Inlägg från: MissMissie |Visa alla inlägg
  • MissMissie

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Jag var så glad att mitt sötsug hade fösrvunnit, tills igår då jag väntade lite för länge mellan 2 mål - då kom både hunger och sötsug som ett brev på posten. {#lang_emotions_frown}

Har varit opererad i 3½ vecka nu, och det är väl bara att inse att man måste hålla stenhårt på att äta varannan timme. Det sägs iofs att det tar minst 100 dagar innan man blir kvitt ett beroende, men jag vill inte känna sötsug så länge om jag inte sköter mina måltider. Det kommer att gå mig på nerverna. {#lang_emotions_smile}

• MissMissie
    ChokladMoshin skrev 2010-05-07 11:30:38 följande:

Jag äter varannan helt timme. Det är lättast för mig att komma ihåg. Vatten, kaffe och juice mellan.

Nu sitter jag och testar blodpudding. Har puré-period nu så jag märker väl om en stund om jag tok-dumpar eller inte. {#lang_emotions_smile}

Har fått för mig att det är bra med blodpudding emellanåt så att man får i sig en dos järn.

• MissMissie
    Karra skrev 2010-05-11 08:05:45 följande:
    Vägdag ida, -0,3kg känns lite tråkigt men vad göra. Midjemåttet visar -2mc så det är ju bra. Stod det hur långt efter musklerna börjar byggas upp igen? Det har nu gått 3v sedan jag gjorde min operation. Man blir ju lätt "bortskämd" när jag går ner mer än 1kg i veckan och sen bara 0,3.
    Exakt samma för mig. Jaghar stått still i 2½ vecka. Eller bara gått ner 1½kg på dom veckorna.
    Tror att man kanske går ner långsammare om man inte var allt för överviktig från början?
    Har vi tur så börjar det rasa snart. :)
  • MissMissie

Mitt första glas vin efter op tog 3 timmar att få ner. Men jag fick ner det banne mig! {#lang_emotions_tongue_out}

• MissMissie

Jag dumpade ordentligt igår för första gången. Säger bara fy faaan! Önskar inte en min värsta fiende den förnedring jag kände....

• MissMissie
    74an1 skrev 2010-05-22 08:50:35 följande:
    Oh, så tråkigt. Hoppas du mår bra nu i alla fall. Vet du vad du dumpade på?? Jag var så dum så jag åt två kokta ägg till frukost igår, och blev såå dålig i magen!!
    Ja nu mår jag bättre. Det hände igår kväll efter ett glas blåbärssoppa. Först blev jag illmående som fan, var tvungen att lägga mig ner. Sen började jag skaka och svettas. Gick och la mig i sängen, slet av mig kläderna och sa åt stackars ungarna att låta mig vara ifred. Kunde knappt prata. Sen började svetten bokstavligen rinna av mig. Det droppade alltså på riktigt. Illamåendet vart värre, på gränsen till att kräkas men det kunde jag inte. Så höll det på i över en timme. Sen var det bara att gå och lägga sig för natten för benen var som spagetti då jag steg upp.
    Summa summarum så var det nog pga sockret i blåbärssoppan som jag dumpade. Och ändå är det bara 5% socker i den. Väldigt skumt tycker jag.
    Och du blev dålig av ägg? Det kan jag äta hur mycket som helst i alla dess former. :)
  • MissMissie
    annica26 skrev 2010-05-22 09:18:32 följande:
    Missmissie: låter som en rejäl dumpning som jag har haft ett par gånger, det är verkligen vidrigt! Svetten och illamåendet är vidrigt...!! verkar vara väldigt olika vad man dumpar på..
    Ja tur att jag inte hade besök eller nåt. :)
    Bra att veta att man inte tål det!
  • MissMissie
    Mli79 skrev 2010-05-22 14:39:20 följande:
    Skrev ett inlägg som verkade försvinna, om det bara är jag som är blind så kan ni bortse från att det blir dubbelt.. Jag är väldigt rädd att jag ska dumpa när jag kör bil eller är ensam med barnen. När man dumpar kommer det direkt då? Efter OP är min mamma nere ett par dagar, då kanske man kan testa allt flytande så man vet vad man tål senare?
    Jag var illamående i 30-45min innan jag började dumpa. Men det är nog välidgt olika det också kan jag tänka mig. Det värsta var att dumpningen höll i sig så länge. Mycket läskigt.
  • MissMissie
    Karra skrev 2010-05-24 20:03:02 följande:
    Imorgon ska jag på mitt 5v återbesök, vad är det man pratar om då? Träffar man läkare också?
    Ska du träffa Linda? Jag var där förra veckan.
    Hon gick igenom vad jag äter under en dag och hur mycket.
    Sen sa hon om det var bra eller dåligt och gav tips.
    Hon väger och mäter midjan.
    Blodprov.
    Det tog mindre än 1 timme.
  • MissMissie
    Karra skrev 2010-05-24 22:31:44 följande:
    Japp jag ska träffa Linda Jag äter nog för lite :-/ men vi får väl se.. ..Frukost 2dl yoghurtMellanmål: En frukt (kan missa)Mellanmål: En Avokado+½dl kesoLunch: 1dl pasta + 1dl pasta såsMellanmål: En frukt (kan missa)Mellanmål: ½ avokado+1dl keso + ½ dl TonfiskMiddag: ½ laxbit + En potatis + 1dl SåsMellanmål: 2dl SmoothieHur gick det för dig?
    Det är ungefär så jag äter. Men jag äter ofta gröt till frukost. Pasta klarar jag inte av det blir som en klump i magen. :P
    Jag står fortfarande nästan helt stilla. Har inte gått ner mycket de senaste veckorna.
    Tror jag dricker för lite vatten. Min ämnesomsättning har aldrig varit den bästa så jag får väl dra ner ännu mer på kolhydraterna kan jag tänka mig.
    Hur har det gått annars för dig då?
  • MissMissie
    Karra skrev 2010-05-25 08:07:19 följande:
    Gröt kan jag inte med även om jag vet att det är bra frukost. Annars går det bra, har kommit igång med träning nu så det känns bra. Väger mig på tisdagar, så idag visade vågen -15,1kg och midjemåttet -13cm. Har haft en lätt dumpning, på kulglass (kokos) det lär dröja innan det blir glass igen. Sen kan jag få ont när jag äter för fort och när det blir för mycket. Känns som om jag sätter i fel strupe, gör ont i mage och rygg. Har du kännt så? Men annars är jag så nöjd och så tacksam för denna operation.
    Ja ont i magen kan jag få om jag äter för fort, men ont i ryggen har jag inte haft. Du har inte problem med njurarna då? Då brukar man få ont i ryggen.
    Tycker det känns som att det går trögt för maten att gå ner. Särskilt då jag äter knäckebröd eller banan. Magen vill liksom inte ta emot det.
    Jag är också vääääldigt tacksam. :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)