Inlägg från: Dalias mamma |Visa alla inlägg
  • Dalias mamma

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Kirurgen i Landskrona fick in min remiss för ca 3 månader sedan, ringde igår och frågade om väntetiden och fick rådet att själv ringa danderyd för i landskrona är kön så lång. Där sa dom att det är ca 3 månader till bedömning och sen ytterligare 3 till OP. Bad kirurgen skicka vidare remissen, dom sa att dom har mycket att göra men ska skicka den så snart dom kan. Hur mycket ska jag trycka på? Ska jag ringa om en vecka kanske? Hur är det i danderyd, tror ni det stämmer med hennes tidsangivelser?

• Dalias mamma
    Mile skrev 2010-05-12 00:12:30 följande:
    Hej!Några tips till lilla mig, landskrona kommer ingenstans, men vågar inte gå ur vårdgarantin, ringt runt till alla som lanskrona har förbindelse och alla säger samma sak, 3 mån och efter det 3 mån, men vi kan inte hålla kraven och nu e det sommar, så allt kommer på efterkälkeSka ja flytta, erstad eller danderyd, eller tips på nått annat?
    Jag bor i landskrona men bad förra veckan att dom skulle skicka remissen till danderyd. Ersta hade rätt lång väntetid. Danderyd hade 3 mån till besök, när jag frågade om väntan till op så sa hon att det var osäkert nu över sommaren men jag kunde räkna med op till hösten. Jag själv har ställt in mig på att det blir innan jul (7 mån) Oavsett så är det iaf snabbare än de typ 2 åren det skulle ta här.

Sen tror jag det bästa är att inte operera sig bortåt sensommaren om man tänker på infektionsrisken. (känns bättre att tänka så =))
  • Dalias mamma
    Mile skrev 2010-05-12 09:10:54 följande:
    Hej!Ja ringde just till danderyd och ersta och de säger samma, 1 år lite mindre med allt som allt
    Va? Det var ju inte alls vad dom sa till mig förra veckan. Nu har ju jag redan bett att få min remiss skickad dit. Hmmm, vad gör jag då?
  • Dalias mamma

Danderyd har fått min remiss nu. Hon sa att hon trodde det kunde bli op framåt okt-nov. Jag räknar med december för att inte bli besviken. Förutsatt att jag blir beviljad såklart. Vad händer om jag går ner en del innan bedömningen? Det har jag ju gjort 1000 gånger förut men sen går jag ju upp det och mer. Nu har jag bmi 42.

En fråga till er som blivit opade. Hur snabbt har ni gått ner. Har lovat min sambo bröllop när jag kan ha en snygg klänning. Kan det kanske bli redan nästa sommar? Vad tror ni?

• Dalias mamma

Nu har jag äntligen fått tid för bedömning. 24e är det dags på danderyds sjukhus. Är det nåt jag ska tänka på när jag väl sitter där. Är orolig för jag har gått ner en del själv nu efter att remissen skrevs.

Är det nån utifrån som opats där? Eller vet nåt billigt hotell eller vandrarhem i närheten, måste åka upp dagen innan om jag ska hinna

• Dalias mamma
    pilliss skrev 2010-09-22 13:52:21 följande:
    Hej på er alla.
    Nu har jag börjat flyta inför min OP.
    Men en fråga:
    Står på Modifast att man ska äta 4 påsar per dag vilket blir lite över 800 kcal,
    Men tex andra dieter så äter man bara 500 kcal,
    Hur kan det vara sån skillnad?
    Kan jag istället äta 3 påsar per dag?
    Hej gumman. Nu är det snart dags för dig =) På fredag har jag min bedömning. Ska ta nattåget till stockholm i morgon. Är framme 06.00 så jag har 4 timmar på mig att hitta till danderyd, gör inte ens nåt om tåget är sent =) Börjar bli riktigt nervös nu, tänk om jag inte får godkänt.
  • Dalias mamma

Nu har jag också blivit godkänd. Efter jul är det min tur!!! Låter som en skitgrej men det enda jag har lite ångest för nu är att hålla upp med rökningen. Modifast låter som en festmåltid just nu men jag älskar mina cigaretter.

• Dalias mamma

Jag fick besked att op skulle bli efter jul men nu har jag redan fått en tid. 28/10 blir det av. Nu när jag läst era inlägg om rökning, flimmerhår och slem blir jag lite fundersam. Det är 2,5 veckor kvar till op, ska jag vänta med att sluta röka då för att inte bli slemmig?

En annan fråga. Jag ska upp dagen innan för samtal och inskrivning. Måste jag stanna på sjukhuset hela dagen då eller kan man röra sig lite? sen undrar jag om någon vet om det finns billig långtidsparkering nära danderyd. Min sambo kör upp och med hans lokalsinne är det nog bättre att han låter bilen stå tills vi ska hem och tar tunnelbana när han ska runt.

• Dalias mamma

Ja, 6 veckor innan hade jag u inte ens varit på bedömning så det låter ju lite konstigt. Det har väl mest med läkningsprocessen att göra eller?

• Dalias mamma

Ja, han sa bara att jag måste sluta röka innan. Tänkte inte på att fråga hur långt innan

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)