Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
Är det någon av er som blivit avrådd av någon anledning blivit avrådd att göra en GBP? Eller känner någon som blivit avrådd att göra en sån här operation?
Är det någon av er som blivit avrådd av någon anledning blivit avrådd att göra en GBP? Eller känner någon som blivit avrådd att göra en sån här operation?
Måste få utbyta lite tankar med er som tänker eller som gjort en op; funderar på en op då jag börjar inse att det kommer vara min sista utväg. Är livrädd för komplikationer dock. Det jag reflekterar över är lite hur detta med GBP hanteras i media.
Sällan finns det artiklar om människor som gjort en GBP och som är lycklig i sin operation, istället är det bara artiklar om människor som fått stora komplikationer efter sin op. (Förstår att hemska artiklar säljer bättre än lyckliga men ändå.) http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/medicin/article7253315.ab (Naela riskerar dö av sin fettoperation.)
Är artiklarna ett utfall av samhällets syn på att man "borde" klara sig utan en operation egentligen? Hur har ni som gjort en op blivit bemötta?
Vet egentligen inte vart jag vill komma, blir i alla fall lite less när jag hela tiden läser om komplikationerna efter op. Ska jag vara livrädd eller ska jag se det som en operation som faktiskt kan öka min livskvalitet?

Hmmm... hade äntligen tagit modet till mig och ringt vårdcentralen för en remiss om GBP, slits mellan önskan om att göra en operation och ångesten över eventuella biverkningar (är superrädd att dö och lämna mitt lilla barn) Satt och grät igår och tänkte att imorgon (läs idag) skulle bollen mot en GBP vara i rullningen med allt vad det innebär. Nu på morgonen ringer de från VC och säger att doktorn är sjuk och jag måste vänta någon vecka till innan jag får prata med doktorn igen. Snacka om anti-klimax.... Vet inte vad jag vill ha sagt, ville bara skriva av mig lite.

Ok, nu är det dags; bara några timmar kvar till träff med doktorn som förhoppningsvis kommer att skriva remiss för en GBP. Känns lite surrealistiskt -jag vill och samtidigt inte men å andra sidan har jag inga andra alternativ nu när jag tyvärr inte föddes smal. ;)
Fragile Angel: Vad skönt att du har kommit hem. Vilken pärs för dig. Grattis dock till din viktnedgång.
VPE... Grattis till din viktnedgång. Ser fram emot bilder. :) Man blir så peppad.

Hej alla
Ligger i sängen och väntar på att göra mig i ordning. Kl 10 ska jag skriva in mig för OP idag på Ersta. Nu börjar jag bli nervös. Men det känns härligt att äntligen få operera mig. Jag har bara gått på flyt i 1v men gick ner 4kg och 8cm runt magne! Helt galet! '
Jag hör av mig när allt är klart, tar med mig datorn och det fanns trådlöst där.
See u on the other side.... !!