Inlägg från: CeciliaB |Visa alla inlägg
  • CeciliaB

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Nu kommer de strax om GBP Op hos malou efter 10! Två st som berättar om hud överflödet bla....

• CeciliaB
    lyckligjanuari skrev 2010-06-21 20:32:28 följande:
    En vän till mig betalade sin operation själv  för henne var det det bästa hon gjort hon orkade inte vänta. 110 tusen är mycket pengar men hälsa och lycka kan inte mätas i pengar

Men kolla hur lång tid som skiljer är det verkligen sex månader  hur är det med vårdgarantin i ditt län?
    Jag betalade min själv, fick vänta 10-14 dagar nåt sånt, de va de värt för mig då...
  • CeciliaB
    Malleballebuse skrev 2010-06-21 12:30:32 följande:

Tillbaka efter en natt i helvetet.
    Tokdumpade på 2 tsk pulvermos (tänkte mig inte för) och har spytt hela natten.
    Så svaret  för de som undrar är att visst kan man kräkas om man har tur
    Idag är en ny dag och allt känns ganska ok om än lite trött fast det är ju inte så underligt då jag inte har sovit många timmar.

Både pulvermos och riktigt potatismos går bort för mig, mår riktigt dåligt!
  • CeciliaB
    Ummi07 skrev 2010-06-22 20:20:06 följande:
    Hejsan alla. Har suttit här o läst en hel del sidor, dock inte alla 243 stycken :) o jag lär mig en hel del o får en del frågor oxå.
    Har själv kämpat med vikten så länge jag kan innas. De sista 4-5 åren har det rullat på rejält.
    Förra vintern (-09) gick jag med i en KBT inriktad viktnedgångsgrupp, gick ner 10 kg på 6 månader, men har nu gått upp dem alla igen o något litet mer...
    MEN gruppen gav mig jätte bra verktyg att jobba med mig själv o min självbild o sånt...I alla fall handlade det om typ acceptera det som man inte kan ändra o det man kan ska man ta tagi  o ändra. Jag började då fundera på GBP. Tog kontakt med Vårdcentralen o fick en remiss till Örebro Univertistetssjukhus. Blev kallad till infomöte veckan efter redan. Det var i maj. Nu väntar man. O vad jag förstår kan detta ta ett år innan man får träffa läkare för bedömning.... SUCK!!!!! JAja, det som skrämmer mig lite är att jag gått upp igen nu efter att jag tagit beslutet att kollao m jagk an få en GBP... Jag e 169 cm lång o väger i dagsläget 126 kg, så BMI kravet lärar ju inte vara något problem :) :(
    Info mötet var intressant men vi var ju 200pers där... som jag förstår så har dem 4 sådana här möten per år o sedna görs det 4 PO i veckan...det blir ju till att vänta det förstår ju jag....

Någon anna här som gått igenom hela cirkusen här i Örebro, eller kommit en bit på väg?

O sedan ni som gjort eran op... Det jag tänkter mest på är att jag aldrig kommer kunna ÄTA igen, typ aldrig klunka i mig dryck när jag är törstig, är det så, eller försvinner suget. Törsten kan man väl inte bli av med:S

Sorry om jag skriver som en kratta...stavning e ju inte mitt starkaste ämne :)
    Äta kan du ju göra såklart...=) men jag förstår va du menar..
    Man väljer faktiskt bort de för de är inte värt hur man mår när man dumpar, så har de blivit för mig iaf!

Klunka dricka har jag aldrig haft några problem med! De är ju väldigt olika, så länge jag inte precis har ätit är de inga problem för mig iaf....Måste vänta max 10 med drickan..
  • CeciliaB
    Philippa skrev 2010-12-10 08:34:03 följande:
    Hej

Ni som inte kan äta allt efter op, vad är det det ni inte kan äta?
    Potatismos klarar jag inte alls
    Sen har jag blivit laktosintolerant
  • CeciliaB
    Philippa skrev 2010-12-11 19:04:41 följande:
    Ingen som har något svar på min fundering?
    Jag tycker verkligen inte 1,7l är mycket!

Man ska väl dricka 2-3  L/Dygn?
  • CeciliaB
    Philippa skrev 2010-12-12 10:12:36 följande:
    Tycker du inte?

I mina papper från dietisten står det ca 1,5 liter per dygn.......
    i  mina står de 2-3 l...
    Men då har du ju druckit ett glas mer än va dom rekomenderade dig?
  • CeciliaB
    anuya77 skrev 2010-12-12 10:22:06 följande:
    Hej!
    I måndags opererades jag. Tycker det är helt OK att äta soppor. Men längtar ju till man kan äta puremat eller ännu hellre vanlig mat.

