följt era "resor" sedan en månad då jag också legat i en "remiss-hög" på landskrona lasarett.
    Pratat med dem idag för att få flyttat remissen till Ersta. Min remiss skrevs i februari men efter jag åberopat vårdgarantin  6/4(Tack för tipset!) togs jag upp på prioriteringsmötet 15/4. De anser att vårdgarantin gäller från den mötesdagen, då är ju redan remissen 2månader gammal!!!
    Tjejen i L-krona trodde att det skulle gå snabbare i Ersta, då de just nu inte skickar några pat. nånstans. och nästa utskick blir troligtvis bara prioriterade dvs patienter med risksjukdomar
    Även pratat med Ersta som idag uppger att man tidigast får en tid i oktober nu för första besök och sedan vänta 3-4månader till operation.

Känns som om jag var 2månader försenad för att få en hygglig tid {#lang_emotions_frown}!

Tack för ett intressant forum som hjälper många, och som säkert många läser innan vi vågar oss in

• cattis1234

en fråga om BMI gränser, och vilka gränser som gäller var.

Jag har BMI 40. I skåne har de gränser >34 för män och >36 för kvinnor.
    Har nu flyttat min remiss till Ersta, någon som vet deras BMI gränser för GBP operation?
    Man vill ju gå ner iväntan på operation. Men tänk om de har lägre gräns. Har man varit duktig och gått ner till bmi38 och så bli man nekad operation. Man har ju ända ca 40kg övervikt. Det hade ju varit katastrof för mig iallafall. Men hur sjukt är det då att anstränga sig för att inte gå ner för att olika landsting har olika gränser.

någon som vet gränserna? Ersta? o andra?

frågor, frågor alla dessa funderingar
  • cattis1234

Angående vilket BMI som krävs i stockholmsläns landsting hittade jag följande som är skrivet i vår. Dessutom nämns att sammarbete om riktlinjer pågår tillsammans med Skåne och Västra götaland.
    Dvs alla över BMI 35 kan bli aktuella för GBP.

www.sll.se/Handlingar/HSN/2010/%284%29%2027%20april/05%20Obesitas%20tjut.pdf

Det känns ju mer meningsfullt om man inte behöver anstränga sig för att ligga kvar på bmi kring 40 för att få sin operation. Strävan måste ju vara att kunna försöka gå ner. {#lang_emotions_wink}

• cattis1234

Är det någon som vet om man ska åberopa vårdgarantin igen när man flyttat remissen?  Åberopade v-garantin i L-krona och då det inte händer mycket ideras kö, har jag begärt att flytta den till Ersta. När den anländer dit ska man då åberopa v-garantin där eller har man förbrukat den möjligheten?

Någon som har numret till Ersta dit man ringer och hör om remissen kommit fram eller hör om  tider/kallelser besök odyl.

• cattis1234
    Mli79 skrev 2010-05-11 07:46:06 följande:
    Vårdgarantin är förbrukad när du själv väljer att flytta din remiss. Nr till Ersta är 08-714 61 88. Kan det utantill vid det här laget
    Tack för nr.hjälpen!
    Mli79 skrev 2010-05-12 11:56:48 följande:
    Idag har jag fått min operationstid! Det blir inskrivning/provtagning den 1:a juni och OP den 2:a!!! Blev lite snopen eftersom de förra veckan sa att de skulle boka in mig i v24, dvs två veckor senare. Men det gör inget, det passar mig och det allmänna familjepusslet så mkt bättre. Tre veckor kvar!!
    Vad skönt! Grattis! Nu börjar nedräkningen {#lang_emotions_smile}
  • cattis1234

Äntligen har Landskrona fått iväg min remiss till Ersta! Få se nu hur länge det dröjer innan mottagningsbesök.
    Tänk L-krona fick min remiss i februari och inte förän nu känns det som om det kommer hända något.
    Och så var man längst bak i kön igen {#lang_emotions_cry}

Om vårdgarantin funnits i verkligheten i Skåne hade jag haft tid nu.

• cattis1234
    Lalalong skrev 2010-05-14 11:36:00 följande:
    Har det dröjt sen februari för att L-krona skickade din remiss?? Eller du hade vårdgarantin först och sen ändrat dig till fria vårdvalet? För mig var det så också, så jag kan verkligen relatera till känslan. Jag valde vårdgarantin först eftersom det verkade gå så fort med att det blev skickat till Aleris och där gick det också fort. Men sen insåg jag att Alerisplatserna var slut, så det skulle dröja evigheter innan jag skulle få op genom vårdgarantin. Så få flyttade jag den till Ersta istället. Landskrona fick min remiss i början på februari och sen ville jag flytta den till Ersta i början på mars, men det tog nästan 3 veckor innan L-krona hade möjlighet att skicka den. Nu har jag fått tid till bedömning i alla fall, den 22/6. Så även om det känns tröstlöst nu, så tänk att nu VET du var din remiss finns och har mer kontroll över läget. Och så småningom blir det din tur också! Lycka till
    tack!
    Hade vårdgarantin först och sen valde att använda vårdvalet.
    Ska det verkligen behöva vara så här?
    Att mecka med garanti/v.val.  Att behöva åberopa vårdgarantin för att få det??? Om sjukvården går ut och själv gör reklam om att de är så duktiga som erbjuder v.garanti så ska det ju alltid gälla utan eget åberopande....tycker jag!!!
    Tänk alla ffa de gamla som inte känner till detta utan väntar tyst o snällt på sin tur.

{#lang_emotions_undecided}
  • cattis1234

Spelar roll, släpp det och gå vidare...
    Det är okej att tycka olika, man behöver inte vara överrens!!!!
    {#lang_emotions_sealed}

• cattis1234

någon som fått bedömningstid på Ersta i juli?  UndRar bara lite hur det går framåt I KÖN

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)