Inlägg från: FamilyFamily |Visa alla inlägg
  • FamilyFamily

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

jazmine25 skrev 2010-05-03 11:38:50 följande:
    jag e lite ledsen idag. idag har jag vägdag och det visade sig att jag bara gått ner 2 hekto på en vecka. idag har det gått nästan 4 veckor sen operation. jag har sammanlagt gått ner 8,4 kg. Jag trodde jag skulle få väga under 100 denna vecka men stannade på 100,00. fan vad surt. En anledning till att jag inte gått ner mer än 2 hekto måste ju vara för att jag har fått mens.Eller vad tror ni? jag behöver lite peppning. Vet inte om jag vågar ta några mått då jag säkert är svullen å så...
    Det är klart det är mensen som ställt till det. Men ändå otroligt att du gått ner 8,4 kg. man kan inte stirra sig blind på en vecka utan måste se totalresultatet. Bra jobbat
  • FamilyFamily
    Mizan skrev 2010-05-04 12:37:14 följande:
    Op på fredag
    Lycka till !!!!!!!!!!!
  • FamilyFamily
    flashieangel skrev 2010-05-04 13:39:02 följande:
    Jag lyckas inte minska dessa 5 kilo som jag måste göra för att ev få en snabbare tid... Mår jättedåligt och vill verkligen gå ner dessa...jag vill inte vänta till i höst för en op...Är det nån som har nå tips på hur man kan få en snabbare optid???
    Flyt på modifast o rör dig mycket.....Lycka till
  • FamilyFamily
    cattis1234 skrev 2010-05-05 10:47:14 följande:
    Hej!  Ny här men följt era "resor" sedan en månad då jag också legat i en "remiss-hög" på landskrona lasarett.Pratat med dem idag för att få flyttat remissen till Ersta. Min remiss skrevs i februari men efter jag åberopat vårdgarantin  6/4(Tack för tipset!) togs jag upp på prioriteringsmötet 15/4. De anser att vårdgarantin gäller från den mötesdagen, då är ju redan remissen 2månader gammal!!! Tjejen i L-krona trodde att det skulle gå snabbare i Ersta, då de just nu inte skickar några pat. nånstans. och nästa utskick blir troligtvis bara prioriterade dvs patienter med risksjukdomarÄven pratat med Ersta som idag uppger att man tidigast får en tid i oktober nu för första besök och sedan vänta 3-4månader till operation.Känns som om jag var 2månader försenad för att få en hygglig tid !Tack för ett intressant forum som hjälper många, och som säkert många läser innan vi vågar oss in
    Fy så trist!!! Men ring igen o propsa på vårdgarantin. Den ska de ju hålla. Det lönar sig att tjata. Lycka till
  • FamilyFamily
    Zodic skrev 2010-05-05 13:09:41 följande:
    ah Nala såg att du skrev det senare, men jag hade aldrig trott att du hade 46-48, i mina ögon är du iaf en 40 :)Åh jag börjar bli lite nervös inför operationen nu.. ska opereras nästa tisdag, 10 maj!!Det jag tänker mest på är hur man mår efteråt.. tex en vecka efter, två veckor efter, hur mådde ni då?? När börjar man känna sig "normal" rent fysiskt ?? Jag är lite orolig för det här med lyft och min dotter på 14kg, hon har fortfrande spjälsäng o jag kommer ju inte kunna lyfta upp henne!! kanske är dags för ett sängbyte...
    Lycka till med din operation. Jag kan säga att första tiden mådde jag bra, knappt ont eller något. Du ska nog byta säng för din dotter för det är ju inte bra du lyfter direkt in på operationen.
    Det var senare alla min komplikationer började, men som sagt jag mådde inte dåligt direkt efter open
  • FamilyFamily
    Zodic skrev 2010-05-05 13:41:23 följande:
    Nej min man är ledig en vecka efteråt men sen ska jag kunna ta henne till dagis osv. det lär ju bli ett himla liv med en springande dottr på kvällarna bara..ojdå berätta gärna mer, vad har du haft för problem?
    jag lider av tarmvred, det är extremt jobbigt psykiskt  fysiskt. jag har genomgått en stor operation o lagat på många ställen. Sen ca månad 2 så har allt jag ätit varit plågsamt. Idag 4 år senare är mat en fråga om överlevnad som inkluderar plåga.

Jag har även fått stor närings/vitaminbrist vilket gör att jag är svag o trött o ofta sjuk. Det finns inte en dag utan att jag har extremt ont i skelettet.....

Detta var en kortfattad version av vad jag gått igenom
  • FamilyFamily
    snart 4 skrev 2010-05-07 11:00:51 följande:
    funderat på en sak....min läkare på ersta sa till mig att med den nya tekniken dom har nu så kan man inte töja ut magsäken nu... han menade att dom skar av magsäken och om den skulle börja töja så töjs den på en muskel.. då med skulle det inte gå och man skulle få jätte ont innan den ens börjat töja.... är det sant? är lite orolig att man ska töja ut den sedan... många har ju gjort det....
    har inte hört talas om det, men det låter ju bra med tanke på att en hel del misslyckas o går upp till samma eller högre vikt än tidigare
  • FamilyFamily
    Mli79 skrev 2010-05-19 10:41:27 följande:
    Är det någon mer än mig som är rädd för att bli sjuk innan OP?Jag sitter här med ett halsont som jag vet är virus, känningar av UVI från en dag till en annan och en son som var magsjuk i helgen. Vilka tester tas dagen innan OP? Jag menar, om jag kommer dit utan att känna mig allmänpåverkad och så visar det sig att sänkan tyder på infektion så skulle jag ju bli jäkligt ledsen. Eller de kanske bara tar tester så att de har som startvärden inför viktnedgången?Jag har iallafall bestämt mig att jag ska ha feber eller vara allmänpåverkad för att jag ska avboka operationen. Lite halsont skiter jag i, det har jag större delen av året ändå.
    bara du inte har feber lär inget synas på sänka.
    Men tänk på dig själv så inget händer, det är inte bra att opas med en begynnande infektion i kroppen. Hoppas dock på snabbt tillfrisknande.......
  • FamilyFamily
    vänat skrev 2010-05-21 12:18:04 följande:
    Även västerbotten räker de att du har BMI på 30 måste inte vara 25 där emot kommer jag  inte i håg hur mycket häng man ska ha men ger de besvär i form av svamp exem etc uppfyller man kriterna även vid BMI 25
    västra götaland har oxå gräns på 30 BMI så det kanske är vanligt. Här ser man mer till besvären man har än till hänget.
  • FamilyFamily
    monixxx skrev 2010-05-24 09:59:35 följande:
    OM du inte är så arg när du skriver så kanske du skriver lite tydligare, bokstäverna hoppar runt lite så det blir lite svårt att läsa dina inlägg.......  Skriv långsammare!OCH lägg ner.......    Ingen tycker tydligen du bör fortsätta med samma tugg..... Detta ska väl vara ett trevligt och sunt Forum?????   Inte dagisnivå!!!
    Fast det beror nog inte på humöret att bokstäverna hoppar runt. Tänk på det innan du kritiserar
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)