Dock undrar jag när vågen rörde på sig, efter OP för er? Jag hr gått ner ett halvt kilo och tycker det är urtrist resultat :(
    Hur ska det komma igång?
    Första veckan gick jag upp!
    Va först dag 8 som vågen började gå neråt!
    Nu har jag gått ner 60 kg!
  • CeciliaB
    Miss Juni skrev 2011-01-01 20:11:39 följande:
    Får jag fråga vad ni hade för BMI när ni opererade er?

Hur lång var väntetiden?

Hur många har gått via landstinget - och hur många har bekostat sin op själv?

Många frågor...
    Jag hade BMI 47.

Gjorde min operation privat så väntetid ca 3 veckor från första kontakt till op.

Har nu BMI ca 23.
  • CeciliaB
    Jejja78 skrev 2011-01-01 22:58:21 följande:
    Måste fråga er hur fort ni käkar en knäckemacka ?
    beror på hur långt efter open du menar?

nu 2,5 år senare kan jag äta en på 1 min utan problem...
  • CeciliaB
    lilla agnis skrev 2011-01-01 17:54:49 följande:
    Gott nytt år allihop!

Jag började mitt flyt idag-kändes som en lämplig dag att börja även om min op inte är förrän den 19 januari. Visst är jag hungrig men än så länge är motivationen hög så det SKA bara gå! Enda gången det var riktigt tufft hittils var när min man gjorde fläskpannkaka till middag till honom och barnen och dofterna spreds i huset... Någon annan som börjat eller ska börja flyta i dagarna? Ni som gått igenom det här; hur många dagar kan man räkna med att vara vrålhungrig (om ni förstår hur jag menar)?

Så himla kul med alla före/efter foton på senaste tiden! Ni är så himla fina allihop-otroligt inspirerande även om den lilla elaka rösten i huvudet säger "du kommer aldrig att gå ner så mycket eller bli så snygg"

En sista Modifast påse att avnjuta i kväll, det får bli sparrissoppa i kväll när barnen är i säng-lördagsmys!  
    Jag va vrålhungrig 3-4 dagar sen blev de mycket lättare!
  • CeciliaB
    kurilill skrev 2011-01-02 17:59:50 följande:
    Uddevalla, men kommer från Nyköping som ligger 10 mil från Stockholm så har boende där ifall Stockholmssjukhusen är bättre.
    Jag gjorde min på Carlanderska, där är ju va dom säger att sveriges bästa kirurgen på just detta.
    Samma kirurger som Sahlgrenska.

Allt va verkligen toppen bra, finns inget negativt jag kan komma på...
    Från första kontakt till op tog 3 veckor.

Fortfarande lika gulliga/hjälpsamma när jag hörde av mig nu efter 2,5 år!
  • CeciliaB

När jag hade pratat med Anna på carlanderska fick jag en tid att komma till dem att ta prover, dom fixar allt runt omkring, du kan tom få välja kirurg om du vill men då kan de ju ta längre tid innan man får tid....

Jag är dunder nöjd med mitt beslut har gått från 47 til 23 i BMI.
    Mår nu 65 kg och en dotter senare kanon!

Skriv gärna om du har fler frågor, här eller privat om de är nåt mer privat!

• CeciliaB
    Jennick skrev 2011-01-11 11:25:05 följande:
    Det är lite olika bud om hur mycket man måste gå ner på flytande innan operationen. Har det att göra med hur mycket övervikt man har, eller är det bara olika på olika ställen? 
    Vi hade ingen siffra alls, bara att flyta 2 veckor!
  • CeciliaB
    J L86 skrev 2011-01-19 09:27:19 följande:
    Fan börja bli riktigt orolig och frustrerad. sedan flytet i början av okt tills nu har jag tappat nästan 30kg.
    ,Men dom sista veckorna har jag pendlat på + - 1kg ca.... Jag går inte ner.... Vafan gör jag för fel??? Kommer man inte gå ner mera...??
     Jag tycker jag äter bra mat och inte något onyttigt alls.... men jag går inte ner.... =( ska jag kontakta läkare eller vad ska jag göra??

jobbigt när alla andra som gjort opn rasar, men inte jag =(
    Jag stod still 4 veckor två ggr under mitt första år, kroppen måste ju få en chans att hänga med, du har gått ner mycket fortare än jag gjorde och jag har nu gått ner 65 kg! gjorde open sep-08
  • CeciliaB
    Hera78 skrev 2011-02-01 09:15:27 följande:
    Om 1,5 timme bär det av till Stockholm och Ersta, imorgon är det äntligen dags! Har nyss skrivit ett jobbigt brev till sambon som han hittar på kudden ikväll, det känns bättre nu efter att ha skrivit det och gråtit ut en del av rädslan och oron... Håll tummarna för oss som ska opas imorgon!
    Ett jobbigt brev som han ska läsa när du inte är där och innan du gjort operationen?
    Vilken rolig natt han verkar ha framför sig!  =/
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